T
E eddiw skrev:
Synd att så många trådar här aldrig får ett svar. Plötsligt struntar TS i att svara mer. Händer alldeles för ofta. Bläddrat igenom minst 10 sidor med bara diskussioner där TS inte varit inblandad mer. Man vill ju gärna ha mer info..
Problemet här på byggahus.se är den negativa andan, som TS nu frågar efter är en hävning och skadestånd, det han bemöts av är 98% negativa kommentarer, som förlikning svårt att häva, skadestånd osv , det var inte vad TS fråga efter. titta själv upp dom 40 första svaren, rent bullshit från samtliga, förstår TS lägger av.

Sedan dyker dessa jurister upp, dom kan hänvisa till en skoluppsats som en student utan någon erfarenhet skrivit, tror på den att så fungerar lagen, där jag med korta meningar och § kan kapa dom vid fotknölarna, behöver bara upp ge 2 st av hur många som helst för att genomföra hävning vid TS fall, dels för jag har gjort det själv, sedan vad man kan acceptera som köpare, vilka krav som ställs på säljaren när något sådant här händer, där man inte behöver förlikas , man kan hänvisa att säljaren ska återställa huset, annars är det kontraktsbrott. visst en förlikning är nästan ett måste för att säljaren ska lyckas, men förlikning frågar inte TS efter, han har sålt sitt boende, huset har omfattande vattenskador, vad jag med erfarenhet vet är att försäkringsbolaget inte kommer betala allt fullt ut, TS kommer inte få huset han skrev kontraktet för.
 
Redigerat:
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Trams. Nu är det ju svårt med skadeståndsfrågor, både bevismässigt och för att man inte kan lugga en skallig, men jag skulle säga att @Violina skrev det som egentligen finns att säga precis inom din uppsatta 40-inläggsgräns: ja, man kan häva pga. säljarens avtalsbrott och ja, man har rätt till ersättning för faktiska kostnader pga. avtalsbrottet.

Vad gäller negativ stämning förstår jag inte vad du menar. Visst ställs det ofta mycket följdfrågor för att kunna ge precisa svar, och ibland delas det ut besk medicin för att en TS (inte just i den här tråden) faktiskt inte har något att hämta i sak.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
E eddiw skrev:
Synd att så många trådar här aldrig får ett svar. Plötsligt struntar TS i att svara mer. Händer alldeles för ofta. Bläddrat igenom minst 10 sidor med bara diskussioner där TS inte varit inblandad mer. Man vill ju gärna ha mer info..
I och för sig brukar det inte ta många timmar innan dom första "TS tycks ha lämnat tråden"-kommentarerna börjar dyka upp. Det finns människor därute som inte är funtade som vi bygga-hus-knarkare... Loggar man in med en veckas mellanrum och har hundratals svar att läsa igenom (varav de flesta är upprepningar) så kanske det blir lite överväldigande.
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 3 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trams. Nu är det ju svårt med skadeståndsfrågor, både bevismässigt och för att man inte kan lugga en skallig, men jag skulle säga att @Violina skrev det som egentligen finns att säga precis inom din uppsatta 40-inläggsgräns: ja, man kan häva pga. säljarens avtalsbrott och ja, man har rätt till ersättning för faktiska kostnader pga. avtalsbrottet.

Vad gäller negativ stämning förstår jag inte vad du menar. Visst ställs det ofta mycket följdfrågor för att kunna ge precisa svar, och ibland delas det ut besk medicin för att en TS (inte just i den här tråden) faktiskt inte har något att hämta i sak.
Ställ dig den enkla frågan, huset har plastmattor från 80 talet, köparen ställer krav ,han betalar inte mellan skillnad på åldersavdrag, måste säljaren ändå lägga in nya mattor i huset? dessa får han knappt betalt för från försäkringsbolaget, utan måste säljaren bekosta dessa själv?
Detta är bara en enda punkt av många. så kanske ni förstår svårigheterna.
 
Ja, och allt det där är redan genomgånget i tråden flera varv. Dina påståenden att du kommer med något nytt av intresse är inte direkt övertygande.
 
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och allt det där är redan genomgånget i tråden flera varv. Dina påståenden att du kommer med något nytt av intresse är inte direkt övertygande.
Då förstår du att häva och få skadestånd är lättare än du tror. spec när han inte vill förlikas han har sålt sitt boende, han har även advokat kostnader redan, så belopp för skadeståndet har redan startat.
Även jag skicka med min konsultation med advokaten, den betala säljaren.
 
hsd
T Takläggare skrev:
Problemet här på byggahus.se är den negativa andan, som TS nu frågar efter är en hävning och skadestånd, det han bemöts av är 98% negativa kommentarer, som förlikning svårt att häva, skadestånd osv , det var inte vad TS fråga efter. titta själv upp dom 40 första svaren, rent bullshit från samtliga, förstår TS lägger av.

Sedan dyker dessa jurister upp, dom kan hänvisa till en skoluppsats som en student utan någon erfarenhet skrivit, tror på den att så fungerar lagen, där jag med korta meningar och § kan kapa dom vid fotknölarna, behöver bara upp ge 2 st av hur många som helst för att genomföra hävning vid TS fall, dels för jag har gjort det själv, sedan vad man kan acceptera som köpare, vilka krav som ställs på säljaren när något sådant här händer, där man inte behöver förlikas , man kan hänvisa att säljaren ska återställa huset, annars är det kontraktsbrott. visst en förlikning är nästan ett måste för att säljaren ska lyckas, men förlikning frågar inte TS efter, han har sålt sitt boende, huset har omfattande vattenskador, vad jag med erfarenhet vet är att försäkringsbolaget inte kommer betala allt fullt ut, TS kommer inte få huset han skrev kontraktet för.
Inga moderatorer bryr sig så gojan tar över till att märka ord
 
T
hsd hsd skrev:
Inga moderatorer bryr sig så gojan tar över till att märka ord
Räck gärna upp handen om du hävt ett hus köp själv.

Jag har gjort det, samma dag som tillträde skulle ske. då utifrån liknande händelse som TS har. däremot har jag inte erfarenhet av att häva långt innan själva tillträde.
Men likheterna är slående, jag fick skadestånd, då advokat kostnaden samt ränta på handpenning, mer begärde jag inte, men har inte såna bekymmer att behöva kräva en slant till, jag hade redan ett annat hus på gång, skrev o köpte den samma dag jag titta o besikta den. alltså samma vecka som jag hävde huset.

Till 100% säkerhet tog mäklaren kontakt med mäklarsamfundets jurister när jag hävde, jag vet inte vad dom sagt men att jag fick häva och skadeståndet råder ingen tvekan om.
 
Redigerat:
T Takläggare skrev:
Problemet här på byggahus.se är den negativa andan, som TS nu frågar efter är en hävning och skadestånd, det han bemöts av är 98% negativa kommentarer, som förlikning svårt att häva, skadestånd osv , det var inte vad TS fråga efter. titta själv upp dom 40 första svaren, rent bullshit från samtliga, förstår TS lägger av.

Sedan dyker dessa jurister upp, dom kan hänvisa till en skoluppsats som en student utan någon erfarenhet skrivit, tror på den att så fungerar lagen, där jag med korta meningar och § kan kapa dom vid fotknölarna, behöver bara upp ge 2 st av hur många som helst för att genomföra hävning vid TS fall, dels för jag har gjort det själv, sedan vad man kan acceptera som köpare, vilka krav som ställs på säljaren när något sådant här händer, där man inte behöver förlikas , man kan hänvisa att säljaren ska återställa huset, annars är det kontraktsbrott. visst en förlikning är nästan ett måste för att säljaren ska lyckas, men förlikning frågar inte TS efter, han har sålt sitt boende, huset har omfattande vattenskador, vad jag med erfarenhet vet är att försäkringsbolaget inte kommer betala allt fullt ut, TS kommer inte få huset han skrev kontraktet för.
Absolut, jag håller med. Och det är synd att det är så här, för man vill ju gärna veta hur det slutar och hur det gick för respektive TS i varje tråd där inget svar dyker upp.
Varenda tråd drar ju iväg åt alla håll och alla säger olika saker, vilket antagligen gör alla TS mer förvirrade än vad det ger svar..
 
  • Gilla
Takläggare
  • Laddar…
Problemet löst, efter många vändor fram och tillbaks med advokater så fick vi igenom hävningen och handpenning + skadestånd tillbaka. Hus ägarna sålde huset igen utan att ha åtgärdat felen, man lät huset torka ut endast.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Hur har det gått för er då? Något annat hus?
 
H hempularen skrev:
Hur har det gått för er då? Något annat hus?
Vi har köpt tomt och ska bygga nytt. På ett sätt så är vi faktiskt tacksamma att säljarna vanvårdade huset och den affären inte blev av.

Några månader senare kom det ut tomter till salu och vi slog till.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Hur stort skadestand fick ni? Och vad hamnade alla juristkostnader på?
Blev det bra bemötande av mäklarna?
 
Skadeståndet som vi ställde krav på gick de inte med på, i slutändan täckte det advokat kostnader och besiktningen av huset.

Mäklarna stod helt utanför när tvisten pågick.
 
Redigerat:
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
M Madmaxxz skrev:
Problemet löst, efter många vändor fram och tillbaks med advokater så fick vi igenom hävningen och handpenning + skadestånd tillbaka. Hus ägarna sålde huset igen utan att ha åtgärdat felen, man lät huset torka ut endast.
Tack för återkoppling i tråden :D
 
  • Gilla
YuGi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.