Då har det blivit dags även för mig att ta tag i det hela, skulle dock vilja ha era åsikter och eventuella tips om vad som kan förbättras.

Nuläget:
Standard hyresrättskök från 1980. Spis med riktiga plattor, rejäl rostfri diskbänk samt laminatskivor med massa gråa streck på. Familjen består av två vuxna samt ett barn på 1 år. Långväggen jag satt köket mot är 426 cm, den andra väggen är 360 cm. Takhöjden är 247 cm.

Planen:
Ikea Abstrakt i vitt eller Kvik Bianco. Inbyggnadsvaror rakt igenom, ej bestämt mig för bänkskiva ännu. Dock så ska den gå i svart/mörkgrått.

Så här ser planlösningen för lägenheten ut (alla rum syns såklart inte):
070417%20Planl%f6sning%20liggande.jpg

Ritade lite snabbt upp nuvarande köket i Ikeas program:
070417%20Nuvarande%20k%f6k.jpg

Eftersom väggen mellan kök och vardagsrum inte är bärande är jag väldigt sugen på att öppna upp för att få en öppen planlösning. Ska man byta från vitt kök till vitt kök känns det lite roligare om det händer lite mer än att det bara blir fräschare.

Så här har jag tänkt mig:
070417%20Ikea%20abstrakt%203D.jpg

och som 2D:
070417%20Ikea%20abstrakt%202D.jpg

Några kommentarer:
1. Avloppet är 100 cm från väggen till vänster, dvs mitt under den högra kyl/frysen. Därför har jag valt inbyggnadsgrejer för att kunna ha kyl+frys där.
2. Diskhon hamnar under den antracitfärgade micron (som ska vara en espressomaskin).
Har inte valt ett vanligt diskbänksskåp, enligt Ikeas köksplanerare går det att fixa med dessa luckor så det stämmer bättre designmässigt med övriga skåp.
3. Högskåp saknas helt! Ja, ska jag ha ett hamnar det till höger om kylfrys, detta innebär att jag då säkert bör sätta diskhon dikt an mot högskåpet, känns instängt att diska så tror jag + att det stänker mot täckskivan och man tappar bänkyta.
4. Kommer det se dumt ut med 90 cm bred fläktkåpa och 60 cm häll? Behöver verkligen inte bredare häll men gillar breda kåpor. Kåpan kommer vara i rostfritt men med glasskiva så den blir inte lika mastig som en 90 cm kåpa helt i rostfritt.
5. Jag är lite fundersam över hur det blir med överskåpen. Avslutningen mot vardagsrummet alltså. Att fylla hela väggen känns fel men samtidigt kanske detta ser lite tomt ut... input?
 
Skrev du inte hyresrättskök? Skulle inte lägga ner en spänn på ett köksprojekt där. Dessutom tveksam till vad hyresvärden har att säga om det.
 
B52 skrev:
Skrev du inte hyresrättskök? Skulle inte lägga ner en spänn på ett köksprojekt där. Dessutom tveksam till vad hyresvärden har att säga om det.
Ombildad till bostadsrätt 2001 men vi flyttade in 2006.

Inte helt ovanligt att andra med likadana lägenheter öppnat upp väggen så det lär inte bli något problem med styrelsen heller.
 
Ah, bostadsrätt, mycket bättre.

Punkt 1 fattar jag inte, svarade nyligen på en annan tråd om det. Verkar helt omöjligt att städa bakom kyl/frys om dessa står på sockel, men jag kanske har missat något?

Punkt 3: Högskåp anser jag inte som något nödvändigt i sig. Däremot noterar jag att du har planerat in en hel rad med ovanskåp som man måste vara basketspelare för att nå, men det kanske du är? Jag förstår poängen med att öppna upp väggen mot vardagsrummet men kanske man skulle kunna nöja sig med den högra delen och låta väggen framför spisen fortfarande gå hela vägen upp. Om inte annat så fångar den upp en del irriterande köksljud. Jag har själv valt halvvägg mot vårt vardagsrum men jag vill ändå varna för ljudproblem. Samtidigt skulle du kunna få ett par extra väggskåp med normal arbetshöjd.

Punkt 4: Jag har själv en 900-kåpa mot en 600 häll och jag tycker det ser ok ut, men nu är också den monterad mot en hörnvägg som är 1080 bred så det kanske blir annorlunda då. Men är den dessutom till största delen av glas så tror jag inte det är några problem.

I övrigt tycker jag din plan ser ok ut, kanske skulle jag ha velat flyttat hon till höger en bit, känns lite inklämt ut och en bit från både spis och diskamaskin.
 
Jag tycker definitivt, öppna!
Möjligen ska du behålla köksdörren och inte vardagsrumsdörren på den nedre väggen, så får du bättre möjligheter att möblera vardagsrummet.

"Basketskåpen" tycker jag också är en bra idé. Man har alltid saker som inte används så ofta och i en lägenhet kasn man aldrig få för mycket förvaring.

Jag tror inte alls att de är något prolem med en fläktkåpa som är bredare än hällen när den hänger fritt.

Högskåp behöver du väl egentligen inte om du har någon annan plats för städskåp och skafferi.

Avsluta skåpraden med några öppna hyllor kanske, så ser det inte så avhugget ut.
 
Jag hade funderat på att ändra planlösningen ännu lite till. Fundera exempelvis på att skippa köksbordet inne i köket och satsa istället på ett roligare matsalsbord i vardagsrumsdelen. Ni kan då sätta köket mot fönsterväggen och sätta en köksö redan innanför den första dörren.

Anledningen till att jag förslår det är att när vi byggde om vårt lägenhetsskök så valde vi att sätta en extra bred bänkskiva på vår köksö så att folk kan sitta på barstolar på andra sidan. Och det är helt klart det bästa vi gjorde med köket. Det är väldigt bekvämt att sitta där till vardags för att äta frukost och middag när det bara är vi. Innan hade vi en tendens att hamna framför tv:n istället. Men den största vinsten är att det är så mycket mer socialt. har vi gäster så sätter de sig på barstolarna och är med när vi fixar klart maten samtidigt som de ändå är ur vägen.

Nu kanske ni är fler än två i hushållet som vi är, då är det kanske inte lika roligt med vardagsmiddagar vid en bardisk. Men jag hade ändå funderat på att göra så här. Jag har hellre utrymme för att kunna ha 1 stort bord när man har gäster än att ha ok plats i köket för ett halvstort bord och sen ett halvstort bord man bara använder när man har gäster.

Det är mina tankar, men jag vet som sagt var inte resten av förutsättningarna....
 
B52 skrev:
Punkt 1 fattar jag inte, svarade nyligen på en annan tråd om det. Verkar helt omöjligt att städa bakom kyl/frys om dessa står på sockel, men jag kanske har missat något?

Punkt 3: Högskåp anser jag inte som något nödvändigt i sig. Däremot noterar jag att du har planerat in en hel rad med ovanskåp som man måste vara basketspelare för att nå, men det kanske du är? Jag förstår poängen med att öppna upp väggen mot vardagsrummet men kanske man skulle kunna nöja sig med den högra delen och låta väggen framför spisen fortfarande gå hela vägen upp. Om inte annat så fångar den upp en del irriterande köksljud. Jag har själv valt halvvägg mot vårt vardagsrum men jag vill ändå varna för ljudproblem. Samtidigt skulle du kunna få ett par extra väggskåp med normal arbetshöjd.

Punkt 4: Jag har själv en 900-kåpa mot en 600 häll och jag tycker det ser ok ut, men nu är också den monterad mot en hörnvägg som är 1080 bred så det kanske blir annorlunda då. Men är den dessutom till största delen av glas så tror jag inte det är några problem.

I övrigt tycker jag din plan ser ok ut, kanske skulle jag ha velat flyttat hon till höger en bit, känns lite inklämt ut och en bit från både spis och diskamaskin.
Punkt 1: Avloppet kommer upp ur golvet precis under kylen till höger. Jag kan alltså inte ha en standard fristående. Väljer jag inbyggnads så får jag 16 cm luft under skåpet vilket ger mig möjlighet att vinkla undan avloppet åt sidan. Baserat på boende i tidigare lägenheter så har endast städat bakom kyl/frys vid flyttstädning :)

Punkt 3: Är ej basketspelare men har längden för det. Vitsen med toppskåpen är att slippa dammtorka ovanpå skåpen och att kunna stoppa undan prylar man använder väldigt sällan. Så det är inte det mest praktiska det är jag medveten om =). Ska nog rita upp ett med högre väggskåp och utan toppskåp och se hur det blir.
Har funderat på att öppna upp som du säger men vi upplever det som att vi vill ha en radikal förändring och jag tror inte det vore någon nackdel för kvadratmeterpriset heller.

Diskhon kommer alltså ha 60 cm bänkyta till vänster om sig och ska jag flytta den ett snäpp längre åt höger får jag problem med diskmaskinen. Avloppet är ju under kylen och att köra Avlopp - diskmaskin - diskho tror jag blir problematiskt om man ska ta hänsyn till att det ska luta så det rinner undan. Diskmaskinen är en "fristående" rostfri som finns redan idag.

pinebar skrev:
Jag tycker definitivt, öppna!
Möjligen ska du behålla köksdörren och inte vardagsrumsdörren på den nedre väggen, så får du bättre möjligheter att möblera vardagsrummet.

Avsluta skåpraden med några öppna hyllor kanske, så ser det inte så avhugget ut.
Jag gjorde tydligen en miss. Jag ska behålla båda köksdörren och vardagsrumsdörren i nederkant av bilden. Tog nog bort den ena för att den inte skulle störa 3D-vyn.

Har funderat på öppna hyllor som avslutning men eftersom köket blir högblankt och jag inte hittat högblanka hyllor är jag rädd för att det inte blir så snyggt. Någon som vet om Ikea har högblanka sådana?

Cockaby skrev:
Jag hade funderat på att ändra planlösningen ännu lite till. Fundera exempelvis på att skippa köksbordet inne i köket och satsa istället på ett roligare matsalsbord i vardagsrumsdelen. Ni kan då sätta köket mot fönsterväggen och sätta en köksö redan innanför den första dörren.

Anledningen till att jag förslår det är att när vi byggde om vårt lägenhetsskök så valde vi att sätta en extra bred bänkskiva på vår köksö så att folk kan sitta på barstolar på andra sidan. Och det är helt klart det bästa vi gjorde med köket. Det är väldigt bekvämt att sitta där till vardags för att äta frukost och middag när det bara är vi. Innan hade vi en tendens att hamna framför tv:n istället. Men den största vinsten är att det är så mycket mer socialt. har vi gäster så sätter de sig på barstolarna och är med när vi fixar klart maten samtidigt som de ändå är ur vägen.

Nu kanske ni är fler än två i hushållet som vi är, då är det kanske inte lika roligt med vardagsmiddagar vid en bardisk. Men jag hade ändå funderat på att göra så här. Jag har hellre utrymme för att kunna ha 1 stort bord när man har gäster än att ha ok plats i köket för ett halvstort bord och sen ett halvstort bord man bara använder när man har gäster.

Det är mina tankar, men jag vet som sagt var inte resten av förutsättningarna....
Jag vill inte ha matbord i vardagsrummet, det hade vi när vi körde compact living och nu njuter vi av ett riktigt kök igen =). Köksö är trevligt men eftersom köket är i det närmaste kvadratiskt så tar det upp mycket plats och vi har ju en liten tjej också. Ett alternativ vore förståss att ta köra på planen ovan men ta bort väggen och ha bredare bänkskiva för att få en kökshalvö... fast jag tror inte på det ändå. Alla är vi olika =).
 
Vore tacksam om någon mer hade någon kommentar!
 
Är tveksam till att öppna upp väggen. I alla fall skulle jag inte sätta hällen/spisen på bänken mot vardagsrummet (fläkten suger inte upp allt fett och inte allt matos). dessutom skymmer det sikten.

Nu ser man inte hela lägenheten på din skiss, men både köket och vardagrummet verkar vara genomgångsrum. Verkar vara onödigt. Man borde kunna stänga igen en dörr till vardagsrummet och en dörr till köket om man öppnar upp väggen.

Jag tycker också att du har för få arbetsytor. Om du nu öppnar upp väggen iallafall, borde du kunna sätta in en arbetsbänk längs fönsterväggen (och flytta matbordet närmare vardagsrummet. Eller så kan du sätta kyl&frys i hörnet bortom fönstret, så får du automatiskt en sammanhängande arbetsbänk på den väggen kyl/frys står idag.

Att ha diskmaskin och ugn i vinkel är inte bra. Om en av er jobbar med att fylla/tömma diskmaskinen och den andra med ugnen, så är bägge öppna samtidigt och det går inte utrymmesmässigt (åtminstone finns risk att man snubblar på den öppna diskmaksinsluckan om man vänder sig från spisen mot diskhon).
 
Tack för feedbacken...

Det finns ju helt klart både för och nackdelar med att öppna upp. Vi vill ha öppet just för att kunna överblicka både vardagsrum och balkong från köket. Underlättar med småbarn om man lätt kan hålla koll på dom från köket. Os och buller är tyvärr något vi kommer få på köpet =(.

Har tänkt på att sätta hällen mot andra väggen men då får vi inga överskåp alls om vi vill ha en fläktkåpa som inte är inbyggd i skåpen (vilket vi inte vill ha).

Har inte möjlighet att bifoga hela planritningen just nu men den "nedre" delen av planlösningen har idag två dörrar vilka går till samma stora sovrum. Detta sovrummet är tänkt att delas av och därför passar det bra att behålla båda dörrarna. Den "övre" delen av planlösningen kommer alltså få två öppningar istället för nuvarande tre. Den i mitten är till hall/badrum/klädkammare och den till höger är till det mindre sovrummet. Vardagsrummet har inte många hela väggar direkt men vi är ändå nöjda med det. Bokhyllor med släktfoton är inte vår stil utan vi kör soffa + väggtv + några vägghängda skåp.

Jag for fortsätta senare... sitter på jobbet...
 
...fortsättningen

Anledningen till att vi valt bort möjligheten att bygga köket mot ytterväggen där fönstret sitter är att vi har en dörr in till sovrummet (i nederkant av planlösningen). Med nuvarande och planerad planlösning så får ett stort matbord plats men kör vi bänk hela vägen under fönstret så kommer vi inte kunna ha matbordet där. I så fall är vi tvingade att ha det i vardagsrummet och det är inte aktuellt.

Konflikten mellan ugn och diskmaskin hade jag inte tänkt på. Nu använder vi inte ugnen speciellt mycket och jag tror inte ens man kommer kunna stå framför ugnen när diskmaskinen är utfälld och ugnsluckan öppen, det är ju 60 cm mellan ugnsfronten och diskmaskinen. Tänkte från början ha ett högskåp med ugnen men då tappar man 60 cm bänkyta =(. Får fundera vidare på detta...

Är tacksam för ännu mer feedback, nu har jag inte ändrat mig på någon punkt ännu men jag har planerat själv i 3 månader och jag hoppas jag har tänkt på det mesta men det är alltid bra att få till förbättringar eller att i alla fall kunna för sig själv motivera sin egen lösning och känna att den är bra.
 
Nu är köket beställt i alla fall!

Kvik Bianco med kromade handtag och Kviks "Dark Concrete" bänkskiva med "3D Alu" lister.

Hoppas på leverans innan månadens slut. Ska även försökta ta lite bilder under arbetets gång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.