Saknar du julkortsskrivandet och att få julkort?

  • Antal röster
    214
Skickar rätt få, men det är ju verkligen något helt annat än en digital julhälsning att få.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det har gått utför de senaste åren.
Jag har tydligen inte skickat brev sen 2003. Lustigt nog så stämmer det överens med året då jag började jobba på företag med frankeringsmaskin. :thinking::oops::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Edvuld och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
1990-01-29 2.50 kr
1992-01-02 2.80 kr
1993-01-01 2.90 kr
1994-03-01 3.20 kr
1995-01-01 3.70 kr
1996-01-01 3.85 kr
1997-03-01 5.00 kr
2003-01-01 5.50 kr
2009-01-01 6.00 kr
2014-01-01 7.00 kr
2016-04-01 6.50 kr
ingen moms
2017-04-01 7.00 kr
2018-01-01 9.00 kr
2020-01-01 11.00 kr
2021-01-01 12.00 kr
2022-01-01 13.00 kr
([länk])
Det har gått utför de senaste åren.
3,70 kr år 1995 motsvarar 5,05 kr i dagens penningavärde. (https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/)
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Skulle aldrig falla mig in att skicka ett fysiskt julkort. Sjukaste jag hört!
Är det så sjukt att lägga några minuter på att skapa/skriva något och för att göra någon glad? Jag uppskattar verkligen den omtanken även om barnen på fotot är fula. :)
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M MetteKson skrev:
Är det så sjukt att lägga några minuter på att skapa/skriva något och för att göra någon glad? Jag uppskattar verkligen den omtanken även om barnen på fotot är fula. :)
Jag kanske överdrev en aning. ;)
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Ett år på 90-talet hade jag en deal med en kompis som jobbade med julkortssortering på posten. Alla kort utan adressat skrev han mitt namn på. Det året fick jag jättemånga julhälsningar och bilder från familjer jag aldrig träffat. När brevbäraren kom blev dagens höjdpunkt och jag fick många goda skratt. Så avsändarna spred i alla fall julglädje åt mig istället för ingen alls. ❤
 
  • Gilla
  • Haha
aweste00 och 3 till
  • Laddar…
Skickar traditionella köpta julkort. Inga egna foton. För mig som 40-talist minskar antalet sända och fådda kort sakta men säkert. Tycker att det är ett bra sätt att hålla kontakten med vänner och bekanta. I några få fall enda sättet år efter år.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Skickar drygt 30 julkort varje år och får ca 15. En fin tradition som innebär hälsningar till släkt och vänner som man inte ser så ofta (än mindre nu för tiden). Perfekt att ta kort på barnen så mottagarna får se att de växer. Är född 82 och kommer nog skicka julkort tills det inte går längre.
 
  • Gilla
Miela67 och 1 till
  • Laddar…
Jag brukade lägga ned stor möda på julkort förr i världen.
På en arbetsplats hade jag en liten bok där jag höll reda på de som gått i pension eller var långtidssjuka och skickade julkort (betalda av företaget jag arbetade på)
Hemma hade jag en lista på vilka jag alltid skickat till och fått av samt la till och skickade snabbt som tusan om det kom kort från nån som inte fanns på listan sen tidigare.
Jag brukade göra egna julkort, fota av något eller rita/måla och trycka upp en mängd.
Försöker tänka i dag hur många skickade jag som privatperson? 40 talet?
Hur många från jobbet? Kanske 50?
Bodde långt borta några år och skickade enbart via e-mail.
Till och med e-mailutskicken av julkort har upphört.

Saknar det, men priset är inte försvarbart för porto i dag.
Brukade sätta julkorten på min stora hallspegel som har "guldram" (arvegods från farmor).
Nu för tiden så köper jag snorbilliga julkort i storpack på tex dollar store och sätter upp runt hallspegeln. Javisst det är fusk men ser så trevligt ut i hallen med spegel, tillhörande karmstol och lampetter och alla dessa julkorten :)
(ja, jag återanvänder julkorten, sparar ned dom i en låda och tar upp nästa jul igen,,byter ut några mot nyköpta)
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B Blemchen skrev:
Skickar drygt 30 julkort varje år och får ca 15. En fin tradition som innebär hälsningar till släkt och vänner som man inte ser så ofta (än mindre nu för tiden). Perfekt att ta kort på barnen så mottagarna får se att de växer. Är född 82 och kommer nog skicka julkort tills det inte går längre.
Håller med, fin tradition. Saknad.
Men har inga kvar att skicka till, dom är borta allihopa.
 
  • Älska
  • Gilla
Froggen48 och 2 till
  • Laddar…
Skickar alltid julkort, gärna med en rolig bild som på något sätt sammanfattar familjens år och nåt tongivande som hänt. Brukar skicka ca 20-25 och får cirka 4 tillbaka, så i år skickade jag något färre och tänker komplettera med samma kort fast i digital form och skicka som mms. :rofl:
 
  • Gilla
Froggen48
  • Laddar…
Jag använder Postens app Riktiga vykort och skickar kanske 20 st.
Tycker inte det är så farligt dyrt med porto heller, det är ju så mycket annat man köper utan att reflektera över priset där man lika gärna kunde avstått.
Men jag har märkt att en del äldre personer som har svårt att få iväg egna julkort får dåligt samvete för att de inte skickat nåt.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Skulle aldrig falla mig in att skicka ett fysiskt julkort. Sjukaste jag hört!
Man måste vårda sina relationer och julkort är ett bra sätt för mig. Gamla goda vänner och även nya vänner - de får julkort. Personliga bilder givetvis.
 
Skickar drygt 20. Får väl 10 ungefär. Vi skickar med Postens Riktiga Vykort. Väldigt smidigt och prisvärt. Vi har en excelfil med adresser som man bara laddar upp. Personliga touchen kommer av att det är en bild på barnen i något juligt tema. Jag är född 1982 och minns hur mycket jobb vi la ner när jag var ung på att skriva ut adressetiketter och skriva God Jul på varje kort.
 
  • Gilla
Froggen48
  • Laddar…
Vi fick det mest emotsedda julkortet igår - från en släkting på frugans sida som fyllde 102 år tidigare i år! Tills bara för några år sedan så illustrerade hon korten själv, helt fantastiskt!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.