30 599 läst · 57 svar
31k läst
57 svar
Vilket tryck är lämpligt att ha i radiatorkretsen?
På vårt expansionskärl som skall fyllas med kvävgas, sitter en bilventil. Troligen en sådan som du kallar luftventil.
Det går bra att fylla med luft också klart, men jag är just intresserad vad instruktonsboken för expansionskärlet säger man skall fylla med.
Det går bra att fylla med luft också klart, men jag är just intresserad vad instruktonsboken för expansionskärlet säger man skall fylla med.
Dede77 skrev:
Är ju ingen skillnad på öppet eller slutet system! 1 m vattenpelare är ju 0,1 bar oavsett!
Det lilla syre som kommer med vanlig luft är snart förbrukat utan större korrosionsskador, sedan är gasen inert.
Men en viktigare sak. Man kan inte fylla luft mot ett stumt system. Det kommer bara in en liten mängd luft innan trycket ökar markant.
Rätt metod är att öppna en luftventil på toppen av systemet fylla blåsan till ett förtryck som ofta ligger på 0,5 bar. Sedan stänger man ventilen och fyller vatten till 1-1,5 bar i en normal villa.
Men en viktigare sak. Man kan inte fylla luft mot ett stumt system. Det kommer bara in en liten mängd luft innan trycket ökar markant.
Rätt metod är att öppna en luftventil på toppen av systemet fylla blåsan till ett förtryck som ofta ligger på 0,5 bar. Sedan stänger man ventilen och fyller vatten till 1-1,5 bar i en normal villa.
Släpper övertrycksventilen ut vatten? Får du fylla på vatten ibland? Känns ändå lite som du ska kolla tryckkärlet. Först ska du kolla att blåsan" är hel. Det gör man på ventilen som sitter under en en svart plast mutter. Om tryckkärlet är rött. Tryck i mitten på ventilen och kolla om det kommer luft eller vatten. Kommer det vatten är tryckkärlet trasigt. Tryck bara lite. Vad trycket är i tryckkärlet är viktigt. Att kolla att lufttrycket är bra. Det gör man mest korrekt när det inte är värme behov. Först ska man bestämma vad trycket i systemet ska vara. 1 bar per 10 meter. Jag kör alltid 1 bar på jobbet som lägst. Tror andra får svara bättre på vad det statiska system trycket som det heter ska vara i villor. Tryckkärlet ska ha samma tryck + 0.3 bar som systemtrycket som i detta exempel blir det 1.3 bar. Alltså ej kallt ute, inget värme behov. På enklaste sätt. Ta bort systemet trycket i från tryckkärlet. Mät sedan trycket i tryckkärlet. Det är i princip en bildäcksventil. Köp en bildäckstryckmätare på Biltema. Och mät trycket. Det står på tryckkärlet vad det är inställt på. Ändra trycket till för ert system rätt tryck.pelpet skrev:
Jag ser att instruktion för expansionskärl för radiatorkrets anger "Fyll inte i något fall expansionskärlets blåsa med luft. Detta eftersom syre i luft angriper gummimembranets yta och gör det spött och förkortar dess livslängd. Dessutom läcker luft snabbare ut ur expansionskärlets blåsa än kvävgas."
Att rörmokare gärna fyller med luft, och inte korrekt med kvävgas, kanske är för att de då med luftfyllning får komma återigen om något år och byta kärlet pga läckande gummimembran. Kling i kassan.
https://www.ofenseite.com/ausdehnungsgefaess-heizung-wechseln
Här står också på sidan 6 att det är kvävgas som ska fyllas i membranet, och inte luft
https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf
Att rörmokare gärna fyller med luft, och inte korrekt med kvävgas, kanske är för att de då med luftfyllning får komma återigen om något år och byta kärlet pga läckande gummimembran. Kling i kassan.
https://www.ofenseite.com/ausdehnungsgefaess-heizung-wechseln
Här står också på sidan 6 att det är kvävgas som ska fyllas i membranet, och inte luft
https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf
Redigerat:
Luft innehåller som bekant ca 21 % syre, och syret i luften angriper gummimembranet och dessutom läcker syret snabbare ut än kvävgas. Allvarligaste är inte att syret läcker ut snabbare, utan att det angriper membranet och gör att det snabbare blir läck på det och hela expansionskärlet måste bytas ut.
Byts expansionskärlet ut får klart husägaren ett nytt expansionskärl som just är korrekt fyllt på fabrik med kvävgas. Men husägaren måsta betala kärlet och bytet av det, några tusenlappar.
Byts expansionskärlet ut får klart husägaren ett nytt expansionskärl som just är korrekt fyllt på fabrik med kvävgas. Men husägaren måsta betala kärlet och bytet av det, några tusenlappar.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 019 inlägg
Nu är jag ingen rörmokare el VVS-expert men har aldrig hört talas om att dessa expansionskärl fylls med annat än luft i normalfallet.
Visst, jag förstår fördelarna av att använda kväve istället i denna tillämpning precis som det är en fördel läckagemässigt att fylla bildäck med kväve men inte heller det är särskilt vanligt. Optimalt kanske men allt som oftast får man nöja sig med vad som är bra nog för att fixa problemet.
Vad gäller bildäck så är det det minskade läckaget man vill åt pga att kvävemolekyler är större än tex syre- och vattenmolekyler i luft, mindre läcker ut pga diffusion genom gummit är teorin. Oxidationsargumentet var nytt för mig.
Tror jag fortsätter göra samma som jag gjort hittills, kolla trycket litet då och då och fylla på torr luft vid behov.
Visst, jag förstår fördelarna av att använda kväve istället i denna tillämpning precis som det är en fördel läckagemässigt att fylla bildäck med kväve men inte heller det är särskilt vanligt. Optimalt kanske men allt som oftast får man nöja sig med vad som är bra nog för att fixa problemet.
Vad gäller bildäck så är det det minskade läckaget man vill åt pga att kvävemolekyler är större än tex syre- och vattenmolekyler i luft, mindre läcker ut pga diffusion genom gummit är teorin. Oxidationsargumentet var nytt för mig.
Tror jag fortsätter göra samma som jag gjort hittills, kolla trycket litet då och då och fylla på torr luft vid behov.
Är verkligen membranet så känsligt för syre? I så fall borde det vara samma problem med bildäck eller cykelslangar fyllda med luft.A Arnodt skrev:
Av en hemmafixare kan man inte kräva att han ska känna till att man ska fylla ett expansionskärl med kvävgas(inte med luft), men av en yrkesman ska man kunna kräva att de känner till det och gör korrekt. En hemmafixare har nog sällan kvävgasflaska hemma till hands, men däremot en cykelpump. Är hemmafixaren händig och kan själv byta ut expansionkärlet, så blir det nog billigare ändå om han fyller på luft än att anlita rörmokaren vid framtida gummimembranskada.
Ja bildäck och cykelslangar byts också. Tillverkarna av expansionskärl skulle säkert kunna tillverka gummimembran som håller betydligt längre än idag, till ett högre pris, men vad skulle de tjäna de på det? Vilken rörmokare skulle vilja installera sådana hållbara expansionskärl som inte behöver bytas ut regelbundet?
Att gummi åldras i luft märker man på gummisnoddar och de är några år blir de spröda och går ofta av.
Värme påskyndar oxidationen av gummi i närvaro av luft. Är det inte litet varmare än 20 grader i ett expansionskärl? Jag tror vi kommit in på litet överkurs för hemmafixare.
Jag vet inte hur det är, men gissar att vanlig rörmokaren inte ens har någon kvävgasflaska. Hör med rörmokare, får ni höra vad de säger.
Man kan köpa kvävgas på sprayflaska för just påfyllning av gummiblåsan i expansionskärl. Här även en serviceväska för professionella rörmokare.
Ja bildäck och cykelslangar byts också. Tillverkarna av expansionskärl skulle säkert kunna tillverka gummimembran som håller betydligt längre än idag, till ett högre pris, men vad skulle de tjäna de på det? Vilken rörmokare skulle vilja installera sådana hållbara expansionskärl som inte behöver bytas ut regelbundet?
Att gummi åldras i luft märker man på gummisnoddar och de är några år blir de spröda och går ofta av.
Värme påskyndar oxidationen av gummi i närvaro av luft. Är det inte litet varmare än 20 grader i ett expansionskärl? Jag tror vi kommit in på litet överkurs för hemmafixare.
Jag vet inte hur det är, men gissar att vanlig rörmokaren inte ens har någon kvävgasflaska. Hör med rörmokare, får ni höra vad de säger.
Man kan köpa kvävgas på sprayflaska för just påfyllning av gummiblåsan i expansionskärl. Här även en serviceväska för professionella rörmokare.
Redigerat:
Tittade på altech:
"Altech Expansionkärl
Anvisning för igångkörning
1. Kontrollera att förtrycket är lika med anläggningens
statiska tryck - (höjd till översta värmare + 0,3 bar marginal). Släpp ut, ev fyll på, kvävgas eller luft via luftnippel
på kärlets botten så att rätt förtryck erhålles."
@Arnodt
"Här står också på sidan 6 att det är kvävgas som ska fyllas i membranet, och inte luft
https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf"
Läser man noga på din länk till flamco står det att det är fyllt med kvävgas, men jag kan inte de att det står att man inte ska fylla med luft.
Tittar man på flamcos drift och skötselinstruktion:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://img.bygghemma.se/pfiles/Drift%20&%20Sk%C3%B6tsel%20__de3052b9-3fce-4254-9e43-113a0bb57df3.pdf&ved=2ahUKEwiX8seDp_D0AhULSPEDHaBJDP4QFnoECCAQAQ&usg=AOvVaw0VPCkSrmxayCIWl9P5wXVs
Flamco Flexcon Expansionkärl
Anvisning för igångkörning
1. Kontrollera att förtrycket är lika med anläggningens statiska tryck - (höjd till översta värmare + 0,3 bar marginal).
Släpp ut, ev fyll på, kvävgas eller luft via luftnippel på kärlets botten så att rätt förtryck erhålles.
Tror därmed att det är av ringa betydelse för livslängen om man fyller på luft.
"Altech Expansionkärl
Anvisning för igångkörning
1. Kontrollera att förtrycket är lika med anläggningens
statiska tryck - (höjd till översta värmare + 0,3 bar marginal). Släpp ut, ev fyll på, kvävgas eller luft via luftnippel
på kärlets botten så att rätt förtryck erhålles."
@Arnodt
"Här står också på sidan 6 att det är kvävgas som ska fyllas i membranet, och inte luft
https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf"
Läser man noga på din länk till flamco står det att det är fyllt med kvävgas, men jag kan inte de att det står att man inte ska fylla med luft.
Tittar man på flamcos drift och skötselinstruktion:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://img.bygghemma.se/pfiles/Drift%20&%20Sk%C3%B6tsel%20__de3052b9-3fce-4254-9e43-113a0bb57df3.pdf&ved=2ahUKEwiX8seDp_D0AhULSPEDHaBJDP4QFnoECCAQAQ&usg=AOvVaw0VPCkSrmxayCIWl9P5wXVs
Flamco Flexcon Expansionkärl
Anvisning för igångkörning
1. Kontrollera att förtrycket är lika med anläggningens statiska tryck - (höjd till översta värmare + 0,3 bar marginal).
Släpp ut, ev fyll på, kvävgas eller luft via luftnippel på kärlets botten så att rätt förtryck erhålles.
Tror därmed att det är av ringa betydelse för livslängen om man fyller på luft.
Exspantionskärl har i alla tider fyllts med luft av yrkesmän. Det med kvävgas är första gången jag hör och har inte använt det, de jag vet håller ännu fast det är många år sedan byte. Det med temp har betydelse , kärlet ska sitta på returen och gärna ca 0,5 meter från påsticket. Sen är det nog lite överkurs för gemene man med kvävgas och vad jag sett på forumet, aldrig.
Tyvärr missuppfattning. Fukt mot gummiblåsan är inte problemet, där är ju ständigt radiatorvatten mot gummimembranet på andra sidan sett från kvävgasen. Radiatorvatten är väl 99,5 % vatten och resten rost.
Det är fortfarande syret i luft som påfylls i efterhand i expansionskärlets gummiblåsa som orsakar oxidation av gummit och det blir sprött och börjar läcka. Efterfyller man med kvävgas görs rätt och expansionskärlet hållet kanske ett par år /några år längre. Expansionskärlstillverkarna är givetvis glada när luft fylls på, eftersom de då får sälja fler kärl.
Ja detta är överkurs och tydligen en nyhet som sagt för hemmafixarna på forumet. Men man ska lära sig något nytt varje dag, sägs det.
Det är fortfarande syret i luft som påfylls i efterhand i expansionskärlets gummiblåsa som orsakar oxidation av gummit och det blir sprött och börjar läcka. Efterfyller man med kvävgas görs rätt och expansionskärlet hållet kanske ett par år /några år längre. Expansionskärlstillverkarna är givetvis glada när luft fylls på, eftersom de då får sälja fler kärl.
Ja detta är överkurs och tydligen en nyhet som sagt för hemmafixarna på forumet. Men man ska lära sig något nytt varje dag, sägs det.