Byggde nytt tak till hallen i somras och ser nu detta - har det redan börjat mögla på undersidan av råsponten?? Vet att jag missade lägga sponten åt rätt håll men så sjukt känsligt trodde jag inte att de var att de inte ens ska klara ett halvår?
 
  • Mögelpåväxt på undersidan av råspontträ i en nyligen byggd halltakskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Düsseldorff
Ja, det ser onekligen ut som svartmögel. Måste vara ett ganska stort fuktöverskott i utrymmet. Hur ser det ut med ventilationen?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, det ser onekligen ut som svartmögel. Måste vara ett ganska stort fuktöverskott i utrymmet. Hur ser det ut med ventilationen?

Jag fattar inte - de är ju helt öppet och välventilerat just där
 
  • Öppen träkonstruktion under takfot med synligt ventilationsutrymme och takränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara så att underlagspappen ovanför råsponten slutar vid den brädan eller går under fotplåten vid den brädan, alternativt är avskuren eller skadad vid den brädan?

Har någon målat med rå linolja (innehåller mögelsporer innan den kokats)?
 
Düsseldorff
Aha det är utomhus. Ja då vettefan... Det är inget problem med takavrinningen som gör att det blir fuktigt där?
 
Det är 100% luftfuktighet ute många dagar på året, det där måste målas ganska fort för att inte bli mögel.
 
M M.sandström skrev:
Det är 100% luftfuktighet ute många dagar på året, det där måste målas ganska fort för att inte bli mögel.
Ska man verkligen behöva måla takråsponten? baksidan av fasaden skulle väl i så fall se ännu värre ut?

M multix skrev:
Kan det vara så att underlagspappen ovanför råsponten slutar vid den brädan eller går under fotplåten vid den brädan, alternativt är avskuren eller skadad vid den brädan?

Nä inte de heller då jag drog underlagspappen ända ner till sista sponten - lade även dubbla lager papp mot slutet, en ovan och en under fotplåten
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.