Hej,
För ungefär 3 veckor sedan upptäckte vi att det hade börjat sippra in vatten ifrån en av kvartslisterna ovanför fönstret på takkupan.
Det började smått men blev mer och mer, det letade ner sig till den andra fönstret.
Taket är schingel ifrån 76, tänkte att det kunde vara taket så jag var uppe med asfaltskitt och lagade lite här och där, det hjälpte inte. Sedan var jag uppe på taket igen och såg att skarven på plåten ut med takfoten där vattnet fortsätter ned i rännorna var ganska stor så jag köpte tätningamassa och smetade på.
Efter det kom där inte in något mer vatten fast det regnade ute tills i förrgår då jag upptäckte att det sipprade in vatten igen.

Vart kan vattnet komma ifrån?






Vattenskada vid kvartslist ovanför fönster, träpanel och blad i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenfläckar längs trälist ovanför fönster som indikerar läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenmärken ovanför fönstret där det sipprat in vatten, synlig på kvartslist och schingeltaket utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskador vid kvartslist ovanför fönster i takkupa, med synlig fukt och handdukar för uppstädning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenläckage vid kvartslist ovanför fönster på en takkupa, med fuktskador och svartmögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våtrötskador på trädetaljer nära takkupa med synliga vattenskador och mögeltillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvartslister och fönsterkarm där vatten sipprat in, med tydliga vattenskador och möjlig sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med träpanel i taket och vattenläckage vid fönsterkarmen ovanför radiatorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takkupa med fönster och schingeltak under skymningen, tecken på möjlig vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!

F4
 
Rickard.
Troligtvis taket ovanpå kupan eller möjligtvis i vinkeln.
 
  • Gilla
frankie4
  • Laddar…
Går inte laga läcka i ett sånt tak med att klutta i lite i några skarvar, räkna med byte.
 
  • Gilla
frankie4
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Troligtvis taket ovanpå kupan eller möjligtvis i vinkeln.
Där är rätt många plattor som lösa där takfoten möter stuprännan, kanske där vattnet letar sig in. Har försöka laga där men det var inte helt enkelt :seenoevil:
 
Stefan N Stefan N skrev:
Går inte laga läcka i ett sånt tak med att klutta i lite i några skarvar, räkna med byte.
Ja, tänker också det men dock så behöver jag få det tätt fram tills dess. Har ringt 10-15 takfirmor men alla har fullt.
Ska jag börja att öppna upp i väggen på insidan så att jag kommer åt taket och kanske på så sett lokalisera läckan eller ska jag börja med att ta dit en takfirma?
 
Rickard.
F frankie4 skrev:
Ja, tänker också det men dock så behöver jag få det tätt fram tills dess. Har ringt 10-15 takfirmor men alla har fullt.
Ska jag börja att öppna upp i väggen på insidan så att jag kommer åt taket och kanske på så sett lokalisera läckan eller ska jag börja med att ta dit en takfirma?
Köp ut en lite tjockare pressning som täcker kupan och upp till nock ovanför skruva fast med läkt eller annat spillvirke så klarar du dig över vintern.
 
  • Gilla
frankie4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.