S surfarn skrev:
Timdebitering ger samma månadskostnad som "vanligt" rörligt pris vad jag sett, så länge din förbrukning ser ut som alla andras. Men om du kan flytta förbrukning till natt eller annan tid då det är billigare så kan du spara pengar
Precis, timdebitering är bara ett verktyg för att kunna spara pengar om man har avvikande förbrukningsmönster eller planerar att skaffa det på något vis, typ smart styrning av elbilsladdningen. Men för de flesta ger det ingen eller marginell skillnad mot vanligt rörligt pris.
 
K Kallens skrev:
Precis, timdebitering är bara ett verktyg för att kunna spara pengar om man har avvikande förbrukningsmönster eller planerar att skaffa det på något vis, typ smart styrning av elbilsladdningen. Men för de flesta ger det ingen eller marginell skillnad mot vanligt rörligt pris.
Jag är inte säker på att timprisavtal ger samma pris som rörligt om du beter dig som alla andra. Jag tror det blir dyrare med timprisavtal då.

Någon som vet hur det rörliga priset som baserar sig på förra månadens genomsnitt räknas fram?
 
  • Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
C
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tror det blir dyrare med timprisavtal då.
Jag tänker att om man har elvärme borde man tjäna några korvören då man har en inte helt obetydlig andel av förbrukningen nattetid. Snittkurvan torde vara en aningens bit mer dagtung då det i kundkollektivet ingår kunder som inte har elvärme. Men jag spekulerar bara, har inte jämfört.
 
  • Gilla
gmanhem och 3 till
  • Laddar…
E e [QUOTE="eleson skrev:
Det är väl inte så mycket Tibber som du vänder ryggen till, utan du vänder ryggen till rörligt elpris.

Det valet måste alla göra.
Under hösten förra året hade jag enstaka nätter då jag fick betalt för att förbruka ström.
Det ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.
Knappast betalt för att för bruka. Överföringsavgift och elskatt tillkommer :)
 
  • Gilla
StefanL64
  • Laddar…
Jag tecknade avtal med Tibber för snart två år sedan pga elbil. Tack vare smartladdning och rörligt avtal betalar jag normalt ca 1kr per mil. Jag arbetar mycket hemifrån och eldar då i kaminen. Därmed har luftvärmepumpen, med smart styrning, varit avslagen i närmare två veckor nu. Inga element behöver stödvärma (direktverkande el).

Nyligen installerade jag en lastbalanserare och började jaga energiboven som gjorde att förbrukning låg på närmare 2000W nattetid. Insåg till slut att värmeslingan i grunden drar 1000-1500W. Efter att ha läst på så inser jag att risken för fukt i huset ökar om den används halva året istället för att slås av helt.

Dagtid sedan den stängdes av har förbrukningen legat på 500-600W. När vi får vår nya elbil med längre räckvidd kommer vår dieseldrivna bil fungera som extrabil istället för tvärtom. Vi kommer alltså ladda mer och i nuläget är det billigare med rörligt avtal för oss, men det kan ju ändras framöver.

Om man vinner mest på rörligt eller fast avtal har såklart med förutsättningarna att göra. För somliga är rörligt vansinne, men själv har jag sett sjunkande elräkningar sedan jag tecknade Tibber, trots att jag har haft både laddhybrid och elbil sedan dess. December månad har dock skrämt upp mig lite, men jag kommer att avvakta och följa utvecklingen ett litet tag till innan jag ratar rörliga priser. Oavsett hur jag ser på det framöver så kommer jag dock inte anklaga Tibber. De levererar precis det de lovar och förlorar jag på det så är det mitt val som är fel, inte deras löften.
 
  • Gilla
PkrBlom och 18 till
  • Laddar…
Vi kör tibber sen ett par månader tillbaka, helt ärligt så är konceptet rätt bra för att jämna ut förbrukning över tid meen de ett är sällan koncepten håller i slutändan! Vi sa upp o bara väntar på att gladeligen få betala 68 öre/kwh, vilket är absurt bara man flyttar tillbaka till i somras! Men det värsta var nog inte priset hos tibber utan hur jag blev, jag blev Lill Hitler o drev en förbrukningsdiktatur i hemmet,..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
guggen och 21 till
  • Laddar…
Historiskt sett har det alltid alltid alltd varit billigast med rörligt avtal. Elpriset i sverige har i praktiken varit statiskt och justerats för inflationen.
Kolla på historiska priserna
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Monthly/?view=table
Det som har hänt nu är att det är brist på allt inkl el och då stiger priset. Detta är en situation som jag tror få elmäklare hade räknat med. Så ni som haft bundet avtal har lyckats få en situation där nu får någonannan att betala för elen ni förbrukar (elmäklarnas misstag)
Jag delar den spaning som flera av er ha om att priset kommer att fortsätta hoppa omkring mellan skyhögt och att elen ges bort. I england var spotpriset uppe på 40kr här i höstas och då gick många elhandelsbolag i konkurs.
En trolig utveckling är att långa bundna avtal kommer att försvinna. bundna avtal över lag kommer att bli mycket dyrare än vad ni har varit vana med eftersom elhandlaren skall ha betalt för risken. Den som kommer att tjäna på detta är den konsument som har ett smart system och kan flytta sin förbrukning till den tiden då elen är billig.
 
  • Gilla
Allan J och 3 till
  • Laddar…
Jag skaffade Tibber i januari i år för att det lät kul. Bor i SE2, årsförbrukning ca 22000 kWh, ganska nytt hus 165 kvm, FLVP (där elpatronen stödjer mycket under vinderhalvåret) och uppvärmningen står för 75-80% av elförbrukningen då (och vi gillar att ha varmt).

När det var höga priser i slutet av november började jag fundera på att binda. Räknade var jag betalade i snitt per kWh (inkl moms) under 2021(jan-okt) och resultat blev överraskande: 43 öre/KWh. Dessutom betalade jag de senaste 6 månaderna (november är inte med) i snitt 59 öre/kWh. Det kändes naturligt att binda i ett år för 52 öre/KWh.

Jag gillar Tibber och derss prylar men timpris är inte lämpligt för oss just nu. Vi har ingen elbil, vi vill laga mat, tvätta och torka när vi känner för inte på natten när eller är billig. Värmepumpen kan inte stängas och startas flera gånger om dagen beroende på elpris (tror inte det är så hälsosamt för den heller att tas från drift så ofta). Helt enkelt tycker jag att man är tvungen att minska komforten för att Tibber skall vara lönsamt. Det lär komma ett par år med instabila priser i och med att flera europeiska länder ställer om till grön elproduktion. Men jag är öppet att bli Tibberkund igen i framtiden när marknaden stabiliseras lite grann.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag resonerar som du och har gått från rörligt avtal till bundet på 3 år.

Tibber och Greenely (som jag hann ha i avtal med i 3 månader) kombinerade jämförbart hyggliga rörliga priser med en trevlig översikt. Greenely behöver man inte ens ha som leverantör för att kunna följa sin elkonsumtion. Kanske är det detsamma men Tibber, men har inte testat.

Jag bytte i höstas ut min uppvärming av huset från direktverkande el-element till bergvärme med vattenburna radiatorer. Detta främst för att över lång sikt dra ner mitt behov av att köpa uppvärmnings-el. Och så småningom kunna komplettera med solpaneler och ytterligare dra ner beroendet av köpt el.

Sen kom smällen. Personligen tror jag att smällen är av typen "halmstrået som knäckte kamelens rygg".

De senaste 20, kanske tom 30 åren har det förmodligen varit förmånligare att ha rörligt avtal. Appar som Tibber och Greenely gav oss möjligheten/synliggjorde, att med rörliga elavtal, anpassa viss elkonsumtion till tider då det var billigare. Jag lyckades styra om så att 53% av min konsumtion låg vid lågpristider, dvs disk, tvätt, torktumling och dammsugning.

Jag skaffade ett 3-årigt avtal på 67,5 öre/kWh (elområde 3), och av orsaker så strulade elleverantören till det och hade inte registrerat min ansökan, så jag fick ringa dem. Då, 8 dagar utan bekräftelse på min ansökan, låg 3-år på 76,25 öre/kWh - en ökning med 13%. Fick iaf mitt avtal till det pris som gällde den dagen då de tagit emot men ej registrerat min ansökan.

Så, jag bettar på att de rörliga genomsnitts-elpriserna under nästkommande 3 år, inte kommer hamna under mina 67,5 öre/kWh. Om jag har fel, så är det enda jag gjort en dålig affär och köpt el dyrare än vad jag kunde ha gjort.

Jag ser inga signaler, varken från politiker eller elbolag som tyder på att det kommer stabilisera sig eller bli bättre. Jag tror tom att vi kommer få se priser på 850-1500 öre/kWh på sikt. Hur lång den sikten är vet jag inte. Jag baserar/extrapolerar (killgissar) det på att man i England var uppe på 650 öre 3-4 veckor innan vi började se 384 öre/kWh samt bristen på förståelse från politiker och generaldirektörer.

Nu kan jag ägna de kommande 3 åren med fastpris att bygga solpaneler, ev. komplettera med vedpanna (jag har skog), lära mig bygga generatorer, bunkra diesel till reservgeneratorn - allt för att göra mig mindre beroende av köpt el.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Ingen som har Dala elfond från Dalakraft?

Dom köper in el när den är billig och säljer när den är dyr, enl dom själva hur det funkar praktiskt har jag faktiskt ingen aning om...

92ör/kWh i november och snittpriset senaste 12mån på 61öre

Dalakraft har inga fasta avtal på nätet, vill man ha det så får man kontakta dom.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
P PeeWee skrev:
Efter ett år med bundet elavtal 1år a 21,90öre kWh så gick det nu i slutet på oktober ut. Efter lite velighet så övergick det fasta till rörligt pris i samma bolag i november, notan slutade på 159öre per kWh den månaden. Under tiden så hade jag läst lite om Tibber och tyckte deras affärsidé lät intressant, jag hoppade på detta från 1 december. Det gick 4 dagar med kallt väder, hög elförbrukning och höga spottimpriser, sedan hoppade jag efter en egenanalys av elmarknaden och tecknade ett fastprisavtal på 3år från 1 jan. Till dagens datum 16/12 så är snittpriset i december 246öre.

Fick sedan frågan av Tibber varför jag valde att avsluta hos dem. Jag har haft en kort dialog kring det med dem där jag inte tycker att deras resonemang håller. Det är givetvis inte Tibbers fel att det är höga elpriser men resonemanget att det är oturligt/onormalt höga just nu tror inte jag är en engångshändelse. Speciellt inte efter att ha sett handfallna ansvariga politiker stå i TV och mer eller mindre ducka/svamla kring frågan om framtiden. Vi håller på och ställer om till mer eldrift på en mängd olika områden, frågan är hur den ökade konsumtionen kommer att mötas med ökad produktion. Vind/solkraft är kanon MEN den finns inte alltid där när vi behöver energin som mest. Ja vi/Sverige producerar på årsbasis mer el än vi behöver men så länge vi inte kan ackumulera den så är det eg inte intressant. Vattenkraften räcker inte till där som balanseringskraft, inte ens med en utbyggnad av stamnätet söderut. Politiker kan snacka bort sig kring marknadskrafter, kärnkraften är för dyr, den bär sig inte och lägger ner sig själv men glömmer gärna bort att de med sina kortsiktiga beslut har bidragit till det i allra högsta grad. För de står just nu utan stadig lösning och ingen vill längre lägga ner resterande del av kärnkraften. Märkligt va...

Runt 75% av vår egen elförukning under kallare dagar går till uppvärmning/vattenvärmning. Jag jobbar hemma och att sänka temperaturen dagtid när elen är som dyrast är inte aktuellt. Så min bekväma slutsats är att värmen rör jag inte. Tibber dribblar kring argument att flytta förbrukning till när den kostar som minst, typ tvätt/tork och disk. Det är en väldigt liten del och näst in till försumbar i vårt fall, visst diskmaskinen går 1ggn varje dag men tvätten gör det inte. Visst kan man släcka lampor men vi har dem tända av en anledning. Så min slutsats är att för oss så finns det inte så mycket att göra om man inte pillar på värmen. OM vi i framtiden skaffade elbil så skulle det möööjligen kunna ändra ekvationen då vi skulle kunna flytta en större förbrukare till nattetid. Men vi kör så lite just nu att även med elbil skulle den knappast ändra vår ekvation markant.

Vi bor i en trävilla på 190kvm från -85, frånluftvärmepump och har normalt en årsförbrukning på runt 15000kWh. Vad som går till värme/vatten vet jag inte. Till det tillkommer en driftkostnad på poolen på 2500kWh/år. Så totalt 17500kWh. Vi bor inte "snålt" och har ingen ambition att göra det heller men har ingen vilja att betala mer än nödvändigt för elen. Vi har inga solceller än men det är under övervägande.

Det jag också funderar kring är Tibbers (och andras) resonemanget kring att rörliga priser alltid blir billigare i längden, att i alla fasta priser finns en viss "försäkring". Rent generellt skulle jag hålla med men mitt senaste år med fast elpris bevisar ju att det åtminstone finns undantag. Med vår årsförbrukning så gick vi från en ÅRSkostnad på förbrukad el på 5000kr till en kostnad i bara november på 3500kr (rörligt) till en kalkylerad/gissad kostnad i december på 5500kr (Tibber/rörligt). Struntar i överföringskostnaden just nu. Det blir oerhört svårt att hävda att rörligt pris alltid blir billigare tycker jag. Nu har jag tecknat ett 3-årsavtal a 68öre/kWh. Klart dyrare än mitt sista bundna avtal och klart dyrare än "bottenpriserna" men jag tror helt enkelt inte på rörligt pris framöver. Jag får en årskostnad på 11900kr i 3år, bara om man verkligen tror att novembers/decembers priser var ett undantag kan man argumentera kring att rörligt är billigast i längden.

Det var intressant med Tibber i några dagar men sedan tog verkligheten över och jag gjorde min egen analys om framtiden och rätt eller fel, det får de kommande 3 åren utvisa :cool:
Klart billigast blir det efter några år när Sverige återhämtat sig från Miljöpartiets inflytande.
 
  • Gilla
dilemma och 12 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skall bli spännande nu att se vem som bakom ridåerna egentligen tar "risken" i de fasta avtalen.
De elhandlare som inte i sin tur säkrat upp priset och inte har en stark finansiell backning i ryggen kommer rent logiskt att gå i konkurs som läget ser ut nu. Vinstmarginalerna i denna bransch är ju generellt sett minimal. Min spaning är att det inte är elhandlarna som tar risken, men det är en ren gissning.

Hur som helst är det dumt att tro att man kan ducka detta långsiktigt genom att teckna fast avtal. Enda sättet att säkert tjäna pengar på detta är om du vet något som ingen annan vet.
Bra tänk, så klart att de elbolag som förlorar pengar på låga fasta elkostnader konkar till slut.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
N1xv N1xv skrev:
Vilket pris fick du bundet till?
68öre tyckte jag han skrev
 
Har man elbil så är Tibber betydligt bättre än fast pris. Jag laddar bara under natten när priset är som lägst, skillnaden senaste dagarna har varit en faktor 10.

Sedan får vi se vad framtiden utvisar. Om detta fortsätter för länge kommer politiken behöva gå in och ex. minska skatten.

Fast avtal innebär ju att elbolaget tar risken. Med dagens volatilitet måste dom ju för sin egen överlevnad ha ett högre pris. Grattis om man band sitt pris för 6 månader sedan. Binda nu känns tveksamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.