L Lutte skrev:
Enda nackdelen med grispittar är om skruven sitter just under eller jämt med kanten
Ja jag skrev "ibland fungerar" och jag har nog gått bet oftare än jag lyckats men rent teoretisk ska de väl fungera... Kan man tycka... Hoppas jag...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bättre med hål och torx än grispitt.
 
  • Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja jag skrev "ibland fungerar" och jag har nog gått bet oftare än jag lyckats men rent teoretisk ska de väl fungera... Kan man tycka... Hoppas jag...
Har bara använt det 1 gång, i en turbo och det gör jag aldrig mer om.

Däremot har jag slagit i torx och använt utdragare från rigid jäkligt ofta. Bara misslyckats 1 gång.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Ta en liten pinne av nån sort och testa superlim först, är rätt starkt på vridande moment så mycket möjligt att det räcker
Nejnejnej, det kommer lim i gängan och så får du aldrig ut den!
 
H Harald Blåtumme skrev:
Bra förslag med att borra hål och banka i en torx, kommer att funka. Enda trixiga är att få ett hyfsat centrerat hål så gör ett märke med en dorn/körnslag för att hamna rätt.
Man förborrar lite med en borr som är lika stor som hålet, då får man ett centrerat märke att körna i.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nejnejnej, det kommer lim i gängan och så får du aldrig ut den!
Är mer än kvalificerad för att vidhålla min åsikt, fungerar ypperligt. Givetvis måste man aktivera hjärnan och lägga limmet på delen man petar in och låta det stelna lätt innan, samt ha skruven stående.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Är mer än kvalificerad för att vidhålla min åsikt, fungerar ypperligt.
Om en skruv "dragits av" och sitter fast därför skulle jag vilja se det "superlim" som duger för att lossa den. Helt uteslutet är min kvalificerade åsikt.

Om skruven "slagits av" och inte "kärvar" i gängan så möjligen men av alla skruvar jag djävlats med i mitt liv skulle ingen ha fåtts bort med superlim.
 
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
Var får man tag på vänstergängade borrar? Jag har alltid önskat mig sådana.

Grövre bultar som har gått av brukar ofta gå att lossa genom att svetsa fast en bit flatjärn i stumpen.
 
H heimlaga skrev:
Var får man tag på vänstergängade borrar?
Bra fråga. Jag har inte hittat dessa hos "vanliga köplador".

Amazon verkar ha en del:

Collage av olika borr- och skruvutdragarset för metallarbete, några i förpackning med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan hittar jag dessa hos Wurth, en grossist där man bör/måste ha konto.

Spiralborr med vänsterskär från Würths hemsida, avsedd för metallbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon annan kanske har bättre förslag.
 
galento
Har använt Ridgid också till avdragna bult
2979567_bf9c9c018633.jpg
Ahlsell har också Dormer vänsterborr för den som kan handla där .
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
C
Höjer för ordningens skull ett varnings finger för "grispittar" då de har en tendens att gå av, och därmed skapa en än mycket värre situation än vad man hade från början.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Höjer för ordningens skull ett varnings finger för "grispittar" då de har en tendens att gå av
Det har även torx. :mad::mad::mad:
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Det har även torx. :mad::mad::mad:
Misstänker att du talar av erfarenhet? :cry:
Har aldrig lyckats med det själv, trots att jag till och med kört dem i "stora" mutterdragaren, men jag tvivlar inte på att de också går av förr eller senare. Men jag får för mig att de är mycket tåligare än pittarna.
 
  • Gilla
LErras
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Misstänker att du talar av erfarenhet? :cry:
Tyvärr. Har dragit av Torx några gånger då de använts som grispitt. Allt handlar väl om kombinationen av skruvdimension, borrhålsdimension, hur djävligt den sitter och hur illa ens "karmavärde" är vid försöket. Men jag har (också?) en hatkärlek till grispittar. :dizzy:

I mitt fall har det oftast handlat om "småbult" runt M6 kanske. Kanske saker beter sig lite annorlunda vid grövre dimensioner. Vet ej riktigt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.