Krokben
D Dilato skrev:
Det som är specifikt för Daikin är att själva kompressorn sitter i utedelen
Det är inget unikt alls, snarare unikt att kompressorn sitter i innedelen. Det är värmeväxlaren som sitter i innedelen på package eller split modeller. Monoblocks har rubbet sittandes i utedelen. Enda luft vatten jag läst om som har kompressorn i innedelen är Thermia om jag inte missminner mig.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Daikin har 1 och samma utedel till alla innedelar och den väger endast 59 kg.

Undrar vad Bosch gör för fel när de har olika utedelar till alla sina innedekar och dessa väger 150 kg ?

Svaret är att storlek har betydelse, förångaren blir större och det betyder att den blir mer effektiv

Undvik Daikin

Thermia har kompressorn ute ( utom på modellen Atria) precis som alla fabrikat, men deras Itec kan inte göra VV temp om det är kallare än +5 och Atec klarar bara VV temp vid 0 grader, sedan måste dessa modeller ha hjälp med att kunna klara lyftet.

Jag skulle kolla på Nibe, IVT/Bosch.
 
Redigerat:
Krokben Krokben skrev:
Enda luft vatten jag läst om som har kompressorn i innedelen är Thermia om jag inte missminner mig.
Det var en anledning till att vi valde den. Känns inte så kul att ha radiatorvatten ut till en utedel, där det kan bli -30 ibland.

Thermia har varit osannolikt bra att ha med att göra när det strulade. Det var i grunden ett konstruktionsfel på värmerännan som skall leda bort smältvatten vid avfrostning. Den är styrd så att den bara är igång vid avfrostning, och 30 minuter då (själva avfrostningen pågår bara i ett par minuter). Den ursprungliga hade för låg värmeeffekt i rännan, så det bildades lite is iallafall vid varje avfrostning, om det var kallare än -15 ute. Vattnet leds ner i en ett rör till en liten stenkista på frostfritt djup. Med värmekabel i röret.

När det frös i rännan så växte isen upp till "radiatorn" och allt frös till en isklump, även fläkten blev "inisad".

Vi fick en ny förbättrad ränna. Men allt frös ihop iallafall. Visade sig att när det hade frusit, så hade isen tryckt ihop ett av rören i nedre delen av "radiatorn". Därmed blev det för dålig cirkulation vid avfrostning (den har en cistern med varm glykol, som ligger runt VV beredaren, den varma glykolen växlas ut i slingan under ett par minuter vid avfrostning). Därmed avfrostades inte nedre delen av utedelen, och is byggde upp.

VI fick en helt ny utedel, den var då av en ny tystare, och lite effektivare modell. De hade precis börjat tillverka den nya utedelen, vi fick en av de första, innan det fanns en ordentlig installationsanvisning för den. Och hade folk från deras utvecklingsavdelning i telefon under installationen. Även styrelektroniken i värmepumpen fick bytas för att passa den nya utedelen.

Idag tror jag att Thermia även har en modell med kompressorn utomhus.

Det hade givetvis varit bättre om allt hade fungerat ordentligt från början, men jag uppskattar verkligen när en firma sköter sig över förväntan vid strul. Det är skillnaden mellan ett bra fabrikat och ett dåligt.
 
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
Krokben
Hade ni inte kunnat löst det där problemet med att haft en split-modell så det var gas mellan inne och utedelen? Just med fruset radiatorvatten menar jag.
 
Pmanxcca Pmanxcca skrev:
Hej! Jag har idag en gammal olje panna (med elpatron) som jag ska byta bort.. Funderar på fjärrvärme eller luft vatten.. Vilket hade ni valt?
Om ni nu väljer luft vatten vilken ska man ha? Har varit hos några som säljer det här och dom rekommenderar
(dalkin altherma dag)
Eller
( Fujitsu split duo)
Kolla bilderna tack så mycket mvh Pontus
Hej Pontus! Har du landat i ett köp? Jag kikar också på ny luft/vatten VP...
Om ja, vad blev det för modell? Installatör?

Mvh Tom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.