hej!

Har nu en vedpanna, 35kW, som är kopplad mot en acctank på runt 1000 liter med cirkpump emellan som går hela tiden.

Tänker nu göra lite ändringar för att få ner vedmängden och slippa elräkningen från varmvattnet (elberedare för tillfället).

Min tanke:

Köper en begagnad förugn och dockar till pannan, parallellkopplar in en JB 57 kW-panna som extra acctank, 1500 liter, (tänker altså inte elda i den, men använda den inbyggda vv-beredaren som får förvärma vattnet till elberedaren)
Ev. pelletseldning som stödeldning i en liten oljekassett på sidan oxo.

Låter detta vettigt?

Någon som har vidare bra funderingar/tankar på saker som kan göras? Funderar på en laddomat, men gör den nån nytta?
3-vägs eller 4-vägschunt? osv osv

*hit me* med olika tankar/funderingar... hjälp mig att få ner vedförbrukningen från 50m2/år :)

Skulle egentligen vilja koppla in JB-pannan, men min skorsten har för liten diameter...150 mm :(

Hoppas på att få fliseldning senare, med en MYCKET större acctank... huset är på 250 m2, 2 plan...
 
Att ställa dit en gammal panna som varmvattenbererdare verkar inte optimalt. Köp en beg acctank med slingor i istället.

Förugnar har jag hört både gott och ont om, så det beror nog på hur man hanterar dem om det ska funka bra.

Men visst borde det gå att koppla in en bättre panna på din skorsten?

Å andra sidan, med ett så stort hus kanske det inte är så orimlig förbrukning, frånsett det elvärmda varmvattnet förstås. Sedan vill man ju ha en lättarbetad vedanläggning också.
 
Bäst vore ju att installera 57 kW-pannan å elda direkt i den, mot en ev. ombyggd oljetank som acctank.
Det jag är rädd för är att sotaren vill att jag bygger grövre skorsten, å det har jag inte råd med just nu...
Stosen ut på pannan är minst 25cm i diam, å skorstenen är 15cm. Någon som tror att det funkar?
 
Billigast och bäst(?)är nog att skaffa en laddomat 21 en tappvattenautomat. Sen bör du ha en shuntstyrning (om det inte redan finns såklart)
Laddomat21: 3500kr
Tappv.aut. : 4500kr
shuntstyrning: 2500kr

En laddomat el. likn. bör du ha annars är det risk för kondensbildning i pannan pga låg returtemp, vilket leder till att pannan rostar sönder. Den främjar även skiktningen som är viktig om man ska ta vv ur tanken.


Vilken typ av panna är det du har. Är det en gammal överförbränningspanna så kan du spara många m3 på att byta till en modern fläktpanna (men då måste du äve skaffa fler/större tankar).
Ny panna 35-40.000kr
1500L tank med slingor 15-20.000 kr
 
Har fått klartecken nu från sotarn att installera den större pannan. Det är en panna i stil med KJ-pannan, med 1,40:s eldutrymme (kremeringsjobb åtages :p)

Schuntstyrning har jag liggandes som ska användas, laddomat 21 ska införskaffas och kopplas mot en ombyggd oljetank som acctank.

vv tar jag direkt ur pannan när det finns vv-beredare i den. Lutar åt detta tills vidare. Nästa år är min kenjonförugn ombyggd för fliseldning och då slipper jag vedarbetandet!!!!
 
Ska du ta vv ur pannan ska du ha en laddomat 4030.
Men är den stora pannan av överförbränningstyp?
 
Det törs jag inte svara på :p, men den är från -82 och den är utformad som en liggande cylinder, 140 cm lång, diam ca 60cm, med rökkanal längst bak som går fram, vänder och sen tillbaka "dit bak" och stos ut. Gör jag mig begriplig?
allt detta inbakat i 1500 lite vatten, med vv-beredare inbyggd, samt termostat som kan kopplas mot cirkpump så man kan ställa när cirkpumpen ska börja "jobba"...
Ska kolla lite skillnad på laddomat 21 och 4030 nu...
 
du kanske kan flytta vv-beredaren från pannan till acktanken?
annars så måste du ju köra varmvatten från tanken till pannan och det ger mer värme åt kråkorna..
 
att jag ska hinna bygga min "nya" acctank av oljetanken oxo innan vintern, så tillsv. blir det vv i pannan. Ska skissa upp min fundering å lägga ut som ritning, med bilder som jag tagit i helgen oxo...
 
Om du vill få ner vedmängden så ska du definitivt köpa en annan panna. För det låter som om det är en överförbränningspanna, om dom skickar ut mycket energi i skorstenen och det blir höga rökgastemperaturer (500-600°C ibland) och dålig verkningsgrad (max. 50-60%, en modern omvänd förbränningspanna med fläkt ger 85-90% verkningsgrad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.