P pmd skrev:
Länken avser medgivande av grannar för en attefallstillbyggnad. I TS fall handlar det om en mur som har fått byggnadslov. Något medgivande av grannar krävs inte.
Precis, det som är en av frågeställningarna i TS ärende är snarare om han borde givits möjlighet till yttrande i bygglovsärendet gällande muren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Länken avser medgivande av grannar för en attefallstillbyggnad. I TS fall handlar det om en mur som har fått byggnadslov. Något medgivande av grannar krävs inte.
Länken var för att illustrera vikten av att vara korrekt när man inhämtar godkännande från grannar. Kraven på tydlighet inför godkännandet bör vara samma oavsett om det gäller attefallshus eller någon annan byggnad. Stödmur behöver i många kommuner bygglov om den överstiger 0,5 meter, vilket denna mur/byggnad gör.
 
  • Gilla
maer031
  • Laddar…
P
För en åtgärd som kräver byggnadslov behövs inget medgivande från grannarna.

Vid bygglovshandläggning behövs ibland grannhörande och det är byggnadsnämnden, inte byggherren, som ska fråga grannarna om de har någon kommentar. Byggnadsnämnden måste dock inte ta hänsyn till grannarnas eventuella invändningar.
 
  • Gilla
MrXman och 2 till
  • Laddar…
M MrXman skrev:
Jodå, för TS tror att det ligger honom i fatet att han en gång godkänt en byggnation. Länken ovan visar att man måste vara tydligare än de skisser som TS granne lagt fram för att godkännandet ska räknas.
Ts har aldrig godkänt någon byggnation
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Har det hänt något mer i ditt ärende?
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Nej, det ligger hos länsstyrelsen.
 
H
M Michael_w skrev:
De fick bygglov för kanske 5 år sen. Denna byggdes inte då utan en stor altan smälldes upp längs tomtgränsen på 4-5 höjd på högsta stället (utanför vårt vardagsrumsfönster).

Sommaren 2020 byggdes störmuren efter att de fått rivningsbeslut på altanen. Den muren byggdes inte enligt den ursprungliga planen vilket uppdagades när lantmäteriet varit här och mätt, utan ett bygglogsansökan i efterhand fick göras vilket blev godkänt igår.
Överklaga till Mark- miljödomstolen. Även nyabygglivet bör du kunna överklaga till Länstyrelsen.
 
H Hallerudsbo skrev:
Problemet är väl att om kommunen nu har godkänt och allt är klart är det väl svårt att bråka utan bara gilla läget.
Kanske skulle tagit kampen när det söktes om bygglov?
Jag tror också det. Tyvärr så vet vi inte allt. Bygglov ändras inte och går inte i princip att överklaga. Skaffa annan lösning (till din nackdel tyvärr) persienner el. liknande. Starta inget krig, allt blir sämre då!
 
blomknopp blomknopp skrev:
Jag tror också det. Tyvärr så vet vi inte allt. Bygglov ändras inte och går inte i princip att överklaga. Skaffa annan lösning (till din nackdel tyvärr) persienner el. liknande. Starta inget krig, allt blir sämre då!
Vad menar du med att de i princip inte går att överklaga? Det finns ju tre ytterligare instanser efter kommunen.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Hänt något mer?
 
Nu blir jag nyfiken..
Såg långt upp i denna tråd en hel del diskussion om 60, 120, 170, 180 cm (och säkerligen andra mått) som okej höjd på en sk. marknära altan.

För när jag ringde Nacka kommun för ca. 3 år sen sa handläggaren där att golvhöjden fick vara just 120 cm men att man sedan även fick bygga ett 110 cm högt räcke ovanpå detta, dvs totalhöjd 230 cm.
Jag frågade tom. flera gånger om detta verkligen stämde och hon var helt säker på det.

Men - efter att ha läst denna tråd verkar det som att det den handläggaren upplyste mig om ändå inte stämmer?
Eller, är det så att alla mått som nämnts är golvhöjden?

Vad säger alla förståsigpåare?
 
U
Det är olika regler i olika kommuner.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag vet inte hur jag hittade denna tråd men nu har jag fan läst ca 500 inlägg och känner att jag behöver få ett avslut! Hur har det gått?
 
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
M Mikael Jansson2 skrev:
Jag vet inte hur jag hittade denna tråd men nu har jag fan läst ca 500 inlägg och känner att jag behöver få ett avslut! Hur har det gått?
Bara att slänga kläderna och promenera ut på din del av trädgården spritt språngandes naken. Gärna med en fristylen över öronen. Börjar grannen vifta med händerna är det bara att vika tillbaks med ett leende på läpparna.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
P
M Michael_w skrev:
Nej, det ligger hos länsstyrelsen.
Låt höra, vad blev utfallet?
 
  • Gilla
Morby Man och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.