Hej,

På min spis (Bosch) med keramikhäll har själva hällen lossnat i limningen/fogen. Pratar med en service-verkstad så kostar det 4000 att laga, för de byter hela hällen (och överdelen) med värmeslingor och allt.
Tycker att det borde gå att ta bort hällen från överdelen och limma den själv, även om man inte kan skapa samma tryck som i fabriken, och antagligen inte lika snyggt heller.

Man borde väl använda något värmebeständigt att täta/limma med, samtidigt som det kanske kan vara bra om det inte är omöjligt att göra rent igen, ifall man behöver göra om proceduren. Det finns bäl en del saker som tätar/limmar för evigt, men blir det inte riktigt bra/snyggt kanske man vill kunna göra om det?

Är det någon som provat detta någon gång, eller har tips på produkter

Krister
 
Hur gammal är hällen i fråga ?
Vet inte exakt hur konstruktionen ser ut, viktigast är ju att värmeelementen ligger an mot glashällen vid en eventuellt omlimning. Limknektar/skruvtvingar samt träreglar kan hjälpa till för att få ett jämnt och bra tryck vid omlimning då glashällen är känslig för snedbelastning/tryck.
 
Hej krien!
Hur gjorde du? Vilket lim valde du? Håller det än?
Jag har nämligen samma problem på min Siemens induktionsspis. Teknikern säger att det kommer kosta 4700 kr att laga och då spisen är 8 år vill jag inte lägga ut så mycket. Jag tänker använda detta silikon: http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=1160
Går det bra tror ni?
 
A
Det måste gå
Men många tuber blir det
 
Malin R skrev:
...Teknikern säger att det kommer kosta 4700 kr att laga och då spisen är 8 år vill jag inte lägga ut så mycket. Jag tänker använda detta silikon: [länk]
Går det bra tror ni?
Jag tror absolut att du är på rätt väg!
En tub värmetåligt silikon bör ju räcka.
Och presstryck mm är bara nys. Limmar man med silikon är det tvärt om nödvändigt med lite mellanrum i fogen.
Pressar man ihop delarna helt så trycker man bort allt silikon och lim-effekten försvinner.
 
electroluxaren skrev:
Det måste gå
Men många tuber blir det
Jo men även om det går åt 10 tuber (a' ca. 75 kr) så är det ändå mycket billigare än ny häll.

Ang press som KnockOnWood skrev om. Lite press måste jag ändå ha eftersom hällen pekar lite upp nu. Jag ställer nog största grytan tom på spisen efter limningen och häller i lite vatten i taget tills hällen ligger i rätt läge.
Jag återkommer med resultat.
 
Jag hade problem med att hällen på min spis lossnade. Löste det genom att tvinga upp och lyfta bort hela hällen, skrapa bort allt gammalt silikon/lim, tvätta ordentligt med sprit, och sedan på med värmebeständigt silikon (tror det var Biltemas). På med hällen igen och slängde på cirka 20 kg i vikter fördelat runt omkring. Har hållt sen dess, var väl något år sen nu.

Gick inte åt mycket silikon heller, en tiondels tub kanske. I och för sig så sparade jag den strängen med silikon som fanns på hällen som var synlig, för den var det inget fel på.
 
Hej Malin,

Jag använde Tec7, och det sitter som berget.
Jag plockade bort hela hällen, tvättade rent allt ordentligt med sprit. Sedan på med Tec7, gick åt en kvarts tub.
Seden hade jag gjort en träskiva nästan lika stor som hällen som jag sedan la reglar på och pressade ihop med tvingar;
och så fick det stå så i någon dag.

Har inte märkt någon tendens till att det skulle vara påväg att släppa.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
K krien skrev:
Hej Malin,

Jag använde Tec7, och det sitter som berget.
Jag plockade bort hela hällen, tvättade rent allt ordentligt med sprit. Sedan på med Tec7, gick åt en kvarts tub.
Seden hade jag gjort en träskiva nästan lika stor som hällen som jag sedan la reglar på och pressade ihop med tvingar;
och så fick det stå så i någon dag.

Har inte märkt någon tendens till att det skulle vara påväg att släppa.
Sålde huset för ett halvår sedan och hällen har fortfarande inte lossnat :)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.