Hej. Bor på ett "berg" så vi har vårat inkommande vatten samt avlopp på ca 50cm djup med värmekabel i vattenrör. Händer att vi får strömavbrott och då blir det lite jobbigt om det är kallt.
Jag tänkte att kan man sätta en magnetventil (NO) via en ballofix under diskbänken, så att vattnet automatiskt börjar rinna ner i avloppet när strömmen går. Någon VVS'are som har nå tankar om detta?
Mvh Perra
 
Är det fruset vatten som oroar eller avloppet, vilket är högst huset eller brunn/inkommande kommunalt , menar med det uppför eller nerförsbacke. Avlopp fryser sällan om inte en toa eller en kran smådroppar.
 
Det är inkommande vatten som är problemet, är jag hemma så är det bara att öppna en kran, värre om jag inte är det. Vattenmätaren har frusit sönder 1ggn pga mindre vetande.
 
Öppna en kran ? sitter den då på lägsta punkt och den brukar vara uti gatan. Frusen mätare ? den ska sitta i uppvärmt utrymme, i bland sitter dom utmed yttervägg och kanske lite dåligt med isolering. Kanske missar något att det endast är inomhus du menar och du vill tömma huset på vatten. Det med vattenmätaren så får det inte finnas någon kran före den som det går att tappa vatten från.
 
Installationen är tyvärr vad den är, jag funderar bara på om möjligheten att sätta en normalt öppen ventil, som är stängd när det finns ström och som öppnar när strömmen försvinner, så att jag inte får stillastående vatten i rören när jag inte är hemma.
Vi har komunalt vatten.
 
Perlod Perlod skrev:
Hej. Bor på ett "berg" så vi har vårat inkommande vatten samt avlopp på ca 50cm djup med värmekabel i vattenrör. Händer att vi får strömavbrott och då blir det lite jobbigt om det är kallt.
Jag tänkte att kan man sätta en magnetventil (NO) via en ballofix under diskbänken, så att vattnet automatiskt börjar rinna ner i avloppet när strömmen går. Någon VVS'are som har nå tankar om detta?
Mvh Perra
Du vill alltså förhindra frysning mha det rinnande? Verkar som en bra idé tycker jag. Se bara till att reglera ned flödet i ”utloppet” till lagom, lågt flöde
 
  • Gilla
Perlod
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Du vill alltså förhindra frysning mha det rinnande? Verkar som en bra idé tycker jag. Se bara till att reglera ned flödet i ”utloppet” till lagom, lågt flöde
Perlod Perlod skrev:
Installationen är tyvärr vad den är, jag funderar bara på om möjligheten att sätta en normalt öppen ventil, som är stängd när det finns ström och som öppnar när strömmen försvinner, så att jag inte får stillastående vatten i rören när jag inte är hemma.
Vi har komunalt vatten.
Det finns ju, om än väldigt liten, att ett problem med avloppet ger dig översvämning istället.
 
Perlod Perlod skrev:
Installationen är tyvärr vad den är, jag funderar bara på om möjligheten att sätta en normalt öppen ventil, som är stängd när det finns ström och som öppnar när strömmen försvinner, så att jag inte får stillastående vatten i rören när jag inte är hemma.
Vi har komunalt vatten.
Det går att ha en koppling ( T-rör ) och magnetventil som är öppen strömlös med ut till avloppet med en kran lite öppen. En rännil fryser inte då det kommer varmt ca + 6C från gatan konstant.
 
  • Gilla
Perlod
  • Laddar…
Det var någonting sådant som jag tänkt
Ska man ha en 220V ventil eller en 12/24V?
 
Har du ett vägguttag intill tar 230 V med 12V ska du ha ett bilbatteri på sidan om som ska ett relä som bryter när det blir strömlöst , klar överkurs , vet du hur det ska vara rörmässigt
 
Har du en tvättmaskin ,och ett vägguttag eller dosa för där, så är det inte så svårt att få ihop det, ett foto hur det ser är bra där tvätten står.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.