Jag skulle just montera ett handtag i den plåtdörr som jag köpt beggat på blocket för någon vecka sen. Dörren såldes komplett med karm, låskista och lås, men utan handtag så jag köpte ett nytt handtag och skulle montera det.

Då visar det sig vara flera saker som inte stämmer:

Hålet för roddarpinnen är 9mm, dvs för stort.
C-C-avståndet mellan hålen för de genomgående skruvarna är för stort
Det fyrkantiga hålet för roddarpinnen är 45 grader "förskjutet".

De två första inser jag med lite googlande att jag kan lösa relativt enkelt, det säljs tydligen adaptrar för "äldre" låskistor som är 9mm (det här är en ny dörr, men kanske en kinesisk standard?). Och hålen för skruvarna kan jag fila upp till att bli ovala. Eventuellt tillverkar jag adaptern själv.

Men hur gör man med det faktum att fyrkantshålet är vridet 45 grader från vår standard? Finns det handtag för "denna standard" och hur söker man efter såna?

Jag ser två alternativ; antingen hitta en låskista som passar med svensk standard med risk för att det då felar någon annan stans, dvs att den inte passar "lika bra" i dörren.

Alternativt att värma på roddarpinnen och vrida den så att centrum är 45-grader vridet från ändarna. Adaptern för 9mm-hålet måste isf träs på innan och måste vara värmetålig.

Det är en branddörr som kommer sitta som "innerdörr" mellan ett garage och en källare, så det är inte så viktigt med inbrottssäkerhet.
 
Roddarpinnen får du ju inte in om den är vriden på båda sidor.
Iof kan roddare vara delad om adaptern är extralång
Protte
 
Kan du ta några bilder så problem samt låshus kan identifieras.
 
Går ju att kröka handtaget om man värmer det..

Men sen måste det ju pläteras om..
 
prototypen prototypen skrev:
Roddarpinnen får du ju inte in om den är vriden på båda sidor.
Iof kan roddare vara delad om adaptern är extralång
Protte
Jag tänkte skriva en rad om det också, men iom att roddarpinnen är smalare än hålet så borde det gå. Däremot kom jag att tänka på att det kanske inte finns tillräckligt med "utrymme" mellan låskistan och handtaget inne i dörren för att husera denna vridna sektion av pinnen.

Kanske kapa rätt av och plocka fram svetsen för nog är det vanligt stål i roddarpinnen?
 
Violina Violina skrev:
Går ju att kröka handtaget om man värmer det..

Men sen måste det ju pläteras om..
Var inne på att kröka handtaget också men som du beskriver så är det nog svårt att göra det utan att det blir alltför fult. Dörren är ju helt ny så det blir lite mal placé med ett sunkigt handtag.
 
Ta ut låskistan och masa dig iväg till låssmeden och se om det finns något som passar någorlunda.
Alltför många fel på din nuvarande.

Protte
 
Här kommer en bild på situationen:
Närbild på en isärskruvad låskista med synlig metallfyrkant och skruvar mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har skruvat isär låskistan för att se om det är "justerbart", men jag ser ingen uppenbart sätt att göra det på:
Upplöst låskista med skruvmejsel och skjutmått, inga justerbara delar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En drastisk tanke som skulle avhjälpa problemet vore att fila upp hålet så att pinnen går in på rätt håll och sen svetsa fast pinnen i kistan. Det blir ju inte särskilt servicevänligt. Alternativt om man kunde göra lite metallslöjd på hålet i bänk för att ställa fyrkanten på rätt ledd. Tror att allt är gjort i järnhaltig metall.
 
Hur ska du få in kistan med en pinne som sticker ut åt båda håll? Såga ett hack i dörren?

Köp ett Kinesiskt trycke.
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Ta ut låskistan och masa dig iväg till låssmeden och se om det finns något som passar någorlunda.
Alltför många fel på din nuvarande.

Protte
Varit inne på det spåret också, skulle dock vilja ha en temporär lösning som funkar tills dess att jag har tiden på min sida att leta efter en annan kista (sånt kan ju ta tid). Hittade en vanlig ASSA-kista i mina gömmor, men det är mer än ett mått som måste stämma och den felade och går inte att använda.
 
prototypen prototypen skrev:
Hur ska du få in kistan med en pinne som sticker ut åt båda håll? Såga ett hack i dörren?

Köp ett Kinesiskt trycke.
Protte
Snälla, idiotförklara inte mig!:thinking:

Svetsa pinnen på plats, men insåg snart att det var en ganska dum idé, för OM man någonsin vill ha loss grejerna så är det nog svårt att komma åt svetsarna inne i hålet. Bättre då att försöka modda fyrkanten.

Har försökt hitta handtag där hålet är vridet, men hittills gått bet.
 
Kör typ amerikansk dörrknopp, den syns ju inte om den är vriden 45 grader.

Smäll ihop det hela och låt handtaget hänga till efter 13 dagen och leta ny kista.
Protte
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag hade gjort om så ett låshus efter svensk standard passar.
Vad är det för fabrikat på låshuset och vilka mått har det?
prototypen prototypen skrev:
Kör typ amerikansk dörrknopp, den syns ju inte om den är vriden 45 grader.
Nackdelen med dörrknoppar är vid utrymning, svårt att få tag om och väldigt svårt att öppna när det blivit riktigt varmt.
 
Löste problemet igår iaf temporärt. Mer om det i min projekttråd (jag kan länka när det är uppdaterat) men det tar jag när jag sitter vid en riktig dator efter jul (aldrig gillat att skriva forumposter på mobilen).

Jag tror precis som nämnts tidigare att leta fatt på en svensk kista med rätt mått är vägen att gå. Jag har tagit lite mått och eftersom dörren nu funkar kan jag leta i lugn och ro.

Tack för engagemanget i tråden allihop!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.