Det droppar vatten i från ventilation röret som är till köksfläkten. Rev ner den gamla isoleringen från röret på kallvinden och satte på en brandmatta men det blir fortfarande kondens i röret som sedan droppar ner på spisen. Ska man isolera röret ännu mera? Just nu sitter det en 30 mm brandmatta men har funderingar att vräka på med mer isolering runt röret.
 
Har man inte ett kallrasskydd eller har ett som inte stänger ordentligt, så "suger" man ibland in luft i huset denna bakväg istället för att ta in luft genom de vanliga friskluftsventilerna. (särskilt om man stängt dessa pga att man tycker att det drar)

Då kan man få kondens som droppar ner på spisen.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Har man inte ett kallrasskydd eller har ett som inte stänger ordentligt, så "suger" man ibland in luft i huset denna bakväg istället för att ta in luft genom de vanliga friskluftsventilerna. (särskilt om man stängt dessa pga att man tycker att det drar)

Då kan man få kondens som droppar ner på spisen.
Kan det bli bättre om jag tar bort kallrasskyddet i fläkten? Dom sluter inte riktigt tätt i köksfläkten.
 
Låter er dom kallrasskyddet inte funkar dvs sluter tätt när fläkt är på
 
H håbbe1961 skrev:
Låter er dom kallrasskyddet inte funkar dvs sluter tätt när fläkt är på
Nej då dom öppnar när vi har fläkten på och stänger när vi stänger av fläkten. Den fläkt som det gäller är en Ikea Bemöta.
 
M macintosh skrev:
Man kanske skulle plocka bort de plastlocken som sitter i fläkten och sätta på ett sådant här kallrasskydd Backspjäll Fresh CK Ø125 mm - 422402 - Bygghemma.se
Skulle detta fungera bättre kanske, eller vad tror ni?
 
Jag satte in detta kallrasskydd som jag länkade till ovanför. Men ändå så droppar det vatten från fläkten. Ska jag isolera i kanalen på kallvinden ännu mera?
 
Någon som vet???
 
Kommer vattnet från insidan på imkanalen
 
H håbbe1961 skrev:
Kommer vattnet från insidan på imkanalen
Ja
 
Hur ser avluftningen ut på taket
 
H håbbe1961 skrev:
Hur ser avluftningen ut på taket
Ja du det vet jag inte har inte varit där uppe och tittat.
 
Låter mer som om det kommer in kondens eller nederbörd utifrån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.