Hej!
Vilken isodrän använder man när man gör dränering till källaren?
Jag har sett isodrän kpa 60, 70,95 och 110 och mera.
Lite osäker vilken ska vi köpa
 
Karrock
Hej!
Lite sent förstås, men är det just tillverkaren isodrän du är ute efter kan du googla dimensioneringstabell jordtryck isodrän. Du får då upp en pdf som ger en översikt av vilken hållfasthet som funkar beroende på hur djupt det är, och om det är ler- eller sandjord.

Det som för mig är en källare, 2-2,5m schakt och jord oavsett typ verkar duga med klenaste kvaliteten 60kPa.

Jag föreställer mig att andra tillverkare, optidrain, pordrän etc har liknande hållfasthetsinstruktioner.
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Hej!
Lite sent förstås, men är det just tillverkaren isodrän du är ute efter kan du googla dimensioneringstabell jordtryck isodrän. Du får då upp en pdf som ger en översikt av vilken hållfasthet som funkar beroende på hur djupt det är, och om det är ler- eller sandjord.

Det som för mig är en källare, 2-2,5m schakt och jord oavsett typ verkar duga med klenaste kvaliteten 60kPa.

Jag föreställer mig att andra tillverkare, optidrain, pordrän etc har liknande hållfasthetsinstruktioner.
Tack för svaret :)
Jag har kollat nu isodrän dimensioneringstabell och ser ut att 60 kPa ska funka i mitt fall. Källaren djup är ca 2,2M

Är isodrän bättre än optidrain eller pordrän? jag ska googla lite om dem andra två

En markentreprenad har rekommenderat att lägga två lager av isodrän om jag vill inreda källaren. Jag vet inte om det behöves eller inte. Tanken är värma upp källaren med vattenburen golvvärme (ska bila och isolera ordentligt med single 10cm + cellplast 20 eller 30cm) så tror det rycker med en lager av isodrän skivor bara.

Dimensioneringstabell för Isodrän med marktryck upp till 200 kPa, markering vid kategori 2,0-2,5 meter visar att 60 kPa är okej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Två lager isodrän på ytterväggen är nog bra. Det handlar inte bara om energiförluster utan om att du vill att daggpunkten för fukten som transporteras ut ur väggen säkert hamnar en bit ut i isoleringen, inte nära väggen.

Ska du gräva i golvet i källaren är det 95kpa-skivan som gäller.
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Två lager isodrän på ytterväggen är nog bra. Det handlar inte bara om energiförluster utan om att du vill att daggpunkten för fukten som transporteras ut ur väggen säkert hamnar en bit ut i isoleringen, inte nära väggen.

Ska du gräva i golvet i källaren är det 95kpa-skivan som gäller.
Tack för att du har läser mina tänker. :D
Jag har kollat just nu i isodrän hemsidan att man kan använda isodran som kapillärbrytande istället av cellplast som jag tänkte att köra med, men ser ut att man kan tjäna lite mer cm i takhöjd med isodrän. Jag ska läsa mer om det just nu men du har svaret frågan om vilka kPa för golvet så tack för det :)
 
Det är rätt vanligt att man lägger ett lager isodrän i golvet istället för 8-16 som kapillärbrytande skikt. Sedan ett lager S80 eller S100 cellplast på det.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Karrock
Jag förmodar att systemen är likvärdiga om priset är likvärdigt. Jag satte två lager isodrän på mitt hus. Två lager för varför inte, det är en mindre skillnad i materialkostnad på hela jobbet, isodrän för att det var lättare att komma åt än pordrän på stället jag handlade.

Kan tipsa om att lägga lite tankemöda på hur dagvattenrören släpps upp (avstånd till vägg tex). Inte helt nöjd med hur jag fick till det när det inte var helt planerat i förväg.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Jag förmodar att systemen är likvärdiga om priset är likvärdigt. Jag satte två lager isodrän på mitt hus. Två lager för varför inte, det är en mindre skillnad i materialkostnad på hela jobbet, isodrän för att det var lättare att komma åt än pordrän på stället jag handlade.
Okej.. Jag ska kolla lite mer men troligvist ska köra med isodrän. Jag såg att det finns några annonser i facebook och blocket om överbliven isodrän skivor efter dränering projekt. Kanske man kan spara lite pengar för att köra med två lager :)


Karrock Karrock skrev:
Kan tipsa om att lägga lite tankemöda på hur dagvattenrören släpps upp (avstånd till vägg tex). Inte helt nöjd med hur jag fick till det när det inte var helt planerat i förväg.
Tack för tipset. Det är inte jag som göra jobbet. Jag bor i Stockholm i och stugan är i Strängnäs så en markentreprenad får göra jobbet men jag har börjat läsa isodrän arbetsinstruktioner så jag ser till att dem följer isodrän checklistan.
 
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
Ni som är mer kunniga i detta ämne när man pratar om isodrän.Om man inte ska inreda källare utan har en vägg som är uppgrävd mot garageväggen och ska fylls upp med jordmassa..Tror ni det räcker med platonmatta eller ska man ha isodrän med?
 
U
Nu när vi dränerade om bytte vi från platon till isodrän. När vi grävde upp hade det inte regnat på 2 veckor och det var blötare innanför mattan än utanför. Oklart varför men fick känslan av att platon stängde inne fukten istället för att lufta väggen.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Nu när vi dränerade om bytte vi från platon till isodrän. När vi grävde upp hade det inte regnat på 2 veckor och det var blötare innanför mattan än utanför. Oklart varför men fick känslan av att platon stängde inne fukten istället för att lufta väggen.
Okej Det jag är lite orolig för att isodrämattan ska bli fuktigt och stänga in fukten men kanske bara är nojig,
 
U
V växelventil skrev:
Okej Det jag är lite orolig för att isodrämattan ska bli fuktigt och stänga in fukten men kanske bara är nojig,
Jag har motsatt fundering, Platon är ju en plastmatta med mellanrum mot väggen medans isodrän är en kapilärbrytane isolerskiva täck med geoduk. Rent spontant känns det som isodrän tillåter mer att väggen kan andas och torka ut.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
M
Jag satte 20cm https://ignucell.se/ runt min källare när jag dränerade om. Inrett källaren med 2 rum för bostadsändamål. Nybyggnadsnormen säger 20cm så jag kan inte förstå tveksamheten i att bara montera 10cm med tanke på den lilla extrakostnaden i sammanhanget mot vad det kostar att gräva. Jag gjorde förvisso hela mitt projekt själv (egen grävmaskin) och fick företagsrabatten på materialet. Jag fyllde även större delen av schakten med 16-32 när jag ändå hade allt uppgrävt.

Platonmatta monterade vi mycket i slutet på 80-talet, början på 90-talet, men den har sedan försvunnit helt. Jag har aldrig riktigt förstått dess syfte om jag ska vara ärlig. Minsta springa mellan täcklisten och väggen och man får helt motsatt effekt där vattnet rinner på fasaden vid slagregn och ned på fel sida om mattan.

Beträffande fabrikatet på skivorna så har det nog mindre betydelse, så länge man följer tillverkarens råd om tryckklass osv. Jag har aldrig varit på ett garantijobb med dräneringsskivor och har använt dom flesta fabrikaten. Det viktigaste är att tänka sig vattnets väg mot huset, både i form av regn och ytavrinning. Vad händer när det regnar mot fasaden, hur rinner det och vad vill vi åstadkomma, tex. Med 20cm skivor så har man fått ett ypperligt skydd mot källareväggen, samt även en väldigt bra isolering. Jag har i princip ingen värme igång i bostadsutrymmet i källaren, lampor och elektrisk utrustning räcker för att hålla +20gr.

Så en tätningslist är A & O ovanför skivorna så man får ut vattnet som rinner på fasaden. Vattenförande skikt i marken löser skivorna, det är dess syfte, alla har väl sett när Timell sprutar med vattenslangen på en skiva och vattnet rinner ut i botten på skivan.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag satte 20cm [länk] runt min källare när jag dränerade om. Inrett källaren med 2 rum för bostadsändamål. Nybyggnadsnormen säger 20cm så jag kan inte förstå tveksamheten i att bara montera 10cm med tanke på den lilla extrakostnaden i sammanhanget mot vad det kostar att gräva. Jag gjorde förvisso hela mitt projekt själv (egen grävmaskin) och fick företagsrabatten på materialet. Jag fyllde även större delen av schakten med 16-32 när jag ändå hade allt uppgrävt.

Platonmatta monterade vi mycket i slutet på 80-talet, början på 90-talet, men den har sedan försvunnit helt. Jag har aldrig riktigt förstått dess syfte om jag ska vara ärlig. Minsta springa mellan täcklisten och väggen och man får helt motsatt effekt där vattnet rinner på fasaden vid slagregn och ned på fel sida om mattan.

Beträffande fabrikatet på skivorna så har det nog mindre betydelse, så länge man följer tillverkarens råd om tryckklass osv. Jag har aldrig varit på ett garantijobb med dräneringsskivor och har använt dom flesta fabrikaten. Det viktigaste är att tänka sig vattnets väg mot huset, både i form av regn och ytavrinning. Vad händer när det regnar mot fasaden, hur rinner det och vad vill vi åstadkomma, tex. Med 20cm skivor så har man fått ett ypperligt skydd mot källareväggen, samt även en väldigt bra isolering. Jag har i princip ingen värme igång i bostadsutrymmet i källaren, lampor och elektrisk utrustning räcker för att hålla +20gr.

Så en tätningslist är A & O ovanför skivorna så man får ut vattnet som rinner på fasaden. Vattenförande skikt i marken löser skivorna, det är dess syfte, alla har väl sett när Timell sprutar med vattenslangen på en skiva och vattnet rinner ut i botten på skivan.

Tack för alla detaljer. Det ska bli 20cm då :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.