W witten skrev:
Du borde tjäna mer på att dra upp det till 90 under den billigaste timmen. 60 är ju den lägsta temperaturen man bör ha i en vvb.
Nej för då använder man ju eltillskottet och inte enbart kompressorn. Dessutom hade de ju varit livsfarligt för barnen o ivt tillåter inte så hög temp i inställningarna.
 
  • Gilla
l3ff3
  • Laddar…
A
Ni som inte har bundit, vad är er plan?
 
Planen är att göra ingenting. Tror inte fast pris lönar sig.
 
  • Gilla
ErikFolke och 1 till
  • Laddar…
fredri_k
J Joonazz skrev:
Kört tibber sedan huset blev klart april 2020. Första halvåret var priset oftast under 10 öre och även under 0 på nätterna.

Nu laddar jag alltid varmvatten den billigaste timmen på natten o buffrar även värme i betongplatta när det är billigare.

Vill man inte bygga smarta lösningar o är lat så är det kanske säkrare att köpa en "försäkring" i form av fast pris.

Jag bygger hellre smarta saker o betalar lite mindre totalt.

Inatt kommer elen kosta ca 20 öre tex. Imorgon 400öre. Så man måste ju ha ett smart hem.
Jag skulle aldrig palla hålla på sådär - nej tyvärr barn, ingen duschning - varmvattnet är för dyrt att värma på just nu. Nej tyvärr 15 grader - ni får frysa lite men kl 2 inatt får ni 19 grader för då är elen billigare

I mitt fall är fastpris bättre - min livsstil. Däremot laddar jag elbilen om natten, faller sig naturligt då den ej används då….
 
  • Gilla
Kluffe och 4 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Ni som inte har bundit, vad är er plan?
Betala lite mer några månader och mindre sen. Spännande att se alla här i tråden som tror att de kan överlista elbolagens prissättare men samtidigt tror att elpriserna beror på svensk politik..

Fast elpris är bra om man inte har några sparpengar och inga marginaler. Det kostar mer men man vet vad man betalar. Det är dyrt att vara fattig. Eller dåligt påläst.
 
  • Gilla
katho75 och 10 till
  • Laddar…
fredri_k fredri_k skrev:
Jag skulle aldrig palla hålla på sådär - nej tyvärr barn, ingen duschning - varmvattnet är för dyrt att värma på just nu. Nej tyvärr 15 grader - ni får frysa lite men kl 2 inatt får ni 19 grader för då är elen billigare

I mitt fall är fastpris bättre - min livsstil. Däremot laddar jag elbilen om natten, faller sig naturligt då den ej används då….
Det är alltså inget jag eller någon håller på med. Huset sköter det. Man får duscha när man vill men de blir ju lite billigare o värma vattnet när priset är lågt.
 
  • Gilla
PkrBlom och 6 till
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Betyder det att vid ”vanliga” rörliga så behöver jag inte bry mig om när jag gör vad? Ska duschen och tvätten ändå göras är det ingen mening att vänta till en viss tid utan den kan lika gärna göras under pristopparna, t.ex. när vi låg på 6:50kr eller vad det var?

Jag eldade mycket då det var kallt och det gav ju nytta på elräkningen. Men att jag samtidigt sköt på tvätten till annan dag eller tidpunkt var sådana fall rätt onödigt…
Precis, priset är detsamma för alla timmar den månaden. Det spelar ingen roll när på dagen eller vilken dag i månaden du använder elen.
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
fredri_k fredri_k skrev:
Jag skulle aldrig palla hålla på sådär - nej tyvärr barn, ingen duschning - varmvattnet är för dyrt att värma på just nu. Nej tyvärr 15 grader - ni får frysa lite men kl 2 inatt får ni 19 grader för då är elen billigare

I mitt fall är fastpris bättre - min livsstil. Däremot laddar jag elbilen om natten, faller sig naturligt då den ej används då….
M Merko skrev:
Betala lite mer några månader och mindre sen. Spännande att se alla här i tråden som tror att de kan överlista elbolagens prissättare men samtidigt tror att elpriserna beror på svensk politik..

Fast elpris är bra om man inte har några sparpengar och inga marginaler. Det kostar mer men man vet vad man betalar. Det är dyrt att vara fattig. Eller dåligt påläst
När du tecknar ett rörligt (timvis) elpris och styr din användning mot ”lägsta elpris” då anpassar du din elanvändning mot de tidpunkter då tillgången på elproduktion är högre.

När elpriset stiger innebär det att tillgången på elproduktion är lägre i förhållande till efterfrågan. Det som då sker är två saker, några elanvändare (t.ex. industrier) som har ”timpriser” drar ned på elanvändningen och man drar igång mer (och kostsammare) elproduktion.

Desto fler som har ”timpriser” desto större möjlighet är det att elprisets variation minskar.
 
  • Gilla
Björn_66
  • Laddar…
M Merko skrev:
Märkligt att ingen i tråden påpekat anledningen till de höga elpriserna: att det i Europa är brist på kol och gas, och att de därför tvingas gå över till el trots skyhöga elpriser, vilket även drabbar Sverige (särskilt SE3 och SE4). Detta har också förvärrats av dålig nederbörd.

Hur troligt är det då att det fortsätter på denna nivå? Inte troligt alls skulle jag säga. Visst kan det bli högre elpriser, men detta är extremt och beror i grunden på att producenterna av kol och gas missbedömt hur efterfrågan skulle bete sig under pandemin.

Bor man i SE1 eller SE2 så tillkommer också att finnarna kanske äntligen ska starta Olkiluoto. Visst, de har sagt det femton gånger tidigare, men denna gång finns mycket som tyder på att det blir av. I dagsläget kommer en stor del av Finlands el från import från främst SE1, detta kommer då att till stor del falla bort. Det går inte med dagens ledningsnät att skicka all denna el söderut, så då bör elpriserna i SE1 och troligen SE2 sjunka betydligt.
Fast mycket av den exporten går ju via se3. Så tror inte riktigt resonemanget stämmer.
 
Om har timspotpris måste man ha ett temperaturtrögt hus.
P PeeWee skrev:
Efter ett år med bundet elavtal 1år a 21,90öre kWh så gick det nu i slutet på oktober ut. Efter lite velighet så övergick det fasta till rörligt pris i samma bolag i november, notan slutade på 159öre per kWh den månaden. Under tiden så hade jag läst lite om Tibber och tyckte deras affärsidé lät intressant, jag hoppade på detta från 1 december. Det gick 4 dagar med kallt väder, hög elförbrukning och höga spottimpriser, sedan hoppade jag efter en egenanalys av elmarknaden och tecknade ett fastprisavtal på 3år från 1 jan. Till dagens datum 16/12 så är snittpriset i december 246öre.

Fick sedan frågan av Tibber varför jag valde att avsluta hos dem. Jag har haft en kort dialog kring det med dem där jag inte tycker att deras resonemang håller. Det är givetvis inte Tibbers fel att det är höga elpriser men resonemanget att det är oturligt/onormalt höga just nu tror inte jag är en engångshändelse. Speciellt inte efter att ha sett handfallna ansvariga politiker stå i TV och mer eller mindre ducka/svamla kring frågan om framtiden. Vi håller på och ställer om till mer eldrift på en mängd olika områden, frågan är hur den ökade konsumtionen kommer att mötas med ökad produktion. Vind/solkraft är kanon MEN den finns inte alltid där när vi behöver energin som mest. Ja vi/Sverige producerar på årsbasis mer el än vi behöver men så länge vi inte kan ackumulera den så är det eg inte intressant. Vattenkraften räcker inte till där som balanseringskraft, inte ens med en utbyggnad av stamnätet söderut. Politiker kan snacka bort sig kring marknadskrafter, kärnkraften är för dyr, den bär sig inte och lägger ner sig själv men glömmer gärna bort att de med sina kortsiktiga beslut har bidragit till det i allra högsta grad. För de står just nu utan stadig lösning och ingen vill längre lägga ner resterande del av kärnkraften. Märkligt va...

Runt 75% av vår egen elförukning under kallare dagar går till uppvärmning/vattenvärmning. Jag jobbar hemma och att sänka temperaturen dagtid när elen är som dyrast är inte aktuellt. Så min bekväma slutsats är att värmen rör jag inte. Tibber dribblar kring argument att flytta förbrukning till när den kostar som minst, typ tvätt/tork och disk. Det är en väldigt liten del och näst in till försumbar i vårt fall, visst diskmaskinen går 1ggn varje dag men tvätten gör det inte. Visst kan man släcka lampor men vi har dem tända av en anledning. Så min slutsats är att för oss så finns det inte så mycket att göra om man inte pillar på värmen. OM vi i framtiden skaffade elbil så skulle det möööjligen kunna ändra ekvationen då vi skulle kunna flytta en större förbrukare till nattetid. Men vi kör så lite just nu att även med elbil skulle den knappast ändra vår ekvation markant.

Vi bor i en trävilla på 190kvm från -85, frånluftvärmepump och har normalt en årsförbrukning på runt 15000kWh. Vad som går till värme/vatten vet jag inte. Till det tillkommer en driftkostnad på poolen på 2500kWh/år. Så totalt 17500kWh. Vi bor inte "snålt" och har ingen ambition att göra det heller men har ingen vilja att betala mer än nödvändigt för elen. Vi har inga solceller än men det är under övervägande.

Det jag också funderar kring är Tibbers (och andras) resonemanget kring att rörliga priser alltid blir billigare i längden, att i alla fasta priser finns en viss "försäkring". Rent generellt skulle jag hålla med men mitt senaste år med fast elpris bevisar ju att det åtminstone finns undantag. Med vår årsförbrukning så gick vi från en ÅRSkostnad på förbrukad el på 5000kr till en kostnad i bara november på 3500kr (rörligt) till en kalkylerad/gissad kostnad i december på 5500kr (Tibber/rörligt). Struntar i överföringskostnaden just nu. Det blir oerhört svårt att hävda att rörligt pris alltid blir billigare tycker jag. Nu har jag tecknat ett 3-årsavtal a 68öre/kWh. Klart dyrare än mitt sista bundna avtal och klart dyrare än "bottenpriserna" men jag tror helt enkelt inte på rörligt pris framöver. Jag får en årskostnad på 11900kr i 3år, bara om man verkligen tror att novembers/decembers priser var ett undantag kan man argumentera kring att rörligt är billigast i längden.

Det var intressant med Tibber i några dagar men sedan tog verkligheten över och jag gjorde min egen analys om framtiden och rätt eller fel, det får de kommande 3 åren utvisa :cool:
 
K Kallens skrev:
Precis, priset är detsamma för alla timmar den månaden. Det spelar ingen roll när på dagen eller vilken dag i månaden du använder elen.
Det verkar fortfarande vara oklart exakt hur elbolagen beräknar det rörliga volympriset.

Men om du har ett rörligt avtal (ej timprisavtal) och konsumerar mest under de dyraste timmarna och majoriteten av svenskarna gör likadant så borde rimligtvis det rörliga priset öka (allt annat lika) nästa månad på grund av din och majoritetens beteende.
 
  • Gilla
kiboc och 2 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Kört tibber sedan huset blev klart april 2020. Första halvåret var priset oftast under 10 öre och även under 0 på nätterna.

Nu laddar jag alltid varmvatten den billigaste timmen på natten o buffrar även värme i betongplatta när det är billigare.

Vill man inte bygga smarta lösningar o är lat så är det kanske säkrare att köpa en "försäkring" i form av fast pris.

Jag bygger hellre smarta saker o betalar lite mindre totalt.

Inatt kommer elen kosta ca 20 öre tex. Imorgon 400öre. Så man måste ju ha ett smart hem.
Lat? Kom hit och bygg dina ”smarta” lösningar i vår kåk byggd -69.
 
  • Gilla
mattzon
  • Laddar…
P PeeWee skrev:
Det var hos Skellefteå kraft för ett par veckor sedan. Har sökt igen men de priserna finns inte kvar :(
Kollade på Fortum nu, 98 öre på 3 år. Tecknar man i maj får man 83 öre. Kommer att få timdebitering inom några veckor, och då kommer jag att schemalägga bergvärmen till att gå på nätterna och tillåta temperaturen sjunka dagtid. Blir det för illa kommer jag att installera an ackumulatortank mellan bergvärmen och radiatorerna, så att jag verkligen kan utnyttja de billiga nattimmarna utan att sänka dagstempen inne.
En annan fördel med 200m borrhål är att man får AC i huset som kostar några få kr per dag. Iofs kostade 2 fläktradiatorer på kalla sidan ca 45k men det är det värt när det är 32 ute och 22 inne.
Det är fö intressant att Tyskland, landet med ordning, stänger sina kärnkaftverk för att man inte har koll på sina rutiner på ETT kraftverk i Japan. Det finns 3 reaktorsiter till i området kring Fukushima som alla lyckades nödstoppa som de skulle ...
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej nagrom00

Det är nog riktigt att det är en skillnad att vara ”enbart” elhandlare och att vara elproducent (som även är elhandlare). Men årsproduktionen, och det vi elkunder använder, varierar mellan åren och det innebär att även elproducenter (som även är elhandlare) ”köper” (behöver köpa) elkraft av varandra.

När du tecknar ett fastprisavtal så tecknar du priset men inte hur mycket elkraft du tänker använda åren framöver, det innebär en volymrisk för producenten.

En ökad variation (volatilitet) i elpriset minskar intresset att teckna fastprisavtal genom den ökade risken som uppstår.

Det ser osäkert ut om (i vilken omfattning) fastprisavtal kommer att erbjudas framöver, som prisutvecklingen ser ut dag; ”Flera elleverantörer har meddelat att de slutar med fastprisavtal på grund av att det är riskabelt att låta sina kunder låsa elpriset. En anledning till det är att likviditeten på prissäkringsmarknaden Nasdaq (där elleverantörer prissäkrar fastprisavtal för att inte behöva ta hela risken) just nu är för låg”, skriver GodEl.”
[länk]
Volymrisken kan rimligen hanteras ganska enkelt - har man många kunder så borde det i princip bara vädret som är det osäkra som påverkar förbrukningen, huruvida folk duschar på morgonen, eftermiddagen eller kvällen borde tas ut av stora talens lag.

Volatiliteten är dålig även för säljaren. Helt sjukt att elen kostade 1,5 kr/kWh 00-01 i natt och sedan vid 02 hade priset sjunkit till 0,2 kr/kWh. Nu vid lunchtid är priset tillbaka på 1,5 kr och sent ikväll nere på 0,2 kr igen...

Är det ens självklart att nuvarande börssystem är rimligt för någon? Att marginalkostnaden prissätter hela marknaden? Kan man inte tänka sig alternativ, eller är det vindkraftens nyckelfullhet som förstör allt?
 
N nagrom00 skrev:
Volymrisken kan rimligen hanteras ganska enkelt - har man många kunder så borde det i princip bara vädret som är det osäkra som påverkar förbrukningen, huruvida folk duschar på morgonen, eftermiddagen eller kvällen borde tas ut av stora talens lag.

Volatiliteten är dålig även för säljaren. Helt sjukt att elen kostade 1,5 kr/kWh 00-01 i natt och sedan vid 02 hade priset sjunkit till 0,2 kr/kWh. Nu vid lunchtid är priset tillbaka på 1,5 kr och sent ikväll nere på 0,2 kr igen...

Är det ens självklart att nuvarande börssystem är rimligt för någon? Att marginalkostnaden prissätter hela marknaden? Kan man inte tänka sig alternativ, eller är det vindkraftens nyckelfullhet som förstör allt?
Nej, det känns inte rimligt, känns inte ens rimligt att vi i norden bygger ihop vårt elnät med övriga Europa och hör politikerna säga "Ja, priserna blir högre men övriga Europa har högre" De har ju lite lägre förbrukning med eller? Antar att all denna ihopkoppling drivs av elbolagens lobbyister för att man vet att man kommer att tjäna massor på det. Är fö helt värdelöst av Sverige att vi behöver importera en enda kWh under året, med de förutsättningar vi har.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.