En finansminister har plånboken och till uppgift att hålla emot de andra ministrarna med sina särintressen.
Det är en bra bakgrund för en statsminister. Bättre än t ex jordbruk/försvars/miljöminister.
GP var en bra finansminister och utvecklades till en kompetent statsminister (man kan ha synpunkter på hans stil och politik, men han var inte inkompetent). Dominant som han var såg han till att få knähundarna Ringholm och Nuder som efterträdare.
Magdalena A är också kompetent och verkar ha ryggrad. Det kunde vara värre,
Men om man får ett skattebortfall på hundratals miljarder måste det tas in nån annanstans. Politiker vill ha sina lekpengar.
Beskatta vindkraft? Blir konkurs direkt. Elbilar? Kanske, i alla fall snabbladdarna. Medborgare med solpaneler, kaminer, värmepumpar, borrhål kan man beskatta. Pengarna måste in.
 
M
Tror ni inte nivån på elpriset är här för att stanna? Jag menar, nu har vi haft en käftsmäll på 8,50kr/kWh (inkl.skatt & moms, cert. avgift), plötsligt ter sig 3-4kr som ”okej”. Minns februari när vi var uppe på 3kr (+moms) och det var ett jäkla liv, nu hade vi det dubbla för några veckor sedan och det var åter liv i luckan. Men nu ser vi 3-4kr i princip varje kväll i SE3 och SE4, men nu grymtar folk bara lite.

Jag tänker då på momsintäkterna som staten drar in. Blir ju lite skillnad på att betala moms på sedvanliga 40-50öre som varit lite av en norm senaste åren mot att plötsligt betala samma 25% på 3-4kr. Alltså vi svenskar knyter ju näven i fickan första gången det svider lite, sedan håller vi käften och fortsätter gå till jobbet som inget har hänt.

Hela denna grejen med att stänga kärnkraften för att den är farlig är fruktansvärt kontraproduktivt. Jag har 2 värmepumpar, men dessa vilar långa stunder och jag eldar med ved istället när jag är hemma. Blir nog 3-4m3 i vinter, är det bra för miljön? Nu börjar jag kika lite på att köpa en pelletsbrännare då pellets ligger på typ 70öre/kWh. Jag har kombipanna så jag har även möjlighet att köra med olja som idag ligger på 110öre/kWh.

Även om mina luftvärmepumpar snittar cop 3 över vintersäsongen så blir det billigare med pellets om elen ligger på +3kr i snitt med moms och skatter.

Jo jag vet att det är stor energiefterfrågan, Ryssland har höjt priset på naturgas osv. som bidrar till höga elpriser i sverige då exporten blir mer lönsam. Men nu pratar ju dom om harmoniserade priser i hela EU, och då kommer vi få samma 3-4kr+moms som dom har i Frankrike, Spanien, Tyskland osv. Men politikerna verkar inte fatta att dom har 10-15gr högre årsmedeltemperatur än vad vi i norden har så energiförbrukningen ligger aningen högre här.
 
Det är svårt att förutspå, elpriset kommer bli volatilt då stabil elproduktion försvinner och ersätts med vind. Ibland kan det vara låga priser, ibland höga. Jag tippar dock volatiliteten kommer leda till höjningar i överlag. Det är huvudsakligen Tysklands fel att de europeiska priserna gått upp så, de och deras misslyckade energiewende, i 2022 stänger dom ner sina sista reaktorer och inga ersättare finns.

Bara å bli van tror jag...
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Eller rösta på ett parti som får snilleblixten att arbeta för låga energipriser och trygg elförsörjning.
Priserna kommer att svaja den omöjliga frågan blir om man ska binda eller inte.
 
Verkar som om ved inte är ett alternativ i Sthlm/uppsala längre.

Alla vedlager är tömda. Dock börjar det komma ut en del "fulved" som är fälld i år.

Och det märks. Röken ligger tät här i området kalla dagar.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Om jag vinner på lotto ska jag köpa skog för pengarna...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Om jag vinner på lotto ska jag köpa skog för pengarna...
Träden dvs veden kan du säkert köpa, men bara tanklösa människor säljer mark då sådan inte nytillverkas
 
På Gotland har GEAB dragit igång dieselverket, så elen är tydligen dyrare än dieseln. Ser verkligen inte fram mot nästa elräkning. Drygt 4000 senast. :(
 
Appendix Appendix skrev:
Verkar som om ved inte är ett alternativ i Sthlm/uppsala längre.

Alla vedlager är tömda. Dock börjar det komma ut en del "fulved" som är fälld i år.

Och det märks. Röken ligger tät här i området kalla dagar.
Jag skulle tro att den mesta veden som säljs är fälld samma år. Bara man ser till att den är klyvd tidigt på året så funkar det.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle tro att den mesta veden som säljs är fälld samma år. Bara man ser till att den är klyvd tidigt på året så funkar det.
Ja så brukar det vara. Finns ett talesätt som nån säkert har koll på. Man brukar ju fälla innan saven stiger på våren, sedan klyva så snart som möjligt. På sommaren är det dålig tork sägs det, på våren kan ju veden ligga under bar himmel och ändå torka bra.

Jag köpte säckar på Byggmax i höstas. Den var torkad med värme, hur nu den ekvationen går ihop. Barken lossnar på i princip alla vedträn av krympningen.
 
P
M Markarbetaren skrev:
Hela denna grejen med att stänga kärnkraften för att den är farlig är fruktansvärt kontraproduktivt.
Kärnkraftverk stängs inte ner för att de är farliga utan för att strålningsfobiker tror att de är farliga. Sen lägger de sig på en strand och får tillräckligt med solstrålning för att riskera hudcancer.

Religion har verkligen ingen plats i politiken.
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
P
J Jehu skrev:
Eller rösta på ett parti som får snilleblixten att arbeta för låga energipriser och trygg elförsörjning.
Vilket parti är det? Vänsterpartiet tycks just nu vara det enda parti som begriper sambanden …
 
B
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är förmodligen riktigt dålig effekt på kakelugnen! Dålig värmelagrande effekt också. Myselda och njut av att du har den billigaste uppvärmingen som finns.
Vad menar du
 
P pmd skrev:
Kärnkraftverk stängs inte ner för att de är farliga utan för att strålningsfobiker tror att de är farliga. Sen lägger de sig på en strand och får tillräckligt med solstrålning för att riskera hudcancer.

Religion har verkligen ingen plats i politiken.
Religion platsar nog bättre än okunskap. Det där handlar just om okunskap.
 
P
J Jehu skrev:
Det kommer tydligen att ordna sig regeringen tvingas bjuda på elskatten jan-mars 2022 och pengarna ska tydligen tas från MPs partikassa. Enligt rykten.
Sen kanske de lär sig att räkna. Och att pengar är viktigt.
Om det vore så väl, jag tror nog att alla pensionsavsättningar till MPs politiker också behöver konfiskeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.