Håller på och totalrenoverar huset och bygger nya badrum och tvättstuga. Alla dessa förser jag med badrumsfläktar och drar rör upp till vinden. Kan jag koppla ihop all dessa rör till ett rör och en rörgenomföring genom taket eller är risken att den fuktiga luften går tillbaka in i huset via rören, totalt blir det fyra rör, tre badrum och en tvättstuga.
 
Sätter du en fläkt på taket för den gemensamma kanalen borde det gå bra. Om du däremot t.ex. sätter PAX-fläktar på rörmynningen i badrummen kanske den luften delvis åker ut i tvättstugan om ventilationsrören går ihop till ett.
 
  • Gilla
Struler
  • Laddar…
J Josth skrev:
Sätter du en fläkt på taket för den gemensamma kanalen borde det gå bra. Om du däremot t.ex. sätter PAX-fläktar på rörmynningen i badrummen kanske den luften delvis åker ut i tvättstugan om ventilationsrören går ihop till ett.
Tror du att jag kan ha PAX-fläktar som "forcerad" ventilation i badrum och en kanalfläkt på viden i den gemensamma kanalen?
 
Skulle inte ha det. I så fall forcerad ventilation med takfläkt.
 
  • Gilla
Struler
  • Laddar…

Bästa svaret

En gemensam fläkt på vind/tak är en förutsättning för att det ska fungera. Det säkerställer att du inte blåser in badrumsluft i andra rum på grund av det övertryck som PAX fläktar skapar i kanalen. PAX fläktar kan du ha som forcerad ventilation för badrummen. Gärna med fuktstyrning.
 
  • Gilla
Struler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.