Jag tittar på att bygga och har fått uppgift om att ett färdigt hus kostar c:a 18.000/m2. Bygger man då 200m2 så blir byggkostnaden 3,6 MSEK.

Jag är intresserad av att reducera kostnaden fram till inflyttning kraftigt. Tänkte göra som så att man bara bygger det absolut nödvändigaste för att kunna bo i huset, dvs förutom stomme med fasad, tak och VA, el , viss ventilation, fönster och lås på dörren:
- ETT halvfärdigt badrum. toalett och duschkabin. Våtsäkrat, men inget kakel.
- Övriga badrum utan vare sig vägg- eller golvbeläggning
- Halvfärdigt kök (inga skåp. bara diskbänk, spis och kyl) som man i princip bara kan laga gröt i :eek:
- Resten av huset utan vare sig golvbeläggning eller tapeter
- Tvättmaskinen direkt på betongen :cool:
- Övervåning helt oinredd. Stege för att komma upp på vinden. :rolleyes:
- etc

Kan någon möjligvis säga ungefär vad man kan tänkas landa på för kostnad för att nå fram till det stadiet, dvs precis bara beboeligt, om man har en budget som säger att ett färdigt hus skulle kosta 3,6 MSEK.

Jag har förstått att man sällan når så lågt som 18.000/m2 för färdigställt, men låt oss säga att man gör det.

Tacksam för svar.
 
fredar skrev:
Jag tittar på att bygga och har fått uppgift om att ett färdigt hus kostar c:a 18.000/m2. Bygger man då 200m2 så blir byggkostnaden 3,6 MSEK.

Jag är intresserad av att reducera kostnaden fram till inflyttning kraftigt. Tänkte göra som så att man bara bygger det absolut nödvändigaste för att kunna bo i huset, dvs förutom stomme med fasad, tak och VA, el , viss ventilation, fönster och lås på dörren:
- ETT halvfärdigt badrum. toalett och duschkabin. Våtsäkrat, men inget kakel.
- Övriga badrum utan vare sig vägg- eller golvbeläggning
- Halvfärdigt kök (inga skåp. bara diskbänk, spis och kyl) som man i princip bara kan laga gröt i :eek:
- Resten av huset utan vare sig golvbeläggning eller tapeter
- Tvättmaskinen direkt på betongen :cool:
- Övervåning helt oinredd. Stege för att komma upp på vinden. :rolleyes:
- etc

Kan någon möjligvis säga ungefär vad man kan tänkas landa på för kostnad för att nå fram till det stadiet, dvs precis bara beboeligt, om man har en budget som säger att ett färdigt hus skulle kosta 3,6 MSEK.

Jag har förstått att man sällan når så lågt som 18.000/m2 för färdigställt, men låt oss säga att man gör det.

Tacksam för svar.
Det låter som om du bara skall beställa grundläggning och stomresning då eller ?
Och sedan kan du anlita snickare/röris/elektriker för de nödvändigaste jobben innan du flyttar in?

En budget beror ju helt på huset/tomten/grunden etc
3.6 Mkr (inkl tomt ?) - låter som ett rätt stort hus ?
Uppresningskonstnaden på det priset ligger säkert på mellan 20-70% av den kostnaden :) - så mao 720 tkr - 2.5 Mkr kan du spara

Det beror ju helt på din enterpenadform - företagets marginaler (tar dom mkt för material o lite för arbete elelr tvärtom) etc

/K
 
Jag tror du kan få det nästan 50% billigare om du väljer ett enkelt hus att bygga utan en massa extra hörn/ryggåstak/takkupor etc....

Du måste då vara entreprenör själv och leta rätt på egen rörläggare, elektriker, målare, snickare etc själv. Ha gått om tid på dig så att du kan få tag i de som kan jobba lite billigare. Bygg lösvirke om du har bra snickare annars så köp en färdig byggsats med färdiga ytterväggar. Välj en liten duktig leverantör av byggsatsen. Min erfarenhet är att de är lite billigare. Jag använde mig av Arvidssons Snickeri för byggsatsen och de är jättebra att jobba ihop med.

Köp ett kök från IKEA, det är inte dyrt, och montera det själv. Har du aldrig gjort det förut så fråga här på detta forumet så får du massor av hjälp. Att färdigställa badrummet kostar inte så mycket om du tittar på hela priset så jag skulle göra det också. Försök att göra så mycket som du kan själv för att hålla ner kostanden.

Nu vet jag inte vilken typ av hus du skall bygga eller var du skall bygga det. Bor du nära Stockholm, Göteborg eller Malmö så kan det vara svårt att få bra priser på snickare etc eftersom det är så överhettat. Det är ju också billigare att bygga två våningar än en.
 
Räkna med ungefär hälften av totalpriset som du nämde om du istället bara ska ha vädersäkrat (dvs ungefär golv, yttertak och väggar, inga innerväggar eller ytskikt, inga kök etc).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.