Hade tänkt att bygga ett garage inom kort och har lite funderingar.
Först hade jag tänkt att anlita någon som kunde gjuta grunden, men de pengar som går åt där kan vara till annan nytta. Garaget kommer bli ca: 6*8 meter, vilket skulle bli i runda slängar 48000 med isolerad platta exlusive garage

Är det svårt att göra detta själv?
Hur ska man gå tillväga?
Vad ska man tänka på med VA, el, och tele?

Finns det någon sida på intenet som beskriver hur man gör i detalj?

Tack på förhand!!!

J
 
Mikael_L
De flesta tillverkare/leverantörer av grundisolering/kantelement har beskrivningar, t.ex. Thermisol.
http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf

Om jag skulle göra ett garage själv skulle jag åtminstånde leja bort själva markarbetet med schaktning och att få ut makadam och kapillärbrytande lager, jag har uppfattningen att det inte är ngn större vits att hyra någon minigrävare eller likn och peta med det själv, då en duktig kille med en riktig maskin fixar allt på en dag.

Vidare skulle jag beställa färdig betong om inte själva fraktkostnaden sätter stopp, fick jag tag i ngn/några gjutkunniga som skulle kunna ställa upp en dag till rätt pris skulle jag slå till på det med, annars skulle jag antagligen kunna tänka mig att försöka gjuta själv med SKB - vibrationsfri betong, och några goda vänner.

Men gjutningen är ju lite pirrig, man får ju sas bara en chans och alla beslut måste fattas direkt utan att man har ngn större chans att rådfråga nån om nåt problem uppstår.

Annars att lägga ut kantelement, isolering och armering måste väl vem som helst klara, det får ta den tid det tar, risken är nog störst att man är för noggrann.

El och tele kan väl gjuta in ett tomrör som kommer upp precis innanför innerväggen. Samma med ev VA, men då måste man väl även tänka på frostfritt djup. En fråga som dyker upp med jämna mellanrum på forumet är oljeavskiljare i avlopp från garage, och svaren varierar. Jag har närmast fått intrycket att för garage vid bostadshus så är det olika regler i olika kommuner.

Ja det där var mina 25 öre.
Jag håller på och planerar för att bygga själv, och då menar jag själv, så jag redogjorde för hur mina tankar går, hur jag, just nu iaf, tänker göra, rätt eller fel?:)
 
Tack för ett uttömande svar.
Ska nog kolla i de gamla skolkatalogerna och se om man inte har en kompis som jobbar med detta :)
 
Nyrenoveraren skrev:
Vad ska man tänka på med VA, el, och tele?
Du bör tänka på att svetsa samman all armering i plattan och svetsa fast en bit plattjärn som du låter sticka upp i garaget vid elcentralen! För potentialutjämningens skull.
 
Mikael_L
Bra Sawsaw att du nämnde det, då jag glömde det!

Du kan kolla här
elrond komponent - överspänningsskydd ups åskskydd potentialutjämning
Titta lite på PDFen "Potentialutjämningsmaterial" på den sidan, så får du mer hum hur det ska göras. (Jag kan inte mer än så, iaf)

Edit: En dia 4mm förzinkad wire som går ett varv runt grunden (ca 0,5 m innanför kanten) och kopplad med wirelås till varje armeringsmatta. Och sen kommer upp ungefär vid den inkommande elen. Sen får man kapa den vid rätt längd och fästa den vid en potentialutjämningsskena invid centralen.
Skulle det fungera bra?, tänker jag rätt, för så här har jag inbillat mig att jag själv kommer att göra.
 
Mikael_L
Thermisol och de andra fabrikanterna borde kanske uppdatera sina produkt och instruktionsdokument snart, då detta med PJ i princip måste utföras vid alla sorts grundplattor. Kan man tycka iaf.
 
hakar på denna tråden. Jag har i dagsläget ett källargarage, en polare ska inom kort komma och gräva upp hela den sidan på huset så jag kan dränera...för det är där garaget kommer stå(blir att bygga nästa år). Själva garaget kommer då byggas ihop med själva huset.
Han som kommer och gräver ska få gräva ut den ytan där det tänkta garaget ska stå, och frakta bort matjorden mm.....då till min fråga, vad ska man fylla igen nedfarten till källargaraget med??...sand??....vad är lämpligt eftersom det nästa
år ska göras en platta där??...(kommer inte göra den själv men vill gärna förbereda när grävaren lika är här).....
tack på förhand
M
 
ingen som vet?
 
Vad är det för fel på grus? Det blir stadigare än sand.
 
om jag fyller med grus då.....hur mkt ska jag lämna och fylla med sand längst upp??
Vad kostar en bil grus mellan tummen och pekfingret?Hur fint grus ska man ha?
mvh
M
 
Mikael_L
Jag var på väg att föreslå nåt bärlager typ 0-32 eller vad det kan heta, (är det det som även kallas samkross?) tror jag blir stabilt som bara den, sen ovanpå det något trevligt och snyggt grus översta centimetrarna.
Men jag vill att någon annan här ger sin syn på detta alternativ, jag är osäker på om det blir för tätt, eller om det är något annat problem.

Jehander säljer grus, bl.a. Jehander sand grus jord ballast geotextil
Dom har prislistor i PDF på sin hemsida, jag misstänker dock att frakten ofta blir den större delen av priset.
 
Jag körde samkross 0-32 och paddade ordentligt samtidigt som jag vattnade. Det blev precis som Mikael_L skriver hur stabilt som helst. Vad han menar med för tätt hoppas jag han återkommer om. I övrigt var/är det inga problem.
 
Mikael_L
Jag vet inte vad jag menade med det, annat än att jag öppnade lite för att det kanske finns något sorts problem med det.
Alltså helt enkelt att jag inte kan så speciellt mycket om markfyllning egentligen, så jag ville att ngn mer "expert" kommenterade det hela. Jag kommer antagligen själv ställa 1000 frågor om det blir dags för mig att bygga.

Bara det där med att vattna, det var ju inget jag tänkte på, men nu minns jag att man gör så ibland. :)
 
jag skulle kanske ta 0-18 på en gång och ha det rakt igenom. Tänk på att ha någon typ av vattenavledning på lägsta punkten så ni slipper en damm bara
 
så man ska inte ha sand överst?Inte gjuter dom väl direkt på
hyttsten/samkross??...
mvh
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.