Ska fråga min rörkillar om kvävgas i expantionskärl. (y) Även om jag kommer till nordbygg mässan när det nu blir. Ska jag fråga där också.
 
I däck handlar det till stor del om att man vill ha torr luft. Fukt medför att trycket varierar mer med temperaturen i däcket. Det var ju poppis med kvävgas för några år sedan. Men jag undrar om det fortfarande används i bildäck. På flyg vet jag att det gör det, men där handlar det om klart större temperaturvariationer och budget.
 
B
S Styrtekniker skrev:
Det har jag. Bytt ett sönder rostat tryckkärlet.
Men hade det inte rostat utifrån då? Har lite svårt att se att den lilla mängd syre som skulle kunna finnas på insidan av ett exp kärl skulle räcka till för att rosta igenom väggen.
 
B BSOD skrev:
Men hade det inte rostat utifrån då? Har lite svårt att se att den lilla mängd syre som skulle kunna finnas på insidan av ett exp kärl skulle räcka till för att rosta igenom väggen.
Kommer inte ihåg. Inne i från tror jag. När man fyller ett system med vatten är det mycket överskotts syre i vattnet. Det tar lång tid innan vattnet är "dött". På de flesta systemen jag jobbar med är det alltid automatiska avluftare monterade. Som ska få ut överskotts syret när det frigörs i från vattnet. Det bästa man kan få tag i är fjärrvärme vatten. Hyfsat rent ändå dött. På stora system installerar man avgasare. Som är en utrustning som aktivt tar bort överskotts syret.
 
  • Gilla
Hassel1949
  • Laddar…
Jag vet inte hur länge trycksatt expansionskärl med gummiblåsa har funnits i värmesystem i enfamiljshus. Men jag vet att vi bodde i ett enfamiljshus byggt ca 1965 och där var det trycklöst system på radiatorvattnet, för övrigt oljeeldad panna var det.
Det satt ett trycklöst kärl på vinden. Det kan hända att trycksatta expansionskärl började komma vid den tiden. Kanske fylldes gummiblåsan med luft då i fabriken, och att litet senare kom någon ingenjör på att om de fyllde med kvävgas höll gummiblåsan i kärlet några år längre tätt jämfört med luftfyllning. Bara en gissning.
 
Bara skit med VP dom kan aldrig koka ur vatten , så i princip finns allt syre kvar.
 
Alla moderna presskopplingars gummipackning utsätts för syre på utsidan hela tiden.
Och gummimembranet i expansionskärlet även på vattensidan en period efter att man ev tappat ner/upp systemet
Att kvävgas är bättre tvivlar jag inte på, men ibland behöver man inte jaga dom där små detaljerna.
 
Såna här diskussioner finns nog bara i sverige............:rofl:
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det har jag.

[länk]
Fast det är ju vid vattenanslutningen. Det kan inte ha med eventuellt syre i andra änden att göra.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara skit med VP dom kan aldrig koka ur vatten , så i princip finns allt syre kvar.
Syret försvinner, men det tar lite längre tid.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
pelpet pelpet skrev:
Jag räknar med att fjärrvärmespecialisten vet vilken gas man ska fylla med. Han ställde också in systemets tryck på ca 1,3 bar vilket verkar stämma bra.
Sitter dina högst belägna radiatorer på 10 meter? Eller är 1 bar en standard som många har?
 
Lika många meter vattenpelare (mvp, Hg, 0,1bar) som höjden ifrån lägsta värmerör till toppen på översta radiatorn, + 1m.
 
L lat skrev:
Lika många meter vattenpelare (mvp, Hg, 0,1bar) som höjden ifrån lägsta värmerör till toppen på översta radiatorn, + 1m.
Inte "lägsta värmerör", höjden räknas ut så här: Skillnad från manometer till högsta punkt.
 
Nej, inte höjden från lägsta värmerör, utan från expansionskärlet. Vanligtvis sitter manometern i anslutning till kärlet, men om den sitter på en annan höjd än kärlet så får man dra av eller lägga till på det avlästa värdet för att se vad det är för tryck på den höjd kärlet sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.