T TowaTei skrev:
Fast just där håller jag inte med dig. Jag tror att det finns en hyfsat stor grupp som vill ha fjärr- och timerstyrt ljus men för den skull inte vill gå vidare med ”riktig” hemautomation.

Dit hör jag, jag har haft fjärrstyrd belysning (2-7 dimmers per rum med 10 presets vardera, 10 scener per rum och 10 globala scener, timerstyrt samt styrt med samma ur-fjärr som tv/stereo) i 25 år. Nu har jag i princip pensionerat det systemet i takt med att jag gått över till led-baserade ljuskällor, vilket mina antika dimmers inte trivs så bra med. Möjlighet att bygga ut med styrning av andra grejer och andra triggers har funnits i ca 20 år, men det har aldrig intresserat mig. Jag förstår grejen, absolut, men det är inte för mig. Därför hade jag kunnat tänka mig Plejd om det nu inte vore för den där jäkla inlåsningen.

Min luddiga poäng är att man inte ska ta för givet att alla som hoppar in i den här världen kommer att vilja köra mer automation än vad tex Plejd erbjuder (dvs inte mycket alls).
Jag har gått från ett Fibaro HC2 system i gamla huset till bara Plejd i det nya. Helt enkelt för att jag bara styr belysning och Fibaron var för avancerad för mig. Jämför man apparna så är Plejd mycket mer lättanvänt och navigerat, enligt mig :). Gillar man koda så är Z-wave bättre :)
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, vi kan enas om att Plejd antagligen är en rätt ok dimmer, så där är vi överens. Det är när du blandar in automation eller "smart" som jag måste invända. Då finns det betydligt bättre/billigare produkter att köpa,



Det var ett onödigt krångligt sätt att säga att du håller med mig ;)
Då är vi ganska enade då. Jag har inte använt automation och smarta hem, utan om du läser mina inlägg så har jag försökt förmedla att ”hatarna” INTE ska blanda ihop Plejd med hemautomation……
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Då är vi ganska enade då. Jag har inte använt automation och smarta hem, utan om du läser mina inlägg så har jag försökt förmedla att ”hatarna” INTE ska blanda ihop Plejd med hemautomation……
Du verkar ha missat vad tråden egentligen handlar (handlade) om, nämligen att många känner sig lurade av att elektrikern av olika intressanta skäl har sålt på dem ett system som de tror är ett modernt hemautomationssystem. Hatarna försöker få folk att veta vad de ger sig in på så att de inte hamnar i samma situation som många som bränt sig på Plejd.

Om det verkligen är så att man tror att man aldrig någonsin vill kunna göra så mycket mer än att tända och släcka lampor så tror nog 99% väldigt fel, men om man ändå tänker måla in sig i det hörnet är nästa fråga varför man vill betala fyrdubbelt mer än för en alternativ lösning som är minst lika stabil. För 10 år sen var många fjärrstyrda reläer/wallplugs/dimmers av halvkass kvalitet så då fanns det anledning att inte välja skit, men det är en grov missuppfattning att man måste välja Plejd för att få kvalitet idag.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Inga reklamationer hos de drygt 20 kunderna jag satt Plejd hos
Härligt med helt objektiva synpunkter på ett system man själv drar in kulor på att installera.
Tack för att du bevisade att tråden behövs.

De är säkert fantastiskt nöjda över att lamporna släcks varje de trycker på släck i appen.
Bakfyllan kommer förstås först senare när de inser att de målat in sig i ett hörn med en nedlåst lösning som inte går att utöka, samtidigt som de ser att vänner och bekanta hänger med i utvecklingen. När övriga familjemedlemar börja ställa krav så kommer svettdropparna börja rinna längs pannan. Detta är vanligtvis inget man "reklamerar" till sin installatör.

Och apropå den här gamla Plejd-myten om "ingen har reklamerat". Är det verkligen installatören man brukar reklamera trasig elektronik till i första hand? Om jag köper en dimmer på Hornbach och låter en elektriker installera den, skulle jag verkligen vända mig till elektrikern om dimmern pajade? Om tvättmaskinen pajar, vänder jag mig verkligen till den som anslutit elkablarna? Nej, så fungerar det naturligtvis inte. För reklamationer vänder man sig som konsument i första hand till säljaren, i andra hand till tillverkaren. Inte installatören.

Om man som elektriker agerar säljare och reklamationshanterare för de produkter man installerar så är man en del av problemet som denna tråd försökte ta upp.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Vem är alla dessa kunder som vill ha ett öppet system ? Onekligen har plejd sålt produkter kanske till många.

Tror ni överskattat att folk bryr sig så mycket om det är öppet eller stängt... Så länge det fungerar felfritt vilket det faktiskt gör.
Det där är ett missförstånd om anledningen till att välja öppna system. Det har inte att göra med att det inte fungerar felfritt. Den omedvetne konsumenten bryr sig inte ett dugg om detta - förrän det är för sent.

En av de största anledningen är att kunna expandera och integrera sitt system. Nu ropar Plejd-försvarna "men jag vill bara kunna släcka lampor". Så kanske det är idag, men det kommer med största sannolikhet inte vara så om ett par år, hur mycket man än inbillar sig det idag. Vi ser redan nu förbannade konsumenter som tvingas betala fyra gånger mer för en medioker wallplug jämfört med andra bara för att det måste stå Plejd på den för att fungera i deras system. Plejd har dem precis där de vill. Kanske ännu värre är väl de som målat in sig i detta hörn är de som köper medioker hårdvara till överpris och till och med känner sig nöjda.En eloge till såväl elektriker som Plejd för detta.

Den främsta anledningen att välja öppna system är att de är rimligt framtidssäkra. I denna bransch så har nära 100% av alla som företag som uppfunnit sitt eget proprietära protokoll antingen konkat (för att de sålde dåligt) eller blivit uppköpta (de sålde så pass bra att en konkurrent köpte upp dem i syfte att lägga ner dem). De proprietära systemen är helt enkelt utdöende. Samma dag det händer Plejd kommer exempelvis deras gateway vara lika funktionsduglig som en tegelsten. För någon som har ett par dimmers är det ingen jättegrej men det finns många som spenderar sexsiffriga belopp på att få Plejdpuckar i varje skrymlse i sitt nybyggda hus. För elektrikern sa att det var bra.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…

J Jonte Karlsson skrev:
Den främsta anledningen att välja öppna system är att de är rimligt framtidssäkra. I denna bransch så har nära 100% av alla som företag som uppfunnit sitt eget proprietära protokoll antingen konkat (för att de sålde dåligt) eller blivit uppköpta (de sålde så pass bra att en konkurrent köpte upp dem i syfte att lägga ner dem). De proprietära systemen är helt enkelt utdöende. Samma dag det händer Plejd kommer exempelvis deras gateway vara lika funktionsduglig som en tegelsten. För någon som har ett par dimmers är det ingen jättegrej men det finns många som spenderar sexsiffriga belopp på att få Plejdpuckar i varje skrymlse i sitt nybyggda hus. För elektrikern sa att det var bra.
Fast ”framtiden” är inte här än ;) och tills den kommer är ju plejd bra för många……
Lägga ut sexsiffriga belopp utan att läsa på själv är väl lika illa som med dom som jagar ”dolda fel” som lätt upptäckts vid en ”besiktning”?

Min elektriker rekomenderade plejd för att det gör vad som efterfrågas……

Annars kan man jämföra med världens alla datorer som inte klarar dom moderna operativsystemen?
Hur framtidssäker kan man vara?
 
T Taxture skrev:
[bild]


Fast ”framtiden” är inte här än ;) och tills den kommer är ju plejd bra för många……
Lägga ut sexsiffriga belopp utan att läsa på själv är väl lika illa som med dom som jagar ”dolda fel” som lätt upptäckts vid en ”besiktning”?

Min elektriker rekomenderade plejd för att det gör vad som efterfrågas……

Annars kan man jämföra med världens alla datorer som inte klarar dom moderna operativsystemen?
Hur framtidssäker kan man vara?
Ja strutsmentaliteten funger jättebra fram tills den dagen det inte gör det.

Många lägger ut sexsiffriga belopp eftersom deras elektriker, som alltför många förutsätter är experter på detta, av olika tveksamma skäl rekommenderar systemet. Det är ju just exakt detta som tråden handlade om. Eftersom kravställningen mycket riktigt ofta är "jag vill kunna tända och släcka lampor" så får du exakt det. Många ångrar sig bittert när de senare inser att det bara är det man kan göra. Det är inte det som är normen år 2021 så det är rimligt att man tror att man fått lite mer. Inte minst med tanke på att man betalade mångdubbelt mer än för konkurrenternas system.

Att dagens datorer inte klarar framtida mjukvara är något helt annat. Dels så finns en annan medvetenhet om att det är så det fungerar, men framförallt så handlar ju ny mjukvara om att lägga till nya funktioner och då är det rimligt att även hårdvaran måste uppgraderas ibland. En dimmer har däremot som uppgift att vara endast en dimmer under hela sin livstid. Problemet med nedlåsta system är att när tillverkaren en vacker dag lägger ner så slutar den fjärrstyrda dimmern att fungera som en fjärrstyrd dimmer.

Med "framtidssäker" så avses inte att allting kommer fungera för evigt, det betyder snarare att man har tagit höjd för framtida behov och att man inte är 100% beroende av en enskild part som precis när som helst kan lägga ner och att hela ens investering då blir värdelös över en natt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Sitter just med den problematiken gällande datorer…… det programmet jag jobbar med fungerar inte med det nya operativsystemet i nya datorn och skulle programmet uppdateras fungerar inte det som tidigare skapats med den nya programuppdateringen……

Lite som man riskar med plejd?

Men återigen köper man nått för större belopp utan att läsa på om vad man köper ska man inte klaga……
Köper du tv:n som försäljaren (proffset) rekomenderar? Eller dyraste bilen för att försäljaren säger att den är bäst?
 
Har man en kombination av hårdvara och mjukvara som man plockat ihop själv så finns det alltid sätt att lösa det på även om det kan vara dyrt och struligt, det är i slutänden man själv som har kontrollen. Det är en annan situation än att låsa in sig själv till en leverantör som när som helst kan rycka undan mattan så att den befintliga lösningen slutar fungera (helt eller delvis). Helt utan att du som slutkonsument kan göra ett smack åt saken. Samtidigt som man mycket väl visste redan från början att detta skulle hända en vacker dag.

Hela grejen med en proprietär lösning är att du blir helt beroende av den andra parten. Det finns förstås fördelar med att hålla sig till en enda i tillverkare i form av enkelhet osv men man ska vara medveten om vad man ger sig in på. Man betalar dyra pengar för en lösning som dessutom gör att 99.999999% av produkterna på marknaden blir otillgängliga för dig eftersom de inte fungerar med ditt system. Det är inget man lider av direkt när man fått sitt flashiga system där man kan tända och släcka hela huset i en app, men att tro att man aldrig någonsin vill gå vidare därifrån är nog en aning naivt.

Nästan alla företag som hittills försökt hitta på egna protokoll inom detta segment har försvunnit från marknaden. Både små och stora företag har sedan länge övergett denna filosofi eftersom man inser att det tåget har gått och att marknaden för proprietära lösningar är utdöende.

Att göra sin hemläxa och inte köpa något bara för att en "expert" säger att det är bra är ju precis det som denna tråd handlar om. Särskilt när någon, i det här fallet elektrikern, har egna incitament att sälja på dig en viss lösning så gäller det att vara extra vaksam. Har man gjort sin hemläxa och ändå väljer Plejd så gör det. Sen kommer jag aldrig förstå varför men det kvittar.
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Härligt med helt objektiva synpunkter på ett system man själv drar in kulor på att installera.
Tack för att du bevisade att tråden behövs.

De är säkert fantastiskt nöjda över att lamporna släcks varje de trycker på släck i appen.
Bakfyllan kommer förstås först senare när de inser att de målat in sig i ett hörn med en nedlåst lösning som inte går att utöka, samtidigt som de ser att vänner och bekanta hänger med i utvecklingen. När övriga familjemedlemar börja ställa krav så kommer svettdropparna börja rinna längs pannan. Detta är vanligtvis inget man "reklamerar" till sin installatör.

Och apropå den här gamla Plejd-myten om "ingen har reklamerat". Är det verkligen installatören man brukar reklamera trasig elektronik till i första hand? Om jag köper en dimmer på Hornbach och låter en elektriker installera den, skulle jag verkligen vända mig till elektrikern om dimmern pajade? Om tvättmaskinen pajar, vänder jag mig verkligen till den som anslutit elkablarna? Nej, så fungerar det naturligtvis inte. För reklamationer vänder man sig som konsument i första hand till säljaren, i andra hand till tillverkaren. Inte installatören.

Om man som elektriker agerar säljare och reklamationshanterare för de produkter man installerar så är man en del av problemet som denna tråd försökte ta upp.
Jag drar inte in en enda krona till mig själv av materialet jag väljer, jag är anställd och har lika mycket i lön oavsett om jag säljer Vadsbodimmrar eller Plejddimmrar.
Och när det gäller reklamationerna så är det exakt så man reklamerar, och eftersom de gjorts på andra tillverkares produkter så förstår jag inte varför inte det skulle göras på Plejd.

Och det här med att köp själv, det är såklart olika från företag men jag sätter sällan upp något som en privatare köpt själv. Det är ganska diffust i konsumentköplagen om vem som har ansvaret för det…..

Och med tanke på vad du skriver om sälja och reklamationer, du har verkligen ingen aning om hur branschen fungerar? Självklart är vi säljare av allt material vi installerar. Skulle tillverkaren komma hem till dig och göra reklam för en produkt som sedan en annan installatör ska installera senare? På riktigt?
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Exakt. Jag tycker det är fantastiskt att jag nu i mitt gamla 50talshus kan styra vardagsrumsbelysningen och köksbordsbelysningen från samma lampknapp. Eller stänga av alla lampor genom ett dubbelklick på en lampknapp i sovrummet.
Mer än så behöver jag inte, förutom att det ska fungera varje gång jag gör det då...
Visst. Det var fantatiskt när telefonen kom också. Kunder som vill ha verklig hemautomation lämnar Plejd om de har det, när de upptäcker vad de går miste om.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Har man en kombination av hårdvara och mjukvara som man plockat ihop själv så finns det alltid sätt att lösa det på även om det kan vara dyrt och struligt, det är i slutänden man själv som har kontrollen. Det är en annan situation än att låsa in sig själv till en leverantör som när som helst kan rycka undan mattan så att den befintliga lösningen slutar fungera (helt eller delvis). Helt utan att du som slutkonsument kan göra ett smack åt saken. Samtidigt som man mycket väl visste redan från början att detta skulle hända en vacker dag.

Hela grejen med en proprietär lösning är att du blir helt beroende av den andra parten. Det finns förstås fördelar med att hålla sig till en enda i tillverkare i form av enkelhet osv men man ska vara medveten om vad man ger sig in på. Man betalar dyra pengar för en lösning som dessutom gör att 99.999999% av produkterna på marknaden blir otillgängliga för dig eftersom de inte fungerar med ditt system. Det är inget man lider av direkt när man fått sitt flashiga system där man kan tända och släcka hela huset i en app, men att tro att man aldrig någonsin vill gå vidare därifrån är nog en aning naivt.

Nästan alla företag som hittills försökt hitta på egna protokoll inom detta segment har försvunnit från marknaden. Både små och stora företag har sedan länge övergett denna filosofi eftersom man inser att det tåget har gått och att marknaden för proprietära lösningar är utdöende.

Att göra sin hemläxa och inte köpa något bara för att en "expert" säger att det är bra är ju precis det som denna tråd handlar om. Särskilt när någon, i det här fallet elektrikern, har egna incitament att sälja på dig en viss lösning så gäller det att vara extra vaksam. Har man gjort sin hemläxa och ändå väljer Plejd så gör det. Sen kommer jag aldrig förstå varför men det kvittar.
En stor del av problemet här är väl att elektriker normalt inte är experter på just hemautomation, utan på att koppla in puckar o dimmers, på högspänningssidan så att säga.
Det har ju blivit väldigt smidigt att ha några Plejdpuckar liggande för kunder som är lite mer krävande.
Tyvärr kommer många att ledsna när de ser vad vänner o bekanta har hemma hos sig redan idag, men framförallt om några år.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Vem är alla dessa kunder som vill ha ett öppet system ? Onekligen har plejd sålt produkter kanske till många.

Tror ni överskattat att folk bryr sig så mycket om det är öppet eller stängt... Så länge det fungerar felfritt vilket det faktiskt gör.
De struntar helt i det,, liksom ifall de blir beroende av molnet eller ej.
Men när de får problem och märker att de inte kan få det att fungera som det vill, ja då blir de besvikna.
För då måste de ha dit en elektriker igen (största kostnaden för dem), och dessutom någon med högre kompetens är de som bara kränger Plejd och inte kan något annat.
 
Jag tror inte ni vet vad ni pratar om. De flesta bryr sig inte om hemautomation. Det räcker gott med att lampan har ett eget astrour så är de flesta nöjda.
Sen att det bara finns en enda leverantör av Plejd, ja, så må det vara. Men det är ju inte så att de hux flux kommer försvinna. Det finns alltid någon som ser ett affärsvärde och köper upp företaget.
Men jag vet inte vart ni vill komma och riktigt. Vad är det för hemautomation som ni inte kan lösa med en Plejd? Är det att ni inte får skriva några rader kod t.ex. Pyton. Eller vad är det ni missar? Och om det nu är pyton-kod som ni missar, tror ni att det är någon annan person som känner sig missunnad att de måste använda en app istället för att skriva pyton-kod?
Jag förstår inte riktigt vad det är som gör er så trötta på ett enkelt och begripligt system som passar majoriteten av människor?
 
  • Gilla
  • Haha
Limpdjuret och 2 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Och apropå den här gamla Plejd-myten om "ingen har reklamerat". Är det verkligen installatören man brukar reklamera trasig elektronik till i första hand? Om jag köper en dimmer på Hornbach och låter en elektriker installera den, skulle jag verkligen vända mig till elektrikern om dimmern pajade? Om tvättmaskinen pajar, vänder jag mig verkligen till den som anslutit elkablarna? Nej, så fungerar det naturligtvis inte. För reklamationer vänder man sig som konsument i första hand till säljaren, i andra hand till tillverkaren. Inte installatören.
De allra flesta köper väl och får sin Plejd installerad via elektrikern? Då är det såklart till elektrikern man vänder sig vid problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.