Bästa forum medlemmar
Sitter med en fast installerad frostskyddskabel som har givit upp på grund av ålder, vilken jag behöver byta. Värmekabeln är fast installerad(dvs ingen stickpropp) och löper i ett isolerat rör-paket under huset(torpargrund)
Avstånd från där kabeln går ner från sin fasta anslutning till där den kommer upp inne i badrummet.

Min fråga till forumet är om man kan köpa en värmekabel med stickpropp och låta en elektriker klippa bort stickproppen och göra den fasta installationen?
Eller ska man beställa en frostskyddskabel i metervara från en återförsäljare, och i så fall, vad behöver man tänka på i ett sådant fall.

Jag kommer själv att öppna upp det isolerade rör-paketet under huset och se till att kabeln går hela vägen som den befintliga.

Tacksam för råd och tips
 
Det har egentligen ingen betydelse om du köper en färdig, ändavslutad värmekabel med stickpropp i passande längd eller en utan i metervara. Elektrikern får då lite mer jobb i det sista fallet. Se bara till att det finns tillräcklig längd av värmekabeln i båda ändar, om det ska göras an- och avslutning.
 
Elektrikern kan klippa bort stickproppen och göra en fast installation. Sedan är ju frågan om förläggningen av själva värmedelen av kabeln egentligen är auktorisationskrävande? Ibland lägger man värmekabeln inne i PEM-slangen för inkommande vatten. Jag tvivlar på att elektrikern i det fallet ansvarar för förskruvningen av värmekabeln mot PEM-slangen.
 
Jag skippade behörighetsfrågan medvetet, då TS ska ta dit elektriker för anslutningen. Rent formellt ska alltså förläggning av värmekabel utföras av behörig elektriker.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.