Hej!

Har varit på husjakt i en mindre evighet nu och har letat efter ett hus med ett vattenburet värmesystem.
Dock så är de flesta hus som kommer ut på 70-tals villor med direktverkande el.

Givet dagens elpriser så är det ju något man vill undvika men jag tycker mig få olika signaler kring hur dåligt det är och hur bra ev. åtgärder är.

Vissa menar att luft-luft pump täcker det mesta och att om man byter till oljefyllda radiatorer så kan man få ner behovet ytterligare.
Sen finns det även villor med öppen spis där man kan elda med ved för att få ner energikostnaderna.

Men jag har svårt att väga hur bra de här åtgärderna verkligen är så därför undrar jag om någon här kan göra mig klokare.

Tacksam för svar!:)
 
Luftluftvärmepump är bättre än direktverkande el, oljefyllda radiatorer eller inte kvittar, det är sämst oavsett! Räkna med att dra in vattenburen värme inför ett köp av ett sådant hus om du planerar att bo länge, det lönar sig ALLTID!
 
  • Gilla
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
Det beror på husets planlösning hur långt en luftvärmepump räcker. Öppen planlösning och endast ett plan kan fungera riktigt bra. Det blir i alla händelser en förbättring mot bara direktverkande el.

Oljefyllda element är precis lika direktverkande som icke oljefyllda. Där finns inga pengar att spara.

En öppen spis är ingenting att satsa på för att minska värmekostnaderna. Den gör av med kopiösa mängder ved för sin värme. Vill du få ut mer värme så går det att förse den med en insats. Men se det mer som trevligt att ha och en bra reservvärmekälla än ett sätt att bidra till husets normala uppvärmning.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Luftluftvärmepump är bättre än direktverkande el, oljefyllda radiatorer eller inte kvittar, det är sämst oavsett! Räkna med att dra in vattenburen värme inför ett köp av ett sådant hus om du planerar att bo länge, det lönar sig ALLTID!
Hur bra är luftvärmepumpar, är det lite bara som plåster på såren?

Kan inget om oljefyllda radiatorer, har de en reell effektförbättring eller är det mer för skön värmespridning?

Ja ett vattensystem hade jag helst haft. Vad får man räkna med för kostnad? En halv miljon?
 
A Avemo skrev:
Det beror på husets planlösning hur långt en luftvärmepump räcker. Öppen planlösning och endast ett plan kan fungera riktigt bra. Det blir i alla händelser en förbättring mot bara direktverkande el.

Oljefyllda element är precis lika direktverkande som icke oljefyllda. Där finns inga pengar att spara.

En öppen spis är ingenting att satsa på för att minska värmekostnaderna. Den gör av med kopiösa mängder ved för sin värme. Vill du få ut mer värme så går det att förse den med en insats. Men se det mer som trevligt att ha och en bra reservvärmekälla än ett sätt att bidra till husets normala uppvärmning.
Ah ja det är ju klart att planlösningen är viktig så att man får spridning.

ok nu har jag lärt mig något nytt om radiatorer.

Bra poäng med veden och det är ju oxå pengar o tid
 
Det finns en tendens bland många att överdriva skillnaderna mellan oljefyllda radiatorer och öppna konvektorer. Jag tycker att de oljefyllda brukar vara aningen mindre benägna att lukta bränt damm när de slås på efter att ha varit avstängd en tid. De icke oljefyllda är oftast fysiskt mindre för samma effekt.

Om det är gamla radiatorer med mekanisk termostat så kan det finnas små pengar att spara på att byta till sådana som har elektronisk termostat. Nu när elpriserna är höga kan det vara ett bra läge att köpa billiga begagnade radiatorer om det skulle visa sig att de befintliga har mekanisk termostat. Men man skall inte vänta sig några underverk på förbrukningen.
 
  • Gilla
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
H Hedgehog_in_hat skrev:
Hur bra är luftvärmepumpar, är det lite bara som plåster på såren?

Kan inget om oljefyllda radiatorer, har de en reell effektförbättring eller är det mer för skön värmespridning?

Ja ett vattensystem hade jag helst haft. Vad får man räkna med för kostnad? En halv miljon?
Om du gör rördragning själv och förbereder mycket kan du komma under 150 tkr för tex en luftvattenpump.Radiatorer går att fynda beg tex.
 
  • Gilla
Hedgehog_in_hat och 1 till
  • Laddar…
N
H Hedgehog_in_hat skrev:
Hur bra är luftvärmepumpar, är det lite bara som plåster på såren?

Kan inget om oljefyllda radiatorer, har de en reell effektförbättring eller är det mer för skön värmespridning?

Ja ett vattensystem hade jag helst haft. Vad får man räkna med för kostnad? En halv miljon?
Vi köpte vårt nuvarande hus från 80 för 2,5 år sedan. El-element som typ är avstängda i alla rum förutom två där de går på sparlåga. Istället kör vi med en luft luft på vardera plan så totalt 2 stycken, från typ Mitsubishi. Det funkar väldigt bra faktiskt om man inte är kinkig med att det måste vara 23 grader i varje rum (har la i snitt 20-21 grader) eller att det låter lite om det är 10 minus ute.

Med det sagt så ska vi installera BV eller LVP till våren, vilket vi hade planerat från början. Mest för att det drar ner på KWh - oklar lönsamhet egentligen men vi ska bo 25+ år och då avgör smidigheten med att ha vattenburet system. Är det också lönsammare så är det en bonus.

Men visst funkar luft luft bra, ingen tvekan om det. Är ett förhållandevis billigt investeringssätt att få ner KWh jämfört med direkt el.
 
  • Gilla
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
Var huset är beläget är viktigt. Stor skillnad mellan Skåne och övre Norrland.
Oljefyllda element är större/tjockareän de utan. Nya tunna element med elektronisk termostat är bra enl. mig.

Där finns som sagt ingen energivinst att fylla elementet med olja. Det tycks vara en vanlig missuppfattning.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
M
Jag skulle nog våga påstå att du kan räkna med en årsfaktor på minst cop 3 på en luftvärmepump. Så i snitt ger 1kWh förbrukning 3kWh i värme. Så självklart blir det en besparing då dom inte är speciellt dyra att montera. Nackdelen är komforten, det brummar och är man känslig för drag så är det ingen höjdare att ha en sån som blåser i nacken när man sitter i soffan och kollar Netflix. Men det är en billig åtgärd som ger en besparing väldigt snabbt.

I det långa loppet så är naturligtvis ett vattenburet system att föredra. Men du kanske ska ”bo in” dig först innan du funderar på detta då det är en större investering. Enbart värmepumpen ligger på runt 100,000kr och sedan radiatorer och rördragning på detta. Det finns program på nätet där man kan beräkna radiatorers effekt osv., sedan går du in på rinkabyrör och kollar priser så får du en höft av vad materialet kostar.
 
  • Gilla
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.