Tar tillbaka det jag sa om slagborr, det är ju en borrhammare jag har, och den är så användbar att jag tagit bort en hel stubbe med den. Slagborr verkar vara nåt värdelöst mellanting, ungefär som crossover-bilar.
 
J johanschag skrev:
Tar tillbaka det jag sa om slagborr, det är ju en borrhammare jag har, och den är så användbar att jag tagit bort en hel stubbe med den. Slagborr verkar vara nåt värdelöst mellanting, ungefär som crossover-bilar.
Perfekt för tegel.
Och annat som inte kräver slaget som borrhammaren ger.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
phl phl skrev:
Jag instämmer, det är en dålig kompromiss. Men som andra skriver här i tråden så fungerar en slagborrmaskin som "nödlösning" för att borra mindre hål i stenmaterial. Det är verkligen inte en borrhammare men några hål i betong eller tegel är fullt görbart.
mindre hål ? 60 mm hålsåg genom 15 cm yttervägg gjuten på 70talet ,,, när blir saker stora för dig ?
 
Redigerat:
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tolkar det som att du tycker Bosch är bäst. Stämmer det?

Jag saknar en tydligare "vinnare". Det är ju det som folk vill veta. Alla orkar inte läsa all text.

Särskilt inte om den som läser inte själv är så insatt. Eller om de vill lägga max 2000 kr på en julklapp till någon annan.
Att kora en vinnare var inte riktigt mitt mål. Hade jag varit tvungen att välja bland dagarna i testet hade det nog blivit Hikokin då den är väldigt liten och nim. Hade jag haft 2000 spänn i fickan och fått välja fritt hade jag nog letat tillfälliga reaerbjudanden och försökt maxa mina pengar på en maskin från Makita.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
2 2 loud skrev:
mindre hål ? 60 mm hålsåg genom 15 cm yttervägg gjuten på 70talet ,,, när blir saker stora för dig ?
Fast inte körde du väl med slagfunktionen då? Oavsett vad så hör 60 mm hål med hålsåg i betong kanske inte till vanligheterna?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I
phl phl skrev:
Att kora en vinnare var inte riktigt mitt mål. Hade jag varit tvungen att välja bland dagarna i testet hade det nog blivit Hikokin då den är väldigt liten och nim. Hade jag haft 2000 spänn i fickan och fått välja fritt hade jag nog letat tillfälliga reaerbjudanden och försökt maxa mina pengar på en maskin från Makita.
Jag gillade också Hikokin när jag kände på den i butik, låg väldigt bra i handen och kändes som hög kvalité. Frågade här på forumet och då sa flera att kvalit´en på dem var riktigt usel. Men visst, man kan troligen alltid hitta några som haft dålig erfarenhet av ett visst märke.

Makita verkar generellt hålla väl precis som Bosch men det är såklart bara en känsla.
 
phl phl skrev:
Fast inte körde du väl med slagfunktionen då? Oavsett vad så hör 60 mm hål med hålsåg i betong kanske inte till vanligheterna?
Nepp naturligtvis tillhör detta ytterligheterna och den maskinen lever än idag ,,, ,hade jag haft ett SDS fäste till hålsågen så hade jag använt en borrhammare fast det är frågan om diamanterna på sågen skulle överlevt det ,,,, och NATURLIGTVIS använde jag slagfunktionen på maskinen ,,, annars skulle jag nog stått där än å nött ( detta gjorde jag för ca 5 år sen ) får känslan av att du aldrig jobbat i hård betong med tanke på vad du påstår/frågar ??
 
Testet handlar om skruvdragare och den första frågan som ställdes handlar om slagfunktion hos skruvdragare.

Trots det pratas det nästan uteslutande om slagborr och/eller slagfunktion hos borrskruvdragare. Har vi redan gått så mycket off topic eller har folk läst för fort och missat ämnet?

Nåväl… Själv har jag aldrig testat en skruvdragare med slagfunktion men i stort sett alla jag vet som har en lovar och svär att det är bättre än skivat bröd. Lite osäker på varför, är det för att den med slagen kan generera större kraft samtidigt som den är snällare mor handen?

Sen har jag en fråga; vad är vitsen med så hög rpm på en skruvdragare? Skruvar folk verkligen in skruvar i 2.000 rpm?
 
T Trunk skrev:
Sen har jag en fråga; vad är vitsen med så hög rpm på en skruvdragare? Skruvar folk verkligen in skruvar i 2.000 rpm?
Det står ju klart och tydligt att det är vid borrning högre hastighet gör skillnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Testet handlar om skruvdragare och den första frågan som ställdes handlar om slagfunktion hos skruvdragare.

Trots det pratas det nästan uteslutande om slagborr och/eller slagfunktion hos borrskruvdragare. Har vi redan gått så mycket off topic eller har folk läst för fort och missat ämnet?

Nåväl… Själv har jag aldrig testat en skruvdragare med slagfunktion men i stort sett alla jag vet som har en lovar och svär att det är bättre än skivat bröd. Lite osäker på varför, är det för att den med slagen kan generera större kraft samtidigt som den är snällare mor handen?

Sen har jag en fråga; vad är vitsen med så hög rpm på en skruvdragare? Skruvar folk verkligen in skruvar i 2.000 rpm?
Ingen av maskinerna i testet har slagskruvfunktion. Däremot har några slagborrfunktion, vilket enligt min åsikt är helt onödigt, så jag förstår att diskussionen uppstår.
 
  • Gilla
halj
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ingen av maskinerna i testet har slagskruvfunktion. Däremot har några slagborrfunktion, vilket enligt min åsikt är helt onödigt, så jag förstår att diskussionen uppstår.
Ok. Jag var lite trångsynt ska jag erkänna och tänkte mest på hur kommentarerna uppstod efter skribentens fråga i första inlägget. Men men, inte för att jag är den som har något emot när det gå off topic :)

M MartinP666 skrev:
Det står ju klart och tydligt att det är vid borrning högre hastighet gör skillnad.
Ok, herr trevlig. Men då jag är lite trög så får du gärna bekräfta att vitsen med 2.000+ rpm på en skruvdragare är för att kunna borra?

Jag vet visserligen att skillnaden mellan en borrskruvdragare och en skruvdragare är ganska liten men om man köper en skruvdragare och blir besviken på låg rpm så känns det ju lite som att bli besviken på att ens hammare inte är lika bra på att slå ner stolpar som en slägga. Förutsatt då att hög rpm endast används vid borrning. Därav min fråga.
 
H
useless useless skrev:
Ingen av maskinerna i testet har slagskruvfunktion. Däremot har några slagborrfunktion, vilket enligt min åsikt är helt onödigt, så jag förstår att diskussionen uppstår.
Just precis vad jag åsyftade med min fråga.
 
2 2 loud skrev:
Nepp naturligtvis tillhör detta ytterligheterna och den maskinen lever än idag ,,, ,hade jag haft ett SDS fäste till hålsågen så hade jag använt en borrhammare fast det är frågan om diamanterna på sågen skulle överlevt det ,,,, och NATURLIGTVIS använde jag slagfunktionen på maskinen ,,, annars skulle jag nog stått där än å nött ( detta gjorde jag för ca 5 år sen ) får känslan av att du aldrig jobbat i hård betong med tanke på vad du påstår/frågar ??
Tretton år i trevånings stenhus med gjutna valv, rejäla renoveringar med en hel del håltagning. Föredrog dock vattenkyld kärnborrmaskin. Men det är klart, någon ska ju alltid vara värst
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Vad kom artikeln egentligen fram till??
 
  • Gilla
  • Haha
anders.svensson och 5 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.