Det du visar är inte ett filter det är för att snurra runt KB vid ca första fyllning för att lufta av slangarna till hålet. Du får leta vidare, kanske under en klump av isolering som filtret sitter.
 
Norrköping2009 Norrköping2009 skrev:
Ser ju ut att rinna utmed kopplingen. Inte bara kondens. Ska det var mörkt i botten på brinen? Jag tänkte rengöra filtret. --> stänga av hela pumpen --> vrida/stänga på ventilen som sitter på filtret --> ta ur och rengöra. Rätt? Räcker det att stänga den mittersta ventilen?
Norrköping2009 Norrköping2009 skrev:
Ser ju ut att rinna utmed kopplingen. Inte bara kondens. Ska det var mörkt i botten på brinen? Jag tänkte rengöra filtret. --> stänga av hela pumpen --> vrida/stänga på ventilen som sitter på filtret --> ta ur och rengöra. Rätt? Räcker det att stänga den mittersta ventilen?
Alldeles rätt, stäng den ventilen å öppna locket
 
V Vector skrev:
Alldeles rätt, stäng den ventilen å öppna locket
Det är 3 ventiler där , en på mitten och ska vara en på vardera dom med lock. Öppnas ett lock och inte ventilen på den är stängd blir det en dusch och KB åker ut. Det är inget filter så pass upp.
 
Nu behöver det inte relatera till denna tråden, men rent allmänt så är det ett problem med att lyssna på varandra. Jag gillar att kolla på videos på YT som heter "Kunden säger" Det är kunder som kommer med sin bil till verkstan och påstår saker till mekanikern. Jag känner igen det. Det är ofta så att man kan säga saker till kunden , genom sin erfarenhet, men kunden lyssnar ofta bara på det med ett halvt öra. Det gäller data också. Det kunden tänker är ofta mera rätt enligt dem själva än vad de får i råd. Det kan vara svårt att övertyga dem om något annat.
 
J jonaserik skrev:
Det är 3 ventiler där , en på mitten och ska vara en på vardera dom med lock. Öppnas ett lock och inte ventilen på den är stängd blir det en dusch och KB åker ut. Det är inget filter så pass upp.
Hmm. Ni säger olika saker. Jag har förstått det som att den i mitten är ett filter. Stänger jag den '"stora" ventilen ska det var ok. Då ska det vara ok att ta ur ett filter som sitter där.
 
J jonaserik skrev:
Det är 3 ventiler där , en på mitten och ska vara en på vardera dom med lock. Öppnas ett lock och inte ventilen på den är stängd blir det en dusch och KB åker ut. Det är inget filter så pass upp.
Enligt denna tråd är det ett filter. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=74025.0
 
JA det är ett filter, har rensat massor av sådana....................
 
  • Gilla
Norrköping2009
  • Laddar…
V Vector skrev:
JA det är ett filter, har rensat massor av sådana....................
Så det ska vara en filterboll då , lite mer foto på baksidan förklarar om det är en sådan
 
J jonaserik skrev:
Så det ska vara en filterboll då , lite mer foto på baksidan förklarar om det är en sådan
 
  • Närbild av en igensatt kassettpatron från en köksblandare som hålls i en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en igensatt aerator från en kökskran mot en diskho bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes man lär sig något nytt varje dag, ärligt talat en ny variant på filter i min tillvaro , annars är hela det kopplet med tapparna ut för avluftning KB-slangar. Konstig skit där , ser nästan ut som kalk , men troligtvis avlagring från något. Är det kopplad med slangar mellan VP och rör.
 
  • Gilla
Norrköping2009
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Som synes man lär sig något nytt varje dag, ärligt talat en ny variant på filter i min tillvaro , annars är hela det kopplet med tapparna ut för avluftning KB-slangar. Konstig skit där , ser nästan ut som kalk , men troligtvis avlagring från något. Är det kopplad med slangar mellan VP och rör.
 
  • VVS-installation med expansionskärl, kopparledningar och isolerade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok ser bra ut. Men om du kanske lossar fronten på VP och tittar, är det slangar under där. mellan VP och kopparrör.
 
J jonaserik skrev:
Ok ser bra ut. Men om du kanske lossar fronten på VP och tittar, är det slangar under där. mellan VP och kopparrör.
Nja. Vad är det du vill veta?
 
Bättre värden nu verkar det som.
 
  • Skärmdump av värmepumpsapp visar temperaturer inne (23.4°C) och ute (4.9°C) med ikoner för systeminställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är flexibla slangar kopplade mellan värmepumpen och kopparrören som går till värmen och köldbäraren. Dom har en metallfläta på utsidan blank och går att röra i sidled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.