Förra ägaren bytte nyligen ut glaskassetten i ett av våra fönster. Det drar dock in kall luft mellan bågen och glaset, framförallt i fönstrets nederkant. Man kan se att det inte är helt tätt mellan glaset och den svarta gummilisten på ett par ställen (kallas denna för glasband?).

Fick tips från en fönsterförsäljare att lägga en fog mellan glaset och bågen. Är det en vettig lösning? Fungerar isf en transparent latexfog?

Närbild på fönsterbåge som visar ett glapp mellan glaset och en svart gummilist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Säljaren kan väl tipsa dig om fog oxå, borde vara nån sorts silikon
 
Man brukar byta den inre tätningslisten samtidigt som man byter kassetten för att inte få det här problemet. Sedan är det viktigt att ha visst tryck mot kassetten när man monterar tillbaka de yttre delarna så att det inte blir läckage. Den ser ju inte ut att sitta riktigt tätt mot listen. Det kanske går att trycka in kassetten lite försiktigt.

Det går att täta från insidan, men det vore bättre att täta runt om från utsidan om man tar bort trälisterna som håller kassetten på plats.
 
Syns tydligt att yttre distansen är för tunn , därför når isolerglaset inte fram till listen

Med vänlig hälsning, fremax
 
Tack för svar och tips!

fremax fremax skrev:
Syns tydligt att yttre distansen är för tunn , därför når isolerglaset inte fram till listen

Med vänlig hälsning, fremax
Kanske en dum fråga, men vilken del är den yttre distansen? Har du tips på hur man kan lösa det?


FG FG skrev:
Man brukar byta den inre tätningslisten samtidigt som man byter kassetten för att inte få det här problemet. Sedan är det viktigt att ha visst tryck mot kassetten när man monterar tillbaka de yttre delarna så att det inte blir läckage. Den ser ju inte ut att sitta riktigt tätt mot listen. Det kanske går att trycka in kassetten lite försiktigt.

Det går att täta från insidan, men det vore bättre att täta runt om från utsidan om man tar bort trälisterna som håller kassetten på plats.
Ska testa att trycka försiktigt och se om det gör någon förbättring. Men blir det inte släpp i tätningen på utsidan om jag flyttar på hela kassetten?

Vad tänker du att jag bör täta med, om jag ger mig på det? Byta tätningslisten till en tjockare?
 
Kan det vara så att nya glaskassetten är för tunn?
Listen kan vara satt tillbaka i gamla hålen och då inte tätat som den ska.
Kan kanske hjälpa att ta loss listen och göra nya hål.

Protte
 
Metallen du ser mellan glasen är distansen, du ser att den yttre är tunnare

Med vänlig hälsning, fremax
 
prototypen prototypen skrev:
Kan det vara så att nya glaskassetten är för tunn?
Listen kan vara satt tillbaka i gamla hålen och då inte tätat som den ska.
Kan kanske hjälpa att ta loss listen och göra nya hål.

Protte
Mycket möjligt! Får jämföra med de andra fönstrena. Tack för tipset!


fremax fremax skrev:
Metallen du ser mellan glasen är distansen, du ser att den yttre är tunnare

Med vänlig hälsning, fremax
Aha, tack! I så fall borde väl prototypens förslag kunna lösa detta?
 
Hej!

Har precis samma precis som dig? Hur löste du problemet? Jag tänker lägga någon slag fog/silikon, vilken ska man använda då?
 
T Tinrik skrev:
Hej!

Har precis samma precis som dig? Hur löste du problemet? Jag tänker lägga någon slag fog/silikon, vilken ska man använda då?
Använd bara fog som är övermålningsbar. Men det bästa är att byta ut tätlisten. Kostnad Max 100kr och 1h arbete.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Tack för svaret!

Behöver man inte avmontera fönstret för att göra det? Jag menar alltså den svarta tätningslisten som sitter mellan glas och bågen.
 
T Tinrik skrev:
Tack för svaret!

Behöver man inte avmontera fönstret för att göra det? Jag menar alltså den svarta tätningslisten som sitter mellan glas och bågen.
yes, bort med lister och glas, sedan byte av tätningslist.
Med vänlig hälsning, fremax
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.