Hur får jag ut av/på ventilen ur denna duscharmatur? Den stänger inte längre helt så det droppar jämnt…
Fingers pekar på demonterad av/på ventil bredvid monterad duscharmatur, ventilen ser skadad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksidan ser ut så här
Baksidan av en duscharmatur med kopplad duschslang på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för tips och trevlig helg
 
Jag misstänker att du måste ta bort allt så att du kommer år det hela ”bakifrån”.

Vet du tillverkare/modell på blandaren eller på duschkabinen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag misstänker att du måste ta bort allt så att du kommer år det hela ”bakifrån”.

Vet du tillverkare/modell på blandaren eller på duschkabinen?
Kabinen är av märket ”Clamar” om jag minns rätt… står inget på blandaren.

Hur tror du demontering på mittensektion på baksidan sker? Är det gängade röret med ventilen i fast i ytterligare en del med gänga?
 
För att lossa blandaren måste du först ta bort ”pinnarna” på termostat och det andra vredet bakom ”brickorna ” sitter typ 32mm mutter som håller fast hela kalaset gjorde liknade på en Hafa kabin och en Bauhaus kabin samma på båda.
 
Försöker bifoga bild.
 
  • Två metallventiler med anslutningsgängor på en mörk arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Crille08 skrev:
För att lossa blandaren måste du först ta bort ”pinnarna” på termostat och det andra vredet bakom ”brickorna ” sitter typ 32mm mutter som håller fast hela kalaset gjorde liknade på en Hafa kabin och en Bauhaus kabin samma på båda.
God morgon och tack för svar men min fråga gällde demontering av ventilen (i mittendelen av blandaren) och inte demonteringen av blandaren från kabinen.
 
Flowsurf Flowsurf skrev:
God morgon och tack för svar men min fråga gällde demontering av ventilen (i mittendelen av blandaren) och inte demonteringen av blandaren från kabinen.
Tror tyvärr du måste bort med hela från kabinen för att komma vidare..
 
Men om man zoomar in bilden du lade upp på baksidan så ser det ut som att ”av/på” är delbar. För att kunna dela den där så måste hela alltet tass bort från karbinen.
Närbild av en otydlig vattenkran monterad på vägg, potentiell segersäkring synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eventuellt så sitter det en segersäkring i öppningen där manöveraxeln sitter som man kommer åt utan att demontera blandaren.

Men på vanliga blandare/kranar så måste man dela på ytterenheten för att komma åt insidan av manöveraxeln.
 
  • Gilla
Crille08
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.