Att det skiljer mellan olika Fjärrvärme bolag är vem som äger det!
I vår kommun är det miljöbolaget AB som är sophämtning / återvinning / sopförbränning / fliseldning / vatten/avlopp , allt i ett och samma bolag= Allt drivs i kommunalt utan vinstintresse och kan fördela kostnaderna utan vinstintresse och moms kostnad!

För 12 år sedan installerade jag FV det fanns rör i gatan sedan 6 år.
Medan jag var på jobbet var gatan samt in till huset uppgrävt rören lagda och marken återfylld och nytt gräs var sådd!
Kostnad 12’000kr fast samtidigt fick jag tillbaka 6’000kr i rot avdrag på skatten = 6’000kr i kostnad.
FV centralen kostade c:a 18’000 + 2’300kr för innegivare med fjärrkontroll ( värd var enda krona) jag förberedde för el och givare med rör i väggar samt hängde upp centralen på väggen och kopplade in alla el, givare, fjärrkontroll samt kapat och förbereda för rörfirman som skulle koppla alla rör.
Rörkillen kom halv åtta och alt var klart och driftsatt k:l 13:00. Kostnad för VVS och central c:a 33’000:-
Totala kostnaden för allt under 40’000:-

Så din offert är mycket hög, jämfört med min som var extremt billig.
 
V Vante skrev:
Hittade uppgifterna på värmeverkets hemsida.
priset på alla jag kollade är mellan 80 till 100 tusen med anslutning o installation
 
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
Trivial = alldaglig, enkel, okomplicerad etc.

Trivial kunskap = alldaglig kunskap

Hör av dig om det är något mera du behöver hjälp med.
alldaglig, ointressant, utnött. Tycker du det historiskt är konkurrenskraftiga priser/kWh på fjärrvärme?
 
F fsn skrev:
alldaglig, ointressant, utnött. Tycker du det historiskt är konkurrenskraftiga priser/kWh på fjärrvärme?
Tänker inte lägga mer tid eller energi på dig.
 
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tänker inte lägga mer tid eller energi på dig.
Inte ens en enda kWh? Nej, det brukar låta så…. Det var alltså inget vidare bra driftsekonomi på fjärrvärmen.
 
Jag har fjärrvärme, inte billigaste uppvärmningen kanske, men bekvämt.
Nu sitter jag i en väldigt bra sits då jag ej äger min central utan det gör fjärrvärme leverantören, var en deal när de började gräva och de skulle då i första hand ta de större kommunala anläggningarna, skola, sjukhus mm då fick de hus som var på vägen det gratis installerat.

Så noll i installation och ej heller någon kostnad på byte/service, har haft någon del som läkt som de har varit här och bytt utan kostnad.

Fast kostnad: 6385
Rörlig: 74 öre / kWh
Inkl moms.
Sedan jag köpte huset 2007 så ligger jag på 18-21.000 kW per år.

Fjärrvärmecentral med rör, mätare och säkerhetsutrustning i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etikett på fjärrvärmecentral som informerar om att utrustningen tillhör BIRKA VÄRME och kontaktinformation vid fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P perserkungen skrev:
Med dagens elpriser så är det ju klart lönsammast med fjärrvärme, jag betalar 57 öre/kWh + en årlig avgift. För min villa på ca 180m2 så landar årsförbrukningen på ca 12MWh och då skall tilläggas att vi fyller upp jacuzzin med varmvatten flera ggr i veckan. I runda slängar en tusenlapp i månaden för min värme. Inte kul att sitta med en bergvärmepump som drar dyr el vintertid. En fjärrvärmecentral håller dessutom minst 25 år om du sköter den och går den sönder så billigt att reparera. Hur länge håller en berg/luft/värmepump? Dessutom tar värmen aldrig slut, inte kul att bada kallt siste man in. Jag hade hoppat på fjärrvärme alla dagar i veckan. Med en ränta på ca 1% så ligger kostnaden på ca 1400kr / år att låna 200k. Det tjänar du in redan första kalla månaden på året. De som sitter med pump gråter nu när vi har ett elpris på 6kr/kWh här i södra Sverige och höga elpriser vintertid får vi börja vänja oss vid.

Alla kalkyler du ser som säger att bergvärme billigast bygger på låga elpriser. Det kan du glömma framöver. Det krävs utbyggnad av elnätet och stora investeringar och det dröjer innan efterfrågan möts av större tillgång. Nu skall alla köra elbil och staten vill ha sin kaka. Vi importerar el från våra grannländer när vi inte kan möta behovet och de behöver sin egen el. Våra grannländer är nämligen duktiga på att ta betalt för sin fossil el, så vänj dig vid höga priser.
intressant, i mitt arbete så resonerar företag som bygger kontorshus och bostäder precis tvärtom. De når inte sin högsta miljömärkning på huset så länge de eldar. Därför ansluter de bergvärme (trots dyrare totalkostnad prismässigt) därför deras miljökalkyl inte går runt med eldning av fjärrvärme. Troligtvis ansluter de ett elavtal med ”fossilfritt”
 
V VetarN skrev:
intressant, i mitt arbete så resonerar företag som bygger kontorshus och bostäder precis tvärtom. De når inte sin högsta miljömärkning på huset så länge de eldar. Därför ansluter de bergvärme (trots dyrare totalkostnad prismässigt) därför deras miljökalkyl inte går runt med eldning av fjärrvärme. Troligtvis ansluter de ett elavtal med ”fossilfritt”
kallas green washing och okunskap. Det handlar också om att påverka sin ekonomiska resultaträkning och därmed kunna värdera upp fastigheten.

Det finns upplägg med ”gröna lån” på eu-nivå där man anser det som mest miljövänligt att vara självförsörjande av värme. Men man har då tittar på engelsk fjärrvärme med dålig miljöprestanda. Svensk fjärrvärme är i de flesta fall en stor miljönytta jämför andra alternativ.

fjärrvärmen
- tar hand om ditt avfall. Som annars hade legat på deponi. Tänk inte bara på att det är ditt hushållsavfall, utan det som uppstår i industrin och skogsbruk också. Detta hade annars släppt ut större mängder GHG vid deponering.
- fjärrvärmen producerar ofta el, vilket man inte kan säga om VP som kräver el. Tror man på att vi har en effektbrist i storstäderna och behöver planerbar basproduktion så finns det en klar segrare.
- fjärrvärmen har 100% redundans. Ska man ekonomiskt jämför fjärrvärme med ett annat värdesystems investering ska det isåfall vara dubbla VP för redundansen, dess ska vara dimensionerade för DUT, ta med allt underhåll, all service etc av dessa. Du får ta med en ökad kostnad för avfallshantering, ev. ökad kostnad på skattesedeln när kommunen inte längre får in pengar från kommunala energibolaget.
- sedan bör man jämföra alternativen under en längre period, fjärrvärme priset ligger rel. Statiskt. Många gillar det, men vissa blir ledsna år med lågt elpris. Men under en lång period kommer en segrare utkristalliseras.

Jag förstår att det är svårt för en lekman att göra en välavvägd kalkyl. Och där är värmepumparnas enda övertag, de har jobbat hårt med sin marknadsföring och fjärrvärmen har en enorm marknadsföringsskuld.

Finns det fjärrvärme någorlunda prisvärt att få tag på så är det toppen. Men självklart finns det inte överallt och då finns det VP lösningar.
 
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
kallas green washing och okunskap. Det handlar också om att påverka sin ekonomiska resultaträkning och därmed kunna värdera upp fastigheten.

Det finns upplägg med ”gröna lån” på eu-nivå där man anser det som mest miljövänligt att vara självförsörjande av värme. Men man har då tittar på engelsk fjärrvärme med dålig miljöprestanda. Svensk fjärrvärme är i de flesta fall en stor miljönytta jämför andra alternativ.

fjärrvärmen
- tar hand om ditt avfall. Som annars hade legat på deponi. Tänk inte bara på att det är ditt hushållsavfall, utan det som uppstår i industrin och skogsbruk också. Detta hade annars släppt ut större mängder GHG vid deponering.
- fjärrvärmen producerar ofta el, vilket man inte kan säga om VP som kräver el. Tror man på att vi har en effektbrist i storstäderna och behöver planerbar basproduktion så finns det en klar segrare.
- fjärrvärmen har 100% redundans. Ska man ekonomiskt jämför fjärrvärme med ett annat värdesystems investering ska det isåfall vara dubbla VP för redundansen, dess ska vara dimensionerade för DUT, ta med allt underhåll, all service etc av dessa. Du får ta med en ökad kostnad för avfallshantering, ev. ökad kostnad på skattesedeln när kommunen inte längre får in pengar från kommunala energibolaget.
- sedan bör man jämföra alternativen under en längre period, fjärrvärme priset ligger rel. Statiskt. Många gillar det, men vissa blir ledsna år med lågt elpris. Men under en lång period kommer en segrare utkristalliseras.

Jag förstår att det är svårt för en lekman att göra en välavvägd kalkyl. Och där är värmepumparnas enda övertag, de har jobbat hårt med sin marknadsföring och fjärrvärmen har en enorm marknadsföringsskuld.

Finns det fjärrvärme någorlunda prisvärt att få tag på så är det toppen. Men självklart finns det inte överallt och då finns det VP lösningar.
Du låter som en partisk lobbyist. Försök räkna hem fjärrvärme på en nybyggd, välisolerad villa med de fasta avgifterna.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du låter som en partisk lobbyist. Försök räkna hem fjärrvärme på en nybyggd, välisolerad villa med de fasta avgifterna.
Se mitt inlägg ovan.

Det finns flera aspekter att ta hänsyn till för en välavvägd kalkyl. T.ex. Du sparar pengar på din bergvärmepump men när kommunen måste lägga ditt avfall på deponi så går din avfallshanteringstaxa upp motsvarande belopp. Jag skriver dessutom att fjärrvärme inte alltid är mest lönsamt men det byggs få småhus, det byggs än mindre passivhus och det som byggs är sällan i områden där det finns utbyggd fjärrvärme. Så det är minst sagt ett dåligt exempel och om det är din måttstock för huruvida fjärrvärme är bra eller ej så förstår jag din (bristande) analys. Du kan ju också läsa TS trådstart och fråga dig själv om exemplet är vettigt.

Jag har gett upp hoppet om att du ska förstå, men du kan ju iallafall läsa inläggen som du kommenterar.
 
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
Se mitt inlägg ovan.

Det finns flera aspekter att ta hänsyn till för en välavvägd kalkyl. T.ex. Du sparar pengar på din bergvärmepump men när kommunen måste lägga ditt avfall på deponi så går din avfallshanteringstaxa upp motsvarande belopp. Jag skriver dessutom att fjärrvärme inte alltid är mest lönsamt men det byggs få småhus, det byggs än mindre passivhus och det som byggs är sällan i områden där det finns utbyggd fjärrvärme. Så det är minst sagt ett dåligt exempel och om det är din måttstock för huruvida fjärrvärme är bra eller ej så förstår jag din (bristande) analys. Du kan ju också läsa TS trådstart och fråga dig själv om exemplet är vettigt.

Jag har gett upp hoppet om att du ska förstå, men du kan ju iallafall läsa inläggen som du kommenterar.
Men du är medveten om att du befinner dig på en sida där en extrem majoritet är just småhusägare och småhusbyggare?

jag har en bekant som byggde hus lite mer centralt (där fjärrvärme fanns framdraget) än oss i Göteborg två eller tre år efter oss. Likvärdig storlek på hus, dom har fjärrvärme, vi har bergvärme. Innan vi byggde poolen då låg vi på 8500-8800kWh/år, dom på ungefär 4800-5300kWh/år utöver fjärrvärmen. Installationskostnad var inte rättvis att jämföra då jag köpte i lösa delar och installerade allt själv så det blev löjligt billigt men så här långt så har dom fortfarande inte varit ens nära våra driftskostnader.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.