Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Eller hur... Men återigen...titta på vilka få ar som sitter som nämndemän i våra domstolar och har makt att köra över en utbildad domare.

Mitt jisses var riktat mot din världsuppfattning.
Skulle TS och hens föräldrar ansöka om godmanskap är risken väsentligen lägre för problem för alla inblandade än om det sköts under bordet.

Upplyssningsvis är jag både nämndeman och förvaltare. Vissa av oss ser hellre till att göra rätt än att ondgöra oss över att andra gör fel.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Varför blev det ett problem? God manskapet upphör direkt i samband med dödsfall. Eller hade det inte skötts ok och det blev problem pga det?
Nej, så enkelt är det tydligen inte. Ena kompisen skulle köpa ut sina syskon ur dödsboet han var god man för och det tog ett par år och var tvunget att gå upp till överförmyndarnämnden innan det var klart.
 
A Andy78 skrev:
Är inte ni gifta och bor i samma hushåll?
Jo, men är det någon skillnad om vilken person som helst på gatan frågar snällt om jag vill betala en räkning åt vederbörande?

Visa villkoren där det framgår att man inte får betala annat än de räkningar som är adresserade till en själv.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänkte precis som Kane, vem är deras.

Du skrev: "Man får inte betala andras räkningar från ens konto, det var en punkt i deras senaste uppdaterade vilkor." (jag fetade ordet som vi undrar över). Vems uppdaterade villkor?
Den som skickar en räkning vill väl ha den betald, utan att bry sig särskilt mycket om vem som betalar?
Deras= Swedbank.
Självklar skiter dom som skickat en räkning till dig vem som betalar dom frågar inte var pengarna kommer ifrån.
Fråga swedbank varför det är så, min gissning är att det är för att undvika penningvätt eller liknande som alla deras andra kundkännedomsfrågor.
 
useless useless skrev:
Jo, men är det någon skillnad om vilken person som helst på gatan frågar snällt om jag vill betala en räkning åt vederbörande?

Visa villkoren där det framgår att man inte får betala annat än de räkningar som är adresserade till en själv.
Ja det borde vara en skillnad, vad finansierar du när du betalar någon annans, speciell någon random på gatan.
Allmänna vilkoren finns säkert på swedbanks sida om du är intresserad av att ta del av dem.

Eller ring kundtjänst och ställ frågan.
 
useless useless skrev:
Nej, så enkelt är det tydligen inte. Ena kompisen skulle köpa ut sina syskon ur dödsboet han var god man för och det tog ett par år och var tvunget att gå upp till överförmyndarnämnden innan det var klart.
Fast det handlar inte om god manskapet, tror jag.
Har ca 300 brukare i min verksamhet varav 70 % har god man eller förvaltare och är själv god man.

Så fort huvudmannen avlider upphör mitt förordnande och jag slutredovisar till överförmyndaren.

Efter dödsfallet får tex personal och god man inte på ngt vis tex gå in i lgh om inte anhöriga ger tillåtelse.

Saknas anhöriga kan ibland överförmyndaren ge ytterligare uppdrag till den gode mannen/förvaltaren.

Det är iaf fall min erfarenhet av hur det fungerat under 30 år.

Godmanskapet/förvaltarskapet upphör vid huvudmannens död. God man/förvaltare skall därför endast vårda den avlidnes egendom (så att den bibehålls) till dess att egendomen kan överlämnas till dödsbodelägarna eller tills anmälan om dödsfallet gjorts till individ- och familjeomsorgen.
 
Redigerat:
  • Gilla
ulligull och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Fråga swedbank varför det är så, min gissning är att det är för att undvika penningvätt eller liknande som alla deras andra kundkännedomsfrågor.
Ah, den gamla klassikern.
Omslaget till C.S. Lewis bok "Att sila mygg och svälja kameler" med röd bakgrund och vit text.
 
  • Haha
  • Gilla
Igen och 6 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ja det borde vara en skillnad, vad finansierar du när du betalar någon annans, speciell någon random på gatan.
Allmänna vilkoren finns säkert på swedbanks sida om du är intresserad av att ta del av dem.

Eller ring kundtjänst och ställ frågan.
Är det någon skillnad om jag ger en femhundring till mannen på gatan så han kan betala räkningen själv?
 
A Andy78 skrev:
Ja det borde vara en skillnad, vad finansierar du när du betalar någon annans, speciell någon random på gatan.
Allmänna vilkoren finns säkert på swedbanks sida om du är intresserad av att ta del av dem.

Eller ring kundtjänst och ställ frågan.
Du har nog missförstått det där, den regeln finns nog inte ens i Kina….
 
useless useless skrev:
Är det någon skillnad om jag ger en femhundring till mannen på gatan så han kan betala räkningen själv?
Skillnaden är väl att du inte utför en transaktion på internetbanken för att betala något åt någon annan.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har nog missförstått det där, den regeln finns nog inte ens i Kina….
Vilken regel.
Jag lässte bara deras uppdaterade vilkor som dök upp när jag loggade in och acepterade det.
Hur skulle jag tolka det då om du nu anser att jag tolkat det fel.
 
A Andy78 skrev:
Vilken regel.
Jag lässte bara deras uppdaterade vilkor som dök upp när jag loggade in och acepterade det.
Hur skulle jag tolka det då om du nu anser att jag tolkat det fel.
Kan du lägga in texten här?
 
K Kane skrev:
Kan du lägga in texten här?
Nej, då jag accepterade vilkoren och då dyker dom inte upp igen.
Men det fanns en annan tråd här på bygga hus.
Då var det nordea, att betala sina föräldras räkningar från sitt egna konto var tydligen inte ok.
Vad spelar det för roll egentligen kan man ju tycka.

Men har du swedbank så kommer du nog få samma ruta som jag med uppdaterade vilkor,
 
A Andy78 skrev:
Nej, då jag accepterade vilkoren och då dyker dom inte upp igen.
Men det fanns en annan tråd här på bygga hus.
Då var det nordea, att betala sina föräldras räkningar från sitt egna konto var tydligen inte ok.
Vad spelar det för roll egentligen kan man ju tycka.

Men har du swedbank så kommer du nog få samma ruta som jag med uppdaterade vilkor,
Om du är kund måste villkoren finnas tillgängligt för dig. Jag har SEB och försöker hitta något i villkoren men inte gjort det än.
 
Jag kan intyga att det går utmärkt för ett barn att hantera en förälders bankärenden. Min fru betalar varje månad ( via sin internetbank "Swedbank") alla räkningar, som tillhör hennes mamma och pengarna tas från mammans konto! Hon gör det m.h.a. en fullmakt, så visst går det.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.