Hej,

Till årsskiftet går elavtalet ut och letar därmed efter ett vettigt alternativ til elleverantör i dessa dagar? Det ska kanske tilläggas att jag är mycket nöjd med Skellefteå Kraft vi har idag (till skillnad mot strulputtarna på Telinet vi hade innan).
Den stora delen av elkostnaden kommer från uppvärmningen av huset i och med att vi har bergvärmepump (IVT PremiumLine X15). Funderar på om det kan vara en idé att byta till Tibber som köper in elen när det som är billigast under dygnet?

Å andra sidan används värmepumpen lika aktivt dag som natt antar jag och förbrukningen av elen sker löpande och förbrukningen borde vara ganska konstant.

Vänligen,
Vilsen själ
 
Jag skulle säga att Tibber nog kan löna sig om man kan styra värmepump så att den inte kör under peak timmar (morgon och tidig kväll). Samt om man har en elbil att ladda under natten.
 
  • Gilla
Anderssten
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle säga att Tibber nog kan löna sig om man kan styra värmepump så att den inte kör under peak timmar (morgon och tidig kväll). Samt om man har en elbil att ladda under natten.[/QUOTE

Har ingen elbil. Bergvärmepumpen är lite för gammal (från 2005) så kan inte styras (vad jag vet).
 
F Frankenstein24 skrev:
Hej,

Till årsskiftet går elavtalet ut och letar därmed efter ett vettigt alternativ til elleverantör i dessa dagar? Det ska kanske tilläggas att jag är mycket nöjd med Skellefteå Kraft vi har idag (till skillnad mot strulputtarna på Telinet vi hade innan).
Den stora delen av elkostnaden kommer från uppvärmningen av huset i och med att vi har bergvärmepump (IVT PremiumLine X15). Funderar på om det kan vara en idé att byta till Tibber som köper in elen när det som är billigast under dygnet?

Å andra sidan används värmepumpen lika aktivt dag som natt antar jag och förbrukningen av elen sker löpande och förbrukningen borde vara ganska konstant.

Vänligen,
Vilsen själ
Det är en missuppfattning att någon "köper in elen när det som är billigast under dygnet", du eller dina smarta prylar kan använda energi när elen är billigare. Gissar att nära nog alla elhandlare erbjuder timprisavtal. Det är bara vettigt om du kan styra och tillverka varmvatten vid rätt tidpunkt(när priset är lågt), lagra el via ett batteri (inte lönsamt idag pga batterikostnaden och de är ofta väldigt små) samt ha en smart billaddare. Tibber snor vad jag förstått 90% av intäkterna från SvKs stödtjänster (vilket är en möjlig intäktskälla om man har en smart elbilsladdare eller en smart termostat till sitt vattenburna värmesystem). Men tibber i sig eller någon annan leverantör löser inte detta per automatik utan det krävs såklart investeringar i hårdvara. Inom kort ska alla elmätare vara bytta till smarta sådana=möjlighet att tex i realtid se förbrukning, styra på vilka faser elbilen ska ladda osv.
Orkar man inte investera i dessa prylar eller känner att volatiliteten på elmarknaden är obekväm, så är ett timavtal inte att rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.