Hej
Vi har en nästan avslutad takomläggning där det ingick bland annat nya vindskivor. Tog en inspektionsrunda idag innan de plockar ner ställningarna. Upptäckte då att ändträna på vindskivorna inte var målade, utan de har kapat dem och monterat dem utan att måla ändarna som skarvats ihop.

Är detta korrekt eller ska jag kräva att de plockar ner brädorna igen och rättar till detta?

Jag hade en del andra synpunkter också men de har jag redan tagit upp med ansvarig entreprenör.
 
G gustavkattarp skrev:
Hej
Vi har en nästan avslutad takomläggning där det ingick bland annat nya vindskivor. Tog en inspektionsrunda idag innan de plockar ner ställningarna. Upptäckte då att ändträna på vindskivorna inte var målade, utan de har kapat dem och monterat dem utan att måla ändarna som skarvats ihop.

Är detta korrekt eller ska jag kräva att de plockar ner brädorna igen och rättar till detta?

Jag hade en del andra synpunkter också men de har jag redan tagit upp med ansvarig entreprenör.
givetvis skall ändträdet målas det är i skarverna som det börjar ruttna först
 
  • Gilla
gustavkattarp och 1 till
  • Laddar…
Klart ändträt ska målas. Påpeka och få dem att åtgärda.
Fråga även hur många lager färg de har målat, de ska grundas och normalt sett strykas 2 gånger.

När mitt tak byttes fick jag själv lägga sista lagret.. och påpeka att vissa ändträ inte var målade, valde dock att åtgärda ändträt själv då jag kunde olja, grunda och slutstryka 2 vändor.

Baksidan på vindskivorna målas normalt sett inte.
 
  • Gilla
gustavkattarp
  • Laddar…
Rickard.
Färdigstrykning brukar ofta inte ingå och då ingår inte heller ändträ. Blir en annan summa om snickare/takläggare ska leka målare även fast man tycker det känns lite fånigt utifrån. Vill man t ex att dom ska försluta alla snitt bör man nog köpa ut alla produkter och specifikt be om det (det är i alla fall vad jag skulle kräva om någon ville att jag skulle göra det)

Står det annat eller man kommer överens om annat ska det såklart följas.
 
  • Gilla
gustavkattarp och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

A
Om firman har tagit på sig uppdraget att byta vindskivorna och färdigmåla dem så ska det ju självklart ingå att olja in, grund och färdigmåla ändträt.

. Det är ju en av de mest känsliga punkterna när man har en trären yta som sitter i utsatt läge.

Det skulle vara annorlunda om målning inte ingick!
 
  • Gilla
gustavkattarp
  • Laddar…
I offerten ingick det att vindskivorna skulle målas sammanlagt 3 gånger.

Jag kontaktade takentreprenören idag och påpekade vad jag hade upptäckt. Han sa att han jobbat som takläggare i 30 år och att det är såhär man gör det. Det kommer läggas en latexfog över snittet där ändträt inte är målat, och så kommer man måla över på utsidan två gånger till.

Känns inte bra, men ruttnar det om 10 år så får man väl hoppas att man inte är förbannad den dan, utan bara biter i det sura äpplet och har lärt sig till nästa gång man skriver ett avtal.
 
G gustavkattarp skrev:
Det kommer läggas en latexfog över snittet där ändträt inte är målat
det kommer att fördröja nåt år att det inte ruttnar, du får hålla lite koll på fogarna i framtiden
 
  • Gilla
gustavkattarp
  • Laddar…
Sånt här är så tråkigt ... resultatet kommer bli att det inte håller lika länge som det borde. Man anlitar yrkeskunniga för att få det som det ska vara.

Nä, som villaägare måste man vara snickare, målare, vvsare, elektriker och lite till. Min tillit till yrkesfolk får törn efter törn, blir bara så trött.
 
  • Gilla
gustavkattarp och 1 till
  • Laddar…
G gustavkattarp skrev:
I offerten ingick det att vindskivorna skulle målas sammanlagt 3 gånger.

Jag kontaktade takentreprenören idag och påpekade vad jag hade upptäckt. Han sa att han jobbat som takläggare i 30 år och att det är såhär man gör det. Det kommer läggas en latexfog över snittet där ändträt inte är målat, och så kommer man måla över på utsidan två gånger till.

Känns inte bra, men ruttnar det om 10 år så får man väl hoppas att man inte är förbannad den dan, utan bara biter i det sura äpplet och har lärt sig till nästa gång man skriver ett avtal.
Det är väl lika bra att bita i suräpplet och göra en tilläggsbeställning på att de ska måla ändträt också. Undrar hur mkt de kommer att debitera? Strykning av 4 ändträbitar á 0.0034m2 (170mmx20mm) total 40 penseldrag eller så... Innan de rivit ställningarna kan de väl göra jobbet? Sen får se du om de har mage att tilläggsfakturera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.