Bakgrund

Jag är snart klar med min lärlingstid som snickare.
På firman jag jobbar för har vi främst jobbat med vissa specifika uppgifter.
Uppgifter som jag nu känner att jag på egen hand klarar av, förlåt vet att jag klarar av då jag ändå oftast utför dessa moment helt själv utan uppsyn.

Jag har letat svartjobb inom min bekantskapskrets men tyvärr är den inte så stor så det har inte lett någon vart.

Jag vill alltså åta mig extrajobb på helger, och bygga upp en kundkrets då jag inte vill vara anställd hela livet.

Det viktiga

Så jag tänker nu i banorna om att starta en egen firma.
Detta då det utökar möjligheten att annonsera och på så sätt bygga upp en bred kundkrets.

Första frågan:
Enskilt eller aktiebolag
Ett AB kräver ju nu bara 25k för att starta så finns det egentligen någon anledning till enskilt?
Förstår jag det rätt att man kan använda dessa 25k för att inhandla maskiner? (Men att man måste fylla på kontot årligen pga värdeminskning om man inte fått in pengar genom jobb)


Försäkring
Olyckor händer ju och vem vet om jag skulle råka orsaka en dyr vattenskada, så försäkring är ett måste
Vad kostar en försäkring?
Betalar man efter omsättning, antal jobb eller är det fast pris?

Andra tips uppskattas och jag kommer säkerligen ha fler frågor
 
Det allra första du måste kolla upp är om du får starta upp en egen firma inom samma verksamhet som du är anställd inom.

Nästa bit är om du kan företagsekonomi.

Hur har du tänkt med fordon, köpa en bil som din nystartade firma står för, eller använda din privata bil?
Om du använder din privata bil i tjänsten, hur är det då med försäkringen?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det allra första du måste kolla upp är om du får starta upp en egen firma inom samma verksamhet som du är anställd inom.

Nästa bit är om du kan företagsekonomi.

Hur har du tänkt med fordon, köpa en bil som din nystartade firma står för, eller använda din privata bil?
Om du använder din privata bil i tjänsten, hur är det då med försäkringen?
Tack för svar.

Företagsekonomi förstår jag och det jag inte kan kan jag lära mig.

Jag får snacka med chefen och se vad han säger.
Brukar det vara ett problem?
Förhoppningsvis inga problem då vi inte tar emot så mycket privatjobb.

Jag hade nog tänkt sälja min privata och köpa en till firman.
 
Aktiekapital på 25 tusen är väldigt lite i praktiken blir du personligen ansvarig för företagets ekonomi. En ansvarsförsäkring och stöldförsäkring på mitt enmansföretag omsättning under 2 milljoner kostar 1000:-/månad.En dyr post.
Värdeminskning på inventarier uppstår om du skattemässigt gör avskrivningar och för att göra det har du intäkter.
Det viktiga är att du inte tar på dig för mycket jobb och att du kan avsluta jobben. Har du nöjda kunder återkommer dom och ryktet spider sig. Kostnad för reklam och marknadsföring kan hållas låg.Dra inte på dig kostnader som tickar pengar varje månad.
 
  • Gilla
hakber77 och 2 till
  • Laddar…
C Ctsa skrev:
Jag hade nog tänkt sälja min privata och köpa en till firman.
Behöver du inte en privat bil?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Behöver du inte en privat bil?
Inte om jag har firmabil :p
 
Det är ju just det, använder du den privat riskerar det att bli beskattning på bilförmån. Jag kan inte alla detaljer, jag vet bara att det är petigt och skattmasen är svår i ämnet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ok det här med firmabil är inte så viktigt, jag kan använda min privata
 
Ur ett arbetsgivarperspektiv har man ett par generella synpunkter kring sånt här: man vill inte ha anställda som konkurrerar med den egna verksamheten och man vill inte ha anställda som inte har tid med jobbet för att det finns för mycket annat som stjäl fokus.

Samtidigt vill man ha bra folk, och då kan man ibland få ge lite avkall på framför allt det andra.

Jobbar firman du är på främst mot företag och/eller med större projekt behöver en liten småjobbsfirma inte vars ett problem. Tvärtom kan det rent av ge lite goodwill. ”Nej, det är lite litet för oss, men prata med Ctsa, han kan nog hjälpa till över en helg eller två.” Sånt kan vara i allas intresse. Men gör de samma sorts jobb som du vill ha privat ska du kanske byta jobb först.

Faktorn med hur mycket man kan splittra sitt fokus är en svårare fråga, och väldigt individuell. Kan du jobba 50–60 timmar i veckan några år har du kanske byggt upp din egen rörelse nog för att prova dina vingar helt själv. Leder det till att du sjukskriver dig ett par dagar i veckan är det mindre imponerande.

Avslutningsvis skulle jag förorda aktiebolag. En stor andel av alla byggföretag går inte ihop och läggs ner relativt fort. Att då ha det skydd för privatekonomin som ett aktiebolag ger verkar synnerligen förnuftigt ur mitt perspektiv. I synnerhet med dagens låga kapitalkrav och avsaknad av revisorstvång. Sen kommer det förstås finnas omkostnader ändå, och kanske krav på privat borgen för lån, men det finns ändå en viss separation från privatekonomin.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Är man sin egen arbetsgivare har man dock ändan bak hur man än vänder sig.
 
C
C Ctsa skrev:
Förstår jag det rätt att man kan använda dessa 25k för att inhandla maskiner? (Men att man måste fylla på kontot årligen pga värdeminskning om man inte fått in pengar genom jobb)
Nja, visst kan bolaget använda pengarna (dock inte hur som helst) så länge som bolagets egna kapital inte understiger hälften av aktiekapitalet, men det är inte bara att "fylla på kontot".

Förstår du företagsekonomi har du koll på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.