hej. vi har en tomt i en koloni och hade tänkt bygga en sommarstuga där. den ska vara på ca 70 m2 och man ska kunna bo i den även på vintern.
den ska vara i trä och stå på en gjuten platta.
jag har inte mkt erfarenhet av att bygga och skulle vara jätteglad och ni kunde komma med tips om internetsidor, böcker m.m. om information om detta.

ritningar på olika stugor samt vad för material man ska använda sig av m.m. samt tips överhuvudtaget.

Mvh
 
jensnilsson skrev:
hej. vi har en tomt i en koloni och hade tänkt bygga en sommarstuga där. den ska vara på ca 70 m2 och man ska kunna bo i den även på vintern.
den ska vara i trä och stå på en gjuten platta.
jag har inte mkt erfarenhet av att bygga och skulle vara jätteglad och ni kunde komma med tips om internetsidor, böcker m.m. om information om detta.

ritningar på olika stugor samt vad för material man ska använda sig av m.m. samt tips överhuvudtaget.

Mvh
Ett tips är enkelstugan - en bok asom bla finns på bokus.
http://www.bokus.com/cgi-bin/traded...420160&tduid=76045ea5415b69057a1e1cc880754cf3

Även om man inte bygger exakt den så tar den upp en hel del bra saker...

/K
 
tack. har redan skickat efter den :)
någon som har något annat förslag. kanske det finns någon dvd-skiva med riktiga steg för steg anvisningar eller liknande?
Mvh
 
hej. den har jag letet efter.
perfekt. då var den också beställd hehe
 
jensnilsson skrev:
hej. den har jag letet efter.
perfekt. då var den också beställd hehe
Den är bra och förklarar en hel del saker som inte finns i byggbeskrivningarna. Kan hämta idéer till sina egna lösningar. För 150 riksdaler får man en hel del input.
 
har en fråga till.
vi ska bygga den på en kolonilott.
och hela denna marken ligger på en mosse. dvs. marken är mkt rörlig
ska man då gjuta plintar eller måste man gjuta en hel platta?
 
Du måste ta reda på vad det är för slags mark som ni skall bygga på. När man gör en grund för ett hus så måste man komma ner till "fast botten", dvs ner till ett ställe som inte rör på sig. Om det ex är lera i marken så får man påla ner till fast botten, men om det är morän så kan man antingen gjuta plintar eller ha platta på mark.
Jag är ingen expert på detta, men vi hade lerjord under halva vårt fritidshus, så här fick vi gräva bort mycket mer och fylla med massor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.