Hej!

Nyss köpt äldre hus med
-direktverkande el
-självdrag

Planen är att sätta in ftx och luft/vatten värmepump.. Efter en stunds sökande verkar det finnas Kombinerad ftx och luft/vattenvärmepump.

Så till frågan, är det någon här inne som installerat en sådan? Resultat? Leverantörer?

Tack på förhand!
 
Helt nytt för mig

länk til produkten är bra om du vill ha feedback
 
Appendix Appendix skrev:
Helt nytt för mig

länk til produkten är bra om du vill ha feedback
Appendix Appendix skrev:
Helt nytt för mig

länk til produkten är bra om du vill ha feedback
Appendix Appendix skrev:
Helt nytt för mig

länk til produkten är bra om du vill ha feedback
Det är denna jag snubblade över

https://www.kubenventilation.se/unik-lösning-värme-ventilation
 
T Tooompaaa89 skrev:
Hej!

Nyss köpt äldre hus med
-direktverkande el
-självdrag

Planen är att sätta in ftx och luft/vatten värmepump.. Efter en stunds sökande verkar det finnas Kombinerad ftx och luft/vattenvärmepump.

Så till frågan, är det någon här inne som installerat en sådan? Resultat? Leverantörer?

[länk]

Tack på förhand!
 
Vi har väl inte exakt det du frågar efter men ändå på något vis lite likt.

Huset är från 1983 och byggdes då med luftkanaler i plattan, dessa mynnar i en ventil i golvet i varje rum. Från början stod det nog något stort as som värmde luften. Senare byttes detta mot frånluftsvärmepumpar och fläktaggregat. Numera har vi en Nibe F370 som har sin radiatorkrets kopplad rätt in i ett Agil VB250. Det funkar väl ok, svårt att styra så man får jämn temp i huset eftersom det inte går att justera golvventilerna. Men med en del labbande med inställningarna i Niben har vi fått ganska stabil temp över dygnet. Energimässigt så funkar det väl också ganska ok, varken bra eller dåligt. Huset är ju från 1983 men har ändå 3 glas fönster och hyffsad isolering. 132kvm enplansvilla, högt i tak i ca 40% av kåken så ändå ganska stor luftvolym. Förbrukar väl i häraden 13500kWh/år allt som allt. Hur stor del som går till uppvärmning vet jag inte riktigt men jag antar att det är runt 7-8000kWh.
 
G Gilgo skrev:
Vi har väl inte exakt det du frågar efter men ändå på något vis lite likt.

Huset är från 1983 och byggdes då med luftkanaler i plattan, dessa mynnar i en ventil i golvet i varje rum. Från början stod det nog något stort as som värmde luften. Senare byttes detta mot frånluftsvärmepumpar och fläktaggregat. Numera har vi en Nibe F370 som har sin radiatorkrets kopplad rätt in i ett Agil VB250. Det funkar väl ok, svårt att styra så man får jämn temp i huset eftersom det inte går att justera golvventilerna. Men med en del labbande med inställningarna i Niben har vi fått ganska stabil temp över dygnet. Energimässigt så funkar det väl också ganska ok, varken bra eller dåligt. Huset är ju från 1983 men har ändå 3 glas fönster och hyffsad isolering. 132kvm enplansvilla, högt i tak i ca 40% av kåken så ändå ganska stor luftvolym. Förbrukar väl i häraden 13500kWh/år allt som allt. Hur stor del som går till uppvärmning vet jag inte riktigt men jag antar att det är runt 7-8000kWh.
Super Gilgo, jag tackar så mycket för ditt svar
 
Har du möjlighet att montera ftx aggregatet på vinden så får man ofta plats med ett större.
De har ofta bättre verkningsgrad, kostar inte mer än de ofta kompaktare som integreras i köksskåp etc.
 
B
Förstår inte vitsen att bygga ihop dessa två i ett. Vad är fördelen? En burk mindre?

Dels har ju ett ventaggregat en viss livslängd och en vp en annan. Bygger man ihop dem så får man ju svårare att besluta om när det är dags att sluta reparera och byts i framtiden.

Och rördragningsmässigt så känns det inte heller lyckat. Ser ingen vidare uppsida faktiskt.

Men o andra sidan så gillar ju inte jag värmepump med inbyggd beredare heller, jag vill gärna att det ska vara lätt att reparera, för det är aldrig lägligt när värmen / varmvattnet försvinner.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har du möjlighet att montera ftx aggregatet på vinden så får man ofta plats med ett större.
De har ofta bättre verkningsgrad, kostar inte mer än de ofta kompaktare som integreras i köksskåp etc.
Tack!

Min första plan var att sätta separat ftx på vind och dra kanaler via kattvinden och ner i resp rum.. Och ha separat luft/vattenvärmepump placerad i bottenplan.. Men som du säger, verkningsgraden är ju viktigare än kombon ftx/värmepump
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Förstår inte vitsen att bygga ihop dessa två i ett. Vad är fördelen? En burk mindre?

Dels har ju ett ventaggregat en viss livslängd och en vp en annan. Bygger man ihop dem så får man ju svårare att besluta om när det är dags att sluta reparera och byts i framtiden.

Och rördragningsmässigt så känns det inte heller lyckat. Ser ingen vidare uppsida faktiskt.

Men o andra sidan så gillar ju inte jag värmepump med inbyggd beredare heller, jag vill gärna att det ska vara lätt att reparera, för det är aldrig lägligt när värmen / varmvattnet försvinner.
Tack Bsod! Vettigt resonemang. Lutar allt mer åt separata. Blir dessutom komplicerat att få upp vent kanalerna till kattvinden från bottenplan där VP skulle vara placerad
 
Jag har ett liknande system.
Huset var när jag köpte det 64m2 + källare, uppvärmning och vv var med olja/ved. Byggt 46. Självdrag.
Jag började med att sätta in en vvb så jag inte behövde elda olja för att duscha.
Skaffade en nibe 2020 luft/vatten för värmen.
När vi byggde huset och dubbel garage med en lägenhet ovanpå något år senare så skulle ju inte min luft/vatten klara detta.
Införskaffade en frånluft och lade golvvärme i större delen av huset.
Så nu värmer min luft/vatten källaren och ett rum på boplan, garaget och lägenheten.
Frånluften gör vv och värmer resten av huset 130m2 den gör även vv till garaget och lägenheten.
Fungerar mycket bra.
 
T Tooompaaa89 skrev:
Hej!

Nyss köpt äldre hus med
-direktverkande el
-självdrag

Planen är att sätta in ftx och luft/vatten värmepump.. Efter en stunds sökande verkar det finnas Kombinerad ftx och luft/vattenvärmepump.

Så till frågan, är det någon här inne som installerat en sådan? Resultat? Leverantörer?

Tack på förhand!
T Tooompaaa89 skrev:
Hej!

Nyss köpt äldre hus med
-direktverkande el
-självdrag

Planen är att sätta in ftx och luft/vatten värmepump.. Efter en stunds sökande verkar det finnas Kombinerad ftx och luft/vattenvärmepump.

Så till frågan, är det någon här inne som installerat en sådan? Resultat? Leverantörer?

Tack på förhand!
Vi har också tittat på Kuben, fick den rekommenderad av killen som gjorde vår energibalansberäkning för vårt nybygge. Det är inte riktigt dags att montera än, men om nån månad eller så kanske...
 
T Tooompaaa89 skrev:
Hej!

Nyss köpt äldre hus med
-direktverkande el
-självdrag

Planen är att sätta in ftx och luft/vatten värmepump.. Efter en stunds sökande verkar det finnas Kombinerad ftx och luft/vattenvärmepump.

Så till frågan, är det någon här inne som installerat en sådan? Resultat? Leverantörer?

Tack på förhand!
T Tooompaaa89 skrev:
Hej!

Nyss köpt äldre hus med
-direktverkande el
-självdrag

Planen är att sätta in ftx och luft/vatten värmepump.. Efter en stunds sökande verkar det finnas Kombinerad ftx och luft/vattenvärmepump.

Så till frågan, är det någon här inne som installerat en sådan? Resultat? Leverantörer?

Tack på förhand!
Med en frånluftsvärmepump får du både ventilation och värmepump. Själv har jag en Nibe 750 sedan 6 år och är mycket nöjd. Jämfört med bergvärme så sparar du en djupborrning (100 kSEK) och ett FTX-ventilationssystem (100 kSEK). Eventuellt högre effektivitet hos bergvärme kan aldrig intjänas.
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.