J Jarlsgård skrev:
Inga problem, har en layout i huvudet som troligen funkat rätt bra :thinking:
Vill du dela?? :D:D:D
 
Isabellaa Isabellaa skrev:
Vill du dela?? :D:D:D
Självfallet, ska bara lyckas få ner den på papper först :D
 
J Jarlsgård skrev:
Självfallet, ska bara lyckas få ner den på papper först :D
Tack snälla! Den här planlösningen tyckte jag såg trevlig ut. (Om du tänker dig spegelvänd). Sen kanske man kan ta lite inspiration av fönster och sånt av Sidus för gillar verkligen huset utifrån. Men frågan är om köket är för litet här. :thinking:
 
  • Ritad planlösning för en våning med markerade ytor för kök, vardagsrum, sovrum och badrum med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isabellaa Isabellaa skrev:
Alltså vad roligt! Satt och kollade planlösningar som hade så och sa till min man vad smart här går man igenom vardagsrummet istället för en tråkig lång hall :crysmile: Jag ska fundera mer på såna typer av planlösningar. Mycket bättre ju :DTack för tipsen!
Inte till så mycket hjälp, men jag kan inte låta bli att kommentera för det är lite kul. Mina tre senaste boenden har alla varit byggda mellan 1850 och 1910 och då existerar det inte korridorer. Alls. Allting är genomgångsrum.

Så det kan ju vara en idé att för att bryta det invanda helt enkelt lägga några minuter på hemnet och kika på gamla sekelskifteslägenheter och äldre hus för att få tankar kring hur det kan fungera med genomgångsrum av olika slag. Inte för att rakt av sno idéerna, utan mer för att bryta det "invanda".
 
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Inte till så mycket hjälp, men jag kan inte låta bli att kommentera för det är lite kul. Mina tre senaste boenden har alla varit byggda mellan 1850 och 1910 och då existerar det inte korridorer. Alls. Allting är genomgångsrum.

Så det kan ju vara en idé att för att bryta det invanda helt enkelt lägga några minuter på hemnet och kika på gamla sekelskifteslägenheter och äldre hus för att få tankar kring hur det kan fungera med genomgångsrum av olika slag. Inte för att rakt av sno idéerna, utan mer för att bryta det "invanda".
Tack snälla för tipset :D ska kolla där, har mest kollat nya hus planritningar men det är ju väldigt smart få idéer från gamla hus (y)
 
Ska se om jag kan lyckas få ner min tanke idag :)

Har du något urklipp från detaljplanen?
 
J Jarlsgård skrev:
Ska se om jag kan lyckas få ner min tanke idag :)

Har du något urklipp från detaljplanen?
Jag väntar med spänning :D här är detaljplanen.
 
J Jarlsgård skrev:
Ska se om jag kan lyckas få ner min tanke idag :)

Har du något urklipp från detaljplanen?
Eftersom vi har max byggnadsarea 120 kvm så vill vi ha 2 våningsplan. Vi är inte riktigt överens om hur stort totalt men säkert mellan 170-190 kvm.
 
Har kikat på min tanke och landade i att den inte blev något vidare när man fick ner den på papper :)

Gällande Mareld som du la upp så tycker jag det har avsevärt mycket bättre planlösning.

Det jag hade ändrat på den planlösningen dock är dels var WC dörren leder ut, (hade haft den ut mot korridoren i stället) men även sovrum+ tvätt där nere.
Hade lagt arbetsrummet där tvätt är och tvätt där arbetsrummet är, antingen med dörr ut på framsidan eller endast ett fönster. Då hade man kunnat nyttja väggarna mer åt tvättstugeinredning och man hade maximerat nyttjandet.

Gällande köket så håller jag med. Jag hade troligen struntat i 3 högskåp och istället haft disk + diskmaskin bredvid kyl/frys/ugn och sedan haft en stor köksö med bara häll+utslagsvask :)
 
J Jarlsgård skrev:
Har kikat på min tanke och landade i att den inte blev något vidare när man fick ner den på papper :)

Gällande Mareld som du la upp så tycker jag det har avsevärt mycket bättre planlösning.

Det jag hade ändrat på den planlösningen dock är dels var WC dörren leder ut, (hade haft den ut mot korridoren i stället) men även sovrum+ tvätt där nere.
Hade lagt arbetsrummet där tvätt är och tvätt där arbetsrummet är, antingen med dörr ut på framsidan eller endast ett fönster. Då hade man kunnat nyttja väggarna mer åt tvättstugeinredning och man hade maximerat nyttjandet.

Gällande köket så håller jag med. Jag hade troligen struntat i 3 högskåp och istället haft disk + diskmaskin bredvid kyl/frys/ugn och sedan haft en stor köksö med bara häll+utslagsvask :)
Ingen fara, men kul att du gillar Mareld!
Hur menar du med dörr på framsidan på tvättstugan? Så enda sättet blir att gå in där från gården? Eller tänker jag heltokigt :crysmile:

Tycker det lockar mer att stå och diska med utsikten mot gården men det kanske finns något jag inte tänkt på då?
 
Isabellaa Isabellaa skrev:
Ingen fara, men kul att du gillar Mareld!
Hur menar du med dörr på framsidan på tvättstugan? Så enda sättet blir att gå in där från gården? Eller tänker jag heltokigt :crysmile:

Tycker det lockar mer att stå och diska med utsikten mot gården men det kanske finns något jag inte tänkt på då?
Handritad skiss över husplanlösning med markerade förslag till placering av fönster och diskussion om diskplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så menar jag :D

Gällande diskande, hur ofta tittar man på något annat än det man faktiskt diskar? ;) genom att ha det mot trappan så kan man även "gömma" undan disk man inte pallat med, men när man vräker ut sig i soffan helt slutkörd så slipper man se den :love:
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Så menar jag :D

Gällande diskande, hur ofta tittar man på något annat än det man faktiskt diskar? ;) genom att ha det mot trappan så kan man även "gömma" undan disk man inte pallat med, men när man vräker ut sig i soffan helt slutkörd så slipper man se den :love:
Okej men det blir ju kallt att gå in då på vintertid
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Så menar jag :D

Gällande diskande, hur ofta tittar man på något annat än det man faktiskt diskar? ;) genom att ha det mot trappan så kan man även "gömma" undan disk man inte pallat med, men när man vräker ut sig i soffan helt slutkörd så slipper man se den :love:
Okej, tack för förtydligandet :crysmile: Men då måste jag ju gå ut för att komma in dit. :seenoevil: Det låter kallt på vintern.
Hahaha du har rätt, man stirrar bara på det man diskar men tänkte om man skulle få för sig att titta upp :rofl: det är inte kul se all disk som du säger och smart då att gömma det. Jag börjar gilla Mareld mer och mer nu Tack för all input. Jättesnällt :D:D
 
Isabellaa Isabellaa skrev:
Okej men det blir ju kallt att gå in då på vintertid


Okej, tack för förtydligandet :crysmile: Men då måste jag ju gå ut för att komma in dit. :seenoevil: Det låter kallt på vintern.
Hahaha du har rätt, man stirrar bara på det man diskar men tänkte om man skulle få för sig att titta upp :rofl: det är inte kul se all disk som du säger och smart då att gömma det. Jag börjar gilla Mareld mer och mer nu Tack för all input. Jättesnällt :D:D
Du har misstolkat mig fullständigt gällande byte av tvättstuga/arb rum :crysmile:

Det jag menar är ett rakt byte, invändigt sett så är dörrarna på exakt samma plats som idag.

Men i arb rummet där det är ursprungligen är det inritat en dörr ut till trädgårn från det rummet. Om man flyttar den dörren så den är ut mot framsidan istället i samband med en switch av rummen så innebär det att man får plats med tvättstugeinredning längs med båda långsidorna :cool:
 
J Jarlsgård skrev:
Du har misstolkat mig fullständigt gällande byte av tvättstuga/arb rum :crysmile:

Det jag menar är ett rakt byte, invändigt sett så är dörrarna på exakt samma plats som idag.

Men i arb rummet där det är ursprungligen är det inritat en dörr ut till trädgårn från det rummet. Om man flyttar den dörren så den är ut mot framsidan istället i samband med en switch av rummen så innebär det att man får plats med tvättstugeinredning längs med båda långsidorna :cool:
Haha sorry för min tröga hjärna. Då är jag med. Trodde det du skrev med dörren och fönstret var istället för nuvarande dörr :crysmile: det låter ju som ett jättebra förslag så man får mer plats. (y)(y)
 
Hej har byggt många hus med liknande tomter. Mitt förslag är lång smalt hus men inte smalare än 8m. 15x8. Entre från öster så nära tomtgränsen 4m räcker. Visst med glaspartier i väster och använd så många glaspartier mot norr också, gärna stora. Flytta in huset lite så att ni får plats med garage/carport, garage i sydvästra får ni insynsskydd eller sydöstra för carport.

man skulle kunna göra entrén från syd den smala sidan på huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.