Är intresserad av ett hus byggt 1972. Huset verkar jättebra men då det är från 70-talet så känns det ju - för mig som aldrig ägt ett hus - som att typ hela huset behöver byggas om då så pass många byggnadsdelar nått sin tekniska livslängd

Lite information om huset:
- Grunden är platta på mark
- Fasaden är tegel och träpanel
- Bjälklag är trä
- Taket är tegel

Lite information om renoveringar som gjorts:
- Badrummen är renoverade på tidigt 2000-talet
- Alla fönster utbytta 2011
- Samtliga fasader målade 2011
- Köket renoverat 2013
- Samtliga sovrum ommålade/tapetserade 2020

Utifrån detta så som jag förstår det kommer det inom kort komma tunga renoveringar och därmed dyra kostnader i form av dränering, ommålning av träfasader och byte av tak. Eller har jag fel? Missar jag någon stor kommande kostnad?

Hus från 70-talet verkar väldigt ofta när jag läser på ha problem med grunden som leder till mögel. Hört siffror på var tredje hus!

Det är så himla läskigt att köpa hus... kanske ska jag bo kvar i en trygg bostadsrätt. :)

Är jag orolig i onödan?
 
Claes Sörmland
Det finns sakliga skäl att fundera på 70-talshus. Ofta var byggtekniken mycket enkel och huset är byggt mitt i den glödheta villabyggartrenden som eldades på av miljonprogrammets alla stöd.

Grunden är inte sällan enklast möjliga betongplatta, d v s en oisolerad gjutning rakt på makadam. Nackdelen med denna lösning är kalla golv och att grunden är känslig för om vatten stiger i makadamen. D v s antingen är markförhållandena ideala (grus-sten-sand) eller så får man sköta dräneringen väl för att slippa fuktproblem. Den gamla ursprungslösningen med nålfiltsmatta rakt på betongen var nog inte så dum med tanke på konstruktionen.

Det andra ofoget var att gjuta in eller lägga tryckat trä rakt på den oisolerade betongplattan. Det skapar problem med lukt från syllarna.

Taket behöver troligen bytas rätt snart om det är original.

Väggarna är ofta med dagens standard rätt tunna och dåligt isolerade.
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.