Finns ju extra hård "vägg" gips som är samma typ som golvgips fast med vägggipsens storlek.. Dock verkar det ju inte vara så populärt i Sverige med extra hård gips. Satte vanlig gips i min ekonomidel på väggarna och det ångrar jag stort. Blir ju märken för minsta lilla stöt. Till resten av huset, dvs huvudelen så köpte jag extra hård gips från finland eftersom jag bor nära gränsen. Mycket mycket bättre.
 
Brannmark skrev:
Finns ju extra hård "vägg" gips som är samma typ som golvgips fast med vägggipsens storlek.. Dock verkar det ju inte vara så populärt i Sverige med extra hård gips. Satte vanlig gips i min ekonomidel på väggarna och det ångrar jag stort. Blir ju märken för minsta lilla stöt. Till resten av huset, dvs huvudelen så köpte jag extra hård gips från finland eftersom jag bor nära gränsen. Mycket mycket bättre.
Hur funkar det att skruva i extra hård gips?
Min erfarenhet är att ju hårdare gipsen är ju större risk att det vallar upp runt skruvskallen och det blir svårare att spackla så att det blir helt slätt.

/Patrik
 
Funkar fint att skruva i om man har rätt skruvar och drar in skruven helt rakt. Vinklar du skruven det minsta så blir det vallar. Köpte fina skruvar i finland som ser precis ut som en vanlig gipskruv fast med en annan vinkel på skallen. De extra hårda gips skruvar jag köpt i sverige tycker jag har alldeles för liten skalle för att dra som den skall. Dessutom blir det mer vallar med dem.

Finnarna har mycket fina byggvaror. I sverige kör vi 45x70 i regel virke, dvs det ger 96-97mm färdig vägg. Vad är en dörrkarm, jo den är 92-93mm. Vad händer med fodren, jo de "tippar" lite. I finland har de 44x66mm som regel virke, dvs färdig vägg med tapet är 92-93mm.....
 
Brannmark skrev:
Funkar fint att skruva i om man har rätt skruvar och drar in skruven helt rakt. Vinklar du skruven det minsta så blir det vallar. Köpte fina skruvar i finland som ser precis ut som en vanlig gipskruv fast med en annan vinkel på skallen. De extra hårda gips skruvar jag köpt i sverige tycker jag har alldeles för liten skalle för att dra som den skall. Dessutom blir det mer vallar med dem.

Finnarna har mycket fina byggvaror. I sverige kör vi 45x70 i regel virke, dvs det ger 96-97mm färdig vägg. Vad är en dörrkarm, jo den är 92-93mm. Vad händer med fodren, jo de "tippar" lite. I finland har de 44x66mm som regel virke, dvs färdig vägg med tapet är 92-93mm.....
66 mm är väl ändå i klenaste laget själv har jag 95mm + OSB + Gips tot 143 mm och beställer karma där efter alternativt salar in till rätt mått.
Med 95mm och OSB + Gips för man en stum vägg med bra ljudegenskaper

/Patrik
 
Beror ju på vilken budget man har. 44x66 räcker fint till innerväggar.
 
Brannmark skrev:
Beror ju på vilken budget man har. 44x66 räcker fint till innerväggar.
Det skiljer väl ca 3kr / löpmeter på virket eller ca 5 kr/m² innerväggvägg om man väljer 70mm istället för 95mm. 5% skillnad för hela väggkonstruktionen är inte mycket för den kvalitetshöjningen dessutom får man bättre plats för installationer.

/Patrik
 
Mikael_L
Pasta skrev:
Det skiljer väl ca 3kr / löpmeter på virket eller ca 5 kr/m² innerväggvägg om man väljer 70mm istället för 95mm. 5% skillnad för hela väggkonstruktionen är inte mycket för den kvalitetshöjningen dessutom får man bättre plats för installationer.

/Patrik
Men rummen blir ju så förb***at små, då !!!
:D :D :D
 
jon_h skrev:
Visst. Och skriv gärna här om du vill ha kommentarer kring deras konstruktion, om de nu inte gör som jag föreslog. Det är viktigt som fasen att de följer gällande branschregler och leverantörernas monteringsanvisningar till punkt och pricka.
Har inte pratat med dem ännu men syrran sa att de hade golvgips för att det är i stort sett det enda som inte rör på sig så det blir sprickbildning i klinkersen.
 
Det stämmer inte. Som sagt.
 
När vi var och tittade på kakel och klinker på Kakelcentraen i Växjö sa försäljaren att det skulle komma nya bestämmelser nu i sommar. Det nya var att man inte fick ha gips på golvet i badrum, det måste vara flytspackel.
 
Jo men klart vi ska ha flytspackel. Men frågan är ju om vi ska ha gips under eller inte.
 
Det finns ingen anledning att ha gips under flytspacklet. För tredje gången..

Och mycket riktigt som janus säger, de nya branschreglerna kommer inte godkänna kartonggips någonstans i våtrum.
 
jon_h skrev:
Det finns ingen anledning att ha gips under flytspacklet. För tredje gången..

Och mycket riktigt som janus säger, de nya branschreglerna kommer inte godkänna kartonggips någonstans i våtrum.
Kartonggips? Knepiga ord detta. :)
 
Gipsskivor klädda med kartong. Vanliga gipsskivor inklusive golvgipsskivor har detta.
 
Okej då får vi skynda oss på att bygga klart då för vi har redan gips i tak och väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.