Jag har ett lackat furugolv i köket som jag inte trivs med. Funderar på att måla det, men hur gör mna då? Måste man slipa bort all lack först? Eller räcker det med att använda sanpapper?

/Julia
 
Nej du måste inte slipa bort all lack, rengör golvet ordentligt och rugga sen upp ytan så färgen fäster. Lycka till!
 
Hur är det med att lägga ett lager lack till på ett golv som lackades för 5 år sedan?

Det borde ju räcka med att matta ner det lite med en vanlig slipmaskin.
Detta vill jag göra pga att golvet har fått lite smårepor efter flyttade möbler m.m.
Har hört att man inte kan göra så, men förstår inte varför.
 
Benny_P skrev:
Hur är det med att lägga ett lager lack till på ett golv som lackades för 5 år sedan?

Det borde ju räcka med att matta ner det lite med en vanlig slipmaskin.
Detta vill jag göra pga att golvet har fått lite smårepor efter flyttade möbler m.m.
Har hört att man inte kan göra så, men förstår inte varför.
Det beror nog på vad dte är för golv...om det är trä eller parkett eller dyl.
Vad är det för golv?
 
Det är ett ek parkett från 60 talet.
 
  • CIMG2044.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ammoniaktvätta golvet så kan du måla på det rakt på efteråt.
 
Observera att Ammoniak är mkt starka saker....det är svårt att bara andas när man öppnat en liten flaska. Var noga och läs på innan!! Skydda dig med aniktsmaks o skyddsglasögon, handskar också! Det fräter som attan! Öppna alla fönster!!

Forska först kanske om det finns eller om man kan fixa nytt golvlack med pigment? Kan vara en bra lösning, får du nytt golv med ny färg :-D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.