Roli, hur har du gjort för att undvika kondensen från aluminium profilerna?
Jag har satt in kanalplast och har samma problem, det droppar från dem och det ganska rejält ner på dynor och dylikt.

Någon annan som har något tips? Kan man fästa någon form av tejp eller annat för att det inte ska kondensera?
 
Har fortfarande kvar kondensen vid vissa temperaturer, fick aldrig något svar på min fråga. Men är fortfarande intresserad av en lösning om någon har det.
 
Hej, kontaktade Kondensteknik och detta svar:

Det går att belägga men det måste ske under sommarhalvåret då ingen
kondens bildas,
återkom gärna till våren om det inte har löst sig på annat sätt.


Tänker följa deras råd & kontakta dem till våren för att testa!
 
Återkom då gärna i denna tråd. T.ex med bilder före och efter så vi får se vad det är för beläggning som krävs. Kanske "bara" lite färg......:rolleyes:
 
H H-Thomasson skrev:
Hej

Skulle vilja ha lite tips på vad jag ska lägga under mitt plåttak på altan för att slippa
all kondensvatten som droppar ner på altangolvet.
Hade först tänkt lägga "armerad kondens väv/folie" men såg att den krävde 14 graders taklutning men jag har bara 6 graders luting på altantaket så det går inte.
Har sedan tänkt göra ett innertak på altan för att slippa se plåttaket och dom bärande balkarna. Altanen är inte uppvärmd.

Tack på förhand
/Henrik
Då vi tänker oss att göra samma sak .. så undrar jag hur du gjorde och om det blev bra? mvh Bettan
 
Hej!
Hur fungerade detta? Jag behöver en liknande lösning till ett uthus/vedbod/bastu. Lutningen är 5-6 grader hos mig så är lite fundersam då rekomendationen säger minst 14 graders lutning.
Mvh

H H-Thomasson skrev:
Jo jag köpte armerad kondens väv/folie och lade dubbla längden som tillverkan rekommenderar i omlått.
Byggfirman som jag köpte av ringde så snällt åt mig till tillverkan och på deras rekommendation så gjorde jag så.
Kommer ihåg att när det var som fuktigast i slutet av augusti i fjol så fick jag kondens på undersidan av trätaket på altanen. (Det vita som ni ser på bilderna) Men det blev snyggt i alla fall med innertak på altanen. Jag har målat allt som rör altanen med utomhus färg. Målade senare på sommaren den vita "kilen" ovanför fönstren gul och det blev bättre harmoni då på altanen.
[bild][bild]
H H-Thomasson skrev:
Jo jag köpte armerad kondens väv/folie och lade dubbla längden som tillverkan rekommenderar i omlått.
Byggfirman som jag köpte av ringde så snällt åt mig till tillverkan och på deras rekommendation så gjorde jag så.
Kommer ihåg att när det var som fuktigast i slutet av augusti i fjol så fick jag kondens på undersidan av trätaket på altanen. (Det vita som ni ser på bilderna) Men det blev snyggt i alla fall med innertak på altanen. Jag har målat allt som rör altanen med utomhus färg. Målade senare på sommaren den vita "kilen" ovanför fönstren gul och det blev bättre harmoni då på altanen.
[bild][bild]
 
H
K ks63252 skrev:
Hej!
Hur fungerade detta? Jag behöver en liknande lösning till ett uthus/vedbod/bastu. Lutningen är 5-6 grader hos mig så är lite fundersam då rekomendationen säger minst 14 graders lutning.
Mvh
Har inte varit läst denna tråd på många år, så det var en slump att jag såg detta nu.
Men till våren blir det 10 år sedan jag gjorde detta å kan säga att innertaket är fortfarande fint när jag titta under ifrån. Jag kan doc inte se hur det ser ut under taket då jag inte har någon inspektionslucka in på det utrymmet mellan kondensplasten och innertaket. Skulle jag ha byggt i dag så skulle jag ha gjort lika dant som då om jag ska samanfatta det.
 
Låter bra! Har du märkt av att kondens ofta bildas på undertakets insida?
La du överlapp på plasten och tejpade skarven?
 
H
K ks63252 skrev:
Låter bra! Har du märkt av att kondens ofta bildas på undertakets insida?
La du överlapp på plasten och tejpade skarven?
Ja det blir kondens på innertakets insida några ggr per år. Har sedan ett år tillbaka glasat in hela altanen, doc osäker på om jag har haft kondens på innertaket efter det. Eftersom jag inte har tänkt på det så har jag troligtvis inte haft någon kondens på innertaket det sista året eftet inglasningen.

Nej jag tejpade inte skarvarna utan la dubbla måttet på överlappet i stället för kondensplasten
 
J JohanI skrev:
Roli, hur har du gjort för att undvika kondensen från aluminium profilerna?
Jag har satt in kanalplast och har samma problem, det droppar från dem och det ganska rejält ner på dynor och dylikt.

Någon annan som har något tips? Kan man fästa någon form av tejp eller annat för att det inte ska kondensera?
Har lagt silikon under listerna i ytterkanten hela vägen ner på bägge sidor. Fungerar hos mig.dvs. på listerna som är imellan skivorna.
 
M Molle57 skrev:
Har lagt silikon under listerna i ytterkanten hela vägen ner på bägge sidor. Fungerar hos mig.dvs. på listerna som är imellan skivorna.
Du har inte en eller skiss som du kan visa var du la silikonen? Ser inte riktigt framför mig hur detta skulle kunna hindra kondens på aluminiumprofilen :thinking:.
 
  • Gilla
Susanne22
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.