Jag tror också att det ska mycket till för att kunna räkna hem ett smart hem på elräkningen, men om man ändå vill ha tekniken och ser andra uppsidor med den kan det vara en kul extragrej att pyssla med.

Lite som att elda med egenhuggen ved: värdesätter man sin egen tid är det en dålig affär.
 
  • Gilla
316097 och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag är i samma sits har Tibber men inser det är snuskigt dyrt. Men jag förstår inte har ringt till GodEl och Vattenfall både säger dem har heller inga fasta priser utan det är kombination jag betalar en fast kostnad och UTÖVER det en rörlig kostnad som fastställs för varje månad då. Det måste ju blir dyrare... eller???
Jag kan ju tycka att det blir fel att rata Tibber på så kort tid när ni dessutom byter lagom till en extrem prisökning. Jag har haft det i två år och har betalat lågt i snitt ändå.
 
  • Gilla
Merko
  • Laddar…
B Björn_66 skrev:
Just nu betalar elabonnenter i SE3 & 4 notan för att det saknas samt för att Svenska Kraftnät/regeringen har en otrolig oförmåga att få till överföringskapacitet söderut.
Hej Björn_66

Sydvästlänken har, som känt är, drabbats av stora förseningar.

Stadskontorets, har därför, nyligen (21-11-30) utvärderat Svenska kraftnät; ”Utvärdering av Svenska kraftnäts hantering av transmissionsnätsprojektet Sydvästlänken”
https://www.statskontoret.se/public...natsprojektet-sydvastlanken/?publication=true

I sammanfattningen kan vi bl.a. läsa; ”Samhällsdebatten påverkade valet av teknik. Svenska kraftnät var under press när de skulle fatta beslut om tekniken i Sydvästlänken. Myndigheten behövde på kort tid vidta åtgärder för att öka överföringskapaciteten mellan mellersta och södra Sverige. Växelström som överförs i luftledningar var, och är, den teknik som Svenska kraftnät bedömer som mest lämplig i transmissionsnätet. Men under planeringen av Sydvästlänken fanns ett starkt motstånd bland annat från markägare och intresseorganisationer att bygga Sydvästlänken med luftledningar. Både representanter från näringslivet och politiker var starka förespråkare för att använda likströmsteknik. Denna teknik gjorde det möjligt att använda markkabel i stället för luftledning. Dessutom fanns flera tekniska fördelar med tekniken. Bland annat därför valde Svenska kraftnät en nyare likströmsteknik i den södra förbindelsen av Sydvästlänken.”

Jag är bekymrad över den förskjutning, i beslutsprocessen, som har skett inom elkraftområdet. Fram till mitten av 1980-talet så bedömer jag att många av de tekniska besluten togs av ingenjörer med erfarenhet (sakkunskap). Sedan dess tas besluten av andra (utan samma sakkunskap), men med en förväntning att ingenjörerna ”fixar” lösningarna.

Stadskontoret, lyfte i sammanfattningen upp problematiken med teknikvalet, där; ”Växelström som överförs i luftledningar var, och är, den teknik som Svenska kraftnät bedömer som mest lämplig i transmissionsnätet.”

Sydästlänkens norra del, 400 kV växelström i luftledningar, var klar enligt tidtabell, förseningen ligger främst på delen med likströmsteknik i markkabel bl.a. med 570 skarvar som redan gjorts om en gång.

Att sätta in en DC-länk i ett växelströmsnät innebär stora reglertekniska utmaningar och hur det fungerar t.ex. vid ett fel i elnätet och om skarvarna håller det får vi så småningom se.

Prisområdena infördes bl.a. p.g.a. ”flaskhalsarna” i elnätet. Det är bra om vi, skyndsamt, kan bygga bort dessa, men det är olämpligt om teknikvalet skulle innebära en sämre driftsäkerhet för stamnätet.

Vilket ansvar bär de ”markägare och intresseorganisationer” och andra, som stadskontoret omnämner, om vi får bekymmer med driftsäkerheten?
 
Redigerat:
  • Gilla
Wigert och 2 till
  • Laddar…
Jag kommer inte ihåg alla detaljerna men har för mig att en stor show-stopper var att man valde att utveckla egna omvandlare, både hårdvara och tillhörande styrsystem. Hårdvaran fick man igång relativt snabbt men styrsystem har varit en lång rad av fiaskon. Sensmoral: sätt aldrig hårdvaru-ingenjörer att sköta programutveckling.
 
L Lilllen skrev:
Själv tror jag att det varit ett väldigt speciellt läge nu där de som band för tillräckligt länge sedan faktiskt tjänat på det. Räknenissarna på elbolagen måste helt enkelt räknat fel på det fasta priset och inte insett hur dyr elen faktiskt kunde bli. Men att de ska begå samma misstag nu och räkna fel känns inte lika troligt. De vet förstås också om alla förändringar som är på gång och är än mer försiktiga nu med att ge ett för bra fastprisavtal.
Gör de samma misstag igen lär vi se konkurser och då blir det inte samma låga pris när man står där utan ellev.
 
fredri_k fredri_k skrev:
Jag skulle aldrig palla hålla på sådär - nej tyvärr barn, ingen duschning - varmvattnet är för dyrt att värma på just nu. Nej tyvärr 15 grader - ni får frysa lite men kl 2 inatt får ni 19 grader för då är elen billigare

I mitt fall är fastpris bättre - min livsstil. Däremot laddar jag elbilen om natten, faller sig naturligt då den ej används då….
Just varmvatten är ju enkelt att värma nattetid och förbruka när man behagar...
 
  • Gilla
Allan J och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
intressant med de som upprör sig över elanslutningarna till utlandet – både forummedlemmar och numera till och med politiker och politiska partier – och man vill begränsa eller stänga av exporten

gäller det bara el? eller ska vi sluta exportera järnmalm också? stål? timmer? pappersmassa? medicin? bilar/lastbilar/bussar?

att vi exporterar och importerar el från utlandet har vi "alltid gjort" (se graf nedan) och får nog betraktas som en nödvändig komponent för ett väl fungerande kraftsystem – alternativet är att kraftigt överdimensionera sitt kraftsystem så att det alltid finns tillräckligt med el även vid de djupaste köldknäpparna eller om man tvingas snabbstoppa ett par kärnreaktorer, och det är väldigt kostsamt att bygga den överkapaciteten bara för att använda några dagar om året eller ännu mer sällan

[bild]

importen av el från utlandet är i avklingande under de senaste tjugo åren, samtidigt har elexporten ökat kraftigt sista decenniet (data för år 2021 omfattar endast kvartal 1 till 3)

och det där med att begränsa, eller inte ha någon elöverföring alls, till de som inte har det väl ordnat med sin egen elförsörjning – gäller det bara från Sverige till utlandet? eller ska det tillämpas inom landet också? Skåne uppges förbruka 13 TWh el varje år, men producerar blott 3 TWh... skulle elimporten till Skåne stängas av så skulle det bli väldigt mörkt och kallt...
Du missar att överföringskapaciteten mellan Norden och kontinenten aldrig har varit så stor som sedan sommaren 2021.
Där hände uppenbarligen något så att kontinentens pris kunde sprida sig till vårt område.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Prisområdena infördes bl.a. p.g.a. ”flaskhalsarna” i elnätet. Det är bra om vi, skyndsamt, kan bygga bort dessa, men det är olämpligt om teknikvalet skulle innebära en sämre driftsäkerhet för stamnätet.
Borde inte sydvästlänken inverka på var dessa flaskhalsar sitter. Dvs borde inte prisområdets gränser justeras beroende på var man bygger ut kapaciteten för elledningar.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om det byggs vindkraftverk närmare än 2 km ifrån där jag bor (fanns planer på det tidigare som kommunen tack och lov stoppade) flyttar jag.

Om det byggs ett kärnkraftverk vid närmaste större sjö (ca 5 km bort) kommer jag anmäla mig som frivillig att hjälpa till med röjningsarbetet när första härdsmältan inträffar.
Bra, för jag kommer att flytta.
 
  • Gilla
KapHilton
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Själv tror jag att det varit ett väldigt speciellt läge nu där de som band för tillräckligt länge sedan faktiskt tjänat på det. Räknenissarna på elbolagen måste helt enkelt räknat fel på det fasta priset och inte insett hur dyr elen faktiskt kunde bli. Men att de ska begå samma misstag nu och räkna fel känns inte lika troligt. De vet förstås också om alla förändringar som är på gång och är än mer försiktiga nu med att ge ett för bra fastprisavtal.
Hej Lilllen

Det brukar finnas ”två sidor på ett mynt” När en gör en vinst så innebär det ofta ökad risk (en ökad kostnad) för en annan.
Se artikeln; ”Prischock ökar risken bland elbolag”, ” I veckan kom besked om att ett andra belgiskt elbolag, Vlaamse Energieleverancier, tvingats i konkurs av den senaste tidens prislyft. Fyra nederländska bolag har också gått omkull i vad som i branschen beskrivs som en priskris.

Värst drabbade är dock brittiska elbolag. I Storbritannien har 25 elbolag knäckts på kort tid av åtaganden om att leverera el till reglerade prisnivåer till ekonomiskt utsatta hushåll – till priser som ligger väsentligt lägre än vad elen faktiskt kostar att köpa in.

Men så funkar det inte i Sverige.

– Vi i Sverige har ju ett socialförsäkringssystem som tar hand om detta, så svenska elbolag kan föra över mer av ökade kostnader på kund, säger Thorstensson.

Den el som säljs till fasta priser till svenska kunder har oförändrat pris oavsett prisrörelser på elmarknaden, normalt upp till tre år.

Elbolagen som säljer avtal med fasta priser har i sin tur i stor utsträckning prismässigt säkrat framtida leveranser av el på nivåer som gör de fasta priserna som slutkunderna betalar lönsamma. Denna typ av kontrakt kan bolagen köpa på den så kallade terminsmarknaden.

De rörliga priserna – om man bortser från de få avtalen med timpris som tecknas – beräknas i sin tur i regel på ett månadssnitt. Priset räknas då fram i efterhand och täcker därmed eventuella pristoppar under den aktuella månaden.

Men helt riskfritt för elbolagen är det inte i Sverige heller. Inte när priserna skenar uppåt under längre perioder, enligt Thorstensson.

– Elbolagen står ändå med så kallad volymrisk och profilrisk, säger han.”
https://www.tn.se/ekonomi/prischock-okar-risken-bland-elbolag/

Jag är tveksam till att det, i alla fall den närmaste tiden, kommer att vara möjligt att göra ”vinster”, för privatpersoner, på nya fastprisavtal.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
Hur kan det vara värt att greja så mycke för så lite. 2 tusen sek? Om man har fast pris istället för att ha Tibber och styrningar?
Vår el för allt i villan kostar 5500 kr om året. Nätet kommer till.
13000 är förbrukningen.

Ett smart hem. Lönar det sig? Det måste kosta på att köpa in allt för det.
Kostade hela 1245 kr att kunna styra ivt pumpen med husdata h60. Tror den e något dyrare i år.
 
M merbanan skrev:
Borde inte sydvästlänken inverka på var dessa flaskhalsar sitter. Dvs borde inte prisområdets gränser justeras beroende på var man bygger ut kapaciteten för elledningar.
Hej merbanan

Naturligtvis så ändras behovet för (och placeringen av gränsen) för prisområden om (när) vi byggt bort ”flaskhalsarna”.

Det pågår för närvarande ”en gemensam översyn av indelningen av elområden i Europa”
https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/systemansvar--elmarknad/elomradesoversyn/

Om man följer länken så kan man bl.a. läsa;
”Svenska kraftnät har tidigare, utifrån förekomsten av strukturella överbelastningar i transmissionsnätet, föreslagit tre alternativa indelningar för utredning:
· Ett nytt elområde för Storstockholm.
· Sammanslagning av dagens SE3 och SE4.
· Sammanslagning av dagens SE1 och SE2.”
 
  • Gilla
Merko
  • Laddar…
EddieHansson
J Joonazz skrev:
Dessutom hade de ju varit livsfarligt för barnen o ivt tillåter inte så hög temp i inställningarna
Nej, eftersom det sprid finns en blandnibgsventil på en vvb. Den gör att inte skållhett vatten skickas ut i rören.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Nej, eftersom det sprid finns en blandnibgsventil på en vvb. Den gör att inte skållhett vatten skickas ut i rören.
Men blandningsventilen kan gå sönder. Tror vi har råkat ut för det. Upptäckte detta häromdagen i samband med att vi kopplade in en ny köksblandare i gammal stil från England. Då ångade det när jag satte på varmvattnet. Tidigare har vi haft en blandare med inbyggt skållningsskydd.

Varmvattenberedaren stod på 80 grader och har förmodligen varit så sedan vi kopplade in den för mer än 10 år sedan. Nu har jag sänkt den till 60-65 grader och hoppas att det kommer minska elförbrukningen något.

Bild på det heta vattnet och på undersidan av varmvattenberedaren.
 
  • Gammaldags köksblandare i mässing med ånga som stiger från varmt vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av varmvattenberedaren med temperaturinställningsratt och varningslapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Merko skrev:
Betala lite mer några månader och mindre sen. Spännande att se alla här i tråden som tror att de kan överlista elbolagens prissättare men samtidigt tror att elpriserna beror på svensk politik..

Fast elpris är bra om man inte har några sparpengar och inga marginaler. Det kostar mer men man vet vad man betalar. Det är dyrt att vara fattig. Eller dåligt påläst.
Överlista elbolagen? Jag vill bara vara försäkrad om att jag inte betalar mer än nödvändigt under perioden när min elförbrukning är som störst.

Att jag inte är rik stämmer, men dåligt påläst håller jag verkligen inte med om. Med rörligt elpris hade jag haft minst dubbla elpriset nu i december. 72 öre/kilowattimme känns dyrt nog…

Jag betalar gärna lite mer per kilowattimme på sommaren när min elförbrukning ligger på en tredjedel av vintern, har dessutom solceller som hjälper lite då.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.