Lite slängigt sådär har man ofta sagt att en elbil kostar 1–2 kr/mil i drivmedel (el) och jag tänkte att det är dags att vi tittar lite på det, såhär i de volatila elprisernas tidevarv.

I SE3 är från 1 januari 2022 nätavgiften 15 öre/kWh och skatten 45 öre. 75 öre inkl. moms således.

Förbrukar man under 8.000 kWh/år Kan vi säga en krona jämnt pga. den högre rörliga avgiften och behöver man säkra upp tillkommer också några ören. Likaså är de andra elområdena lite dyrare.

Schablonmässigt kan vi dock säga 75–100 öre/kWh. För enkelhetens skull fortsätter jag utifrån det nedre beloppet, som är vad de flesta villaägare betalar.

Så själva elen då. En billig natt såhär års ligger elen på ca 15–20 öre/kWh mellan 23 och 06. Dagtid kan den kosta flera kronor. Säg 20 öre inkl moms.

Månadssnittpriserna har i år pendlat mellan 34 och 92 öre mot förra årets genomsnitt på 22 öre. Detta i SE3. I SE1 och SE2 har det varit lägre, i SE4 högre.

Med timtaxa och lite planering kan man alltså ladda för ca 95 öre även såhär års, med månadspris landade man på 190 öre. Och december blir nog dyrare ändå, medan sommarmånaderna lär bli billigare, 2021 låg de ovanligt högt runt 50 öre. Inkl. moms.

Med fast elpris är det förstås helt beroende på vad man kan binda till. 50–90 öre omomsat skulle jag gissa är ett rimligt intervall för dem som bundit efter sommaren. Lägre i höstas, högre nu. 135–190 öre alltså. Låt oss säga 160 för enkelhetens skull.

Räknar vi sedan att en bil drar 2 kWh/mil, vilket får sägas vara högt för blandad körning, men lågt i motorvägsfart så får vi alltså följande ungefärliga pristabell för SE3:
180 öre/mil nattladdning och timtaxa
250 öre/mil rörligt pris sommar
380 öre/mil rörligt pris vinter
320 öre/mil fast pris

2–4 kronor/mil är alltså en mer rättvisande schablon för hemmaladdning, beroende på förutsättningarna.

Till det kommer kostnaden för laddaren som väl bör skrivas av med 1.000–1.500 kr/år, och sen bilen då…

Edit: jag glömde moms på elpriset, det var ursprungligen bara med på nätavgift och skatt. Så jag kan ha både virrat till det och räknat (ännu mera?) fel när jag korrigerat det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 4 till
  • Laddar…
Intressant frågeställning, jag funderar själv på att byta min (el)hybrid mot elbil i samband med att solceller kommer upp på taket.

Frågan är om det är lönt trots att jag sparar typ 10-13 kr/mil på bränsle/energi kostnaderna då bilen är så pass mycket dyrare (samma komfort, år, mil etc). Jag kör endast 1500 mil så besparingen blir ca 15 kSEK/år för energin/bränslet.
Den stor frågan blir kanske andrahandsvärdesutvecklingen på dom olika bilarna?

Edit: jag skrev fel, exemplet ovan gäller hybrid ej ladd/plug-in.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Glöm inte räkna skillnad på fordonsskatt och service. Intressant att räkna på privatleasing också.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glöm inte räkna skillnad på fordonsskatt och service. Intressant att räkna på privatleasing också.
Servicen torde vara lägre på en elbil men vad är skatten? på min hybrid är den försumbar (514 kr).

edit, återigen hjärnsläpp, jag har inte laddhybrid utan elhybrid:p
 
Redigerat:
3 kr / mil brukar jag räkna med för elkostnad för elbilen, så jag tycker du är rätt ute.

Vid privatköp och privatleasing av elbil lönar det sig i princip aldrig med elbil kontra begagnad fossilare, ekonomiskt sett. Vid leasing via företag och eventuella bidrag från företaget och hög marginalskatt börjar det dock löna sig med elbil. Tycker man däremot det är roligt och bekostar del av bilen från nöjesbudgeten så blir ju elbilen plötsligt ett rimligt alternativ. Vi är ju faktiskt människor så då är känsla lika mycket värt som siffror :)
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
S
tttomten tttomten skrev:
Servicen torde vara lägre på en elbil men vad är skatten? på min laddhybrid är den försumbar (514 kr).
Tror vi har 3-400 i skatt, så det är försumbart.
Det är också intressant att räkna på långfärd. För oss blir det ungefär samma bränslekostnad att ta diesel-SUV som att ta elbilen om vi reser så långt att vi måste stanna och ladda ett par gånger. Speciellt vintertid. Så elbilen används endast till kortresor.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Tror vi har 3-400 i skatt, så det är försumbart.
Det är också intressant att räkna på långfärd. För oss blir det ungefär samma bränslekostnad att ta diesel-SUV som att ta elbilen om vi reser så långt att vi måste stanna och ladda ett par gånger. Speciellt vintertid. Så elbilen används endast till kortresor.
Som jag misstänkte då (y)

Försäkring borde väl inte skilja nämnvärt heller?
 
Min medelkostnad per kWh mellan december 2020 och november 2021 är 1,47 kr/kWh. Det är elpris, skatt, moms och överföringsavgift.

ID4 har inte lika bra möjligheter att sammanställa förbrukning som Golfen jag hade tidigare. Men under sommaren hade jag ett snitt på 17,6 kWh/100km. Under november var det 24,5 kWh/100 km. Snittet under tiden jag haft bilen är 19,6 kWh/100 km. Det blir inte helt korrekt att bara multiplicera ihop dessa snitt. Men gör man det ändå så innebär det 2,88 kr/mil. Väl inom de 2-4 kr du räknar med.

Sedan är siffrorna om bilens förbrukning tagna från färddatorn. Jag tror inte att den räknar med förluster vid laddning och förvärmning av kupén.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Alla bor inte i villa. För egen del är permanentbostaden en bostadsrättslägenhet i ett relativt nybyggt hus med garage i källaren.

I vår förening har vi schablondebitering plus efterdebitering kvartalsvis för dem som överskrider schablonen.

Schablonen är då uppdelad såhär:
300 kr/mån grundkostnad laddare och system
200 kr/mån för elbil
100 kr/mån för laddhybrid

Tyvärr vet jag inte hur många kWh som ingår i schablonen för elbil resp. laddhybrid, men på den tiden jag hade laddhybrid så låg jag ofta över 100 kWh/månad, så sannolikt under 1 kr/kWh, men det kan ha ändrats.

Det blir dock en annan administration och krav på teknik i en större installation, så att själva laddinfrastrukturen kostar mer är inte orimligt. Service kostar.

Utslaget på ett år och med antagande att 2.000 av de dryga 2.500 mil per år jag kör laddas hemma (kanske lite högt) så hamnar jag för min del på 3 kr/mil vid hemmaladdning.

Alltså (300+200)*12/2.000=3 kr.

Räknat på 1.500 mil blir det 4 kr/mil.
 
För mig som har fast elpris på 34 öre SE3, är totala elpriset 1.53:- ink allt.
Så 3:- milen är en nog en bra gissning.
 
Då har du valt att fördela ut den fasta kostnaden också va, @Isakare? Jag valde att inte göra det då man dels har den ändå, dels blir en fast kostnad svåfördelad schablonmässigt, eftersom att olika hushåll har olika stor konsumtion att fördela den på.
 
Att ta med hela den fasta kostnaden och dividera med förbrukningen är väl i stort sett irrelevant utom när man funderar på alternativ elförsörjning och att säga upp abonnemanget. Men det går ju att tänka sig situationen då tillskottet av en elbil gör att man måste säkra upp abonnemanget ett steg. Då kan det ju bli relevant att ta med den kostnaden i bilens driftkostnad. Men det är väl något av en udda situation.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då har du valt att fördela ut den fasta kostnaden också va, @Isakare? Jag valde att inte göra det då man dels har den ändå, dels blir en fast kostnad svåfördelad schablonmässigt, eftersom att olika hushåll har olika stor konsumtion att fördela den på.
Delade bara elräkningen på antal kW, det är ju det jag får betala.
Fasta avgiften för El är 28:- och Nät 62:- +moms. Så det är 112.50:- som ska bort, vilket blir runt 10 öre/kW
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
OT. Om jag haft en elbil skulle jag kört på 61% kärnkraft, 32,3% fossilfritt och 6,7% fossilt.
Nu åker jag på 95% fossilt (98 oktan)
 
Z Zachtionman skrev:
Tycker man däremot det är roligt och bekostar del av bilen från nöjesbudgeten så blir ju elbilen plötsligt ett rimligt alternativ. Vi är ju faktiskt människor så då är känsla lika mycket värt som siffror :)
Meh! Gamla Tesla Roadstern ligger fortfarande på kring millen, så även om man vill ta det från nöjesbudgeten måste man ha en fet budget ;)
Nya vågar jag inte gissa på vad den kommer att kosta.
Alla EV alternativ med samma chassi som Tesla Roadstern ligger ju med över millen :(

Suck det får nog bli en Opel Speedster Turbo igen ... det är det enda man har råd med ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.