EddieHansson
Det går väl att skaffa smarta elcentraler eller motsvarande dvärgbrytare och vägguttag? Sen kan man styra av och på iaf.

Vi har llvp som kan styras via app eller Google home. Så vi sätter upp temperaturen och fläkthastigheten på natten för att sprida värmen bättre och sänker sen till morgonen så att den inte stör.
 
B
A Arnodt skrev:
För rörligt elprisavtal krävs ingen elmätare som kan registrera timmedelvärde för abonnentens elförbrukning. Rörligt elprisavtal har ju funnits i säkert 40 år, och då på den tiden fanns inga moderna elmätare.

Jag undrar om elhandelsbolaget ens får använda elabonnenetens timmedelvärde för volymvägning om abonnenten har rörligt elprisavtal, då skickar väl elnätsbolaget inga timmedelvärde till elhandelsbolaget utan endast mätarställning den vid 1:a varje månad.
Om man har rörligt pris (ej att förväxla med timprisavtal) så är det ju abonnenternas sammanlagda förbrukning som
volymvägs, inte den enskilds kundens förbrukning just den timmen. Bara månadsvärde behövs.

Så har man rörligt elpris spelar det ingen roll om man förbrukar på dagen eller natten, däremot kan man ju spara pengar på att förbruka mindre energi totalt på månadsbasis (t.ex. elda mer om elen är dyr, sänka värmen, skippa golvvärme etc).

Vill man ha timprisdebitering så byter elbolaget ut elmätaren gratis om de inte redan har gjort det.

Men det kan ju nästan vara en fördel att vänta, med att tvinga fram ett byte av elmäataren. Det verkar väl vara lite sisådär med standarden på han portens kommunikation. Kan nog bli enklare integrering om man väntar ett tag till.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Håller med.

Skaffa en impulsräknare som läser av dioden på elmätaren så kan du se momentan/just nu elförbrukning. Då blir det lätt att se och testa vad som drar mycket el.
Var hittar jag en impulsmätare som jag kan läsa kolla i mobilen?
 
Tibber Pulse P1 - Funkar den här tro?

(Men jag tror på riktigt att det här inte är bra för ditt blodtryck) :seenoevil:
 
  • Haha
  • Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
Tack, Tibber Pulse är nu beställd. Kommer på tisdag.

Har tydligen en så kallad P1 port.
 
  • Elmätare ansluten till elcentral med öppen P1 port för Tibber Pulse-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tack, Tibber Pulse är nu beställd. Kommer på tisdag.

Har tydligen en så kallad P1 port.
Den är verkligen guld värd om man vill få bättre koll. (y)
 
  • Skärmdump av energiförbrukningsapp som visar aktuell förbrukning på 802 watt och dagens förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det väl 50/50 att jag blir bannad. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
Imorgon söndagen den 19 december 2021 så kommer snittpriset ligga på 89 öre per kWh plus nätägaravgiften som är 67 öre per kWh i södra Sverige.

Högst pris imorgon är kl 18-19 då priset ligger på 227 öre per kWh + 67 öre i nätavgift.

Så passa på att ladda och förbruka fram till kl 9 imorgon, sedan ökar priserna.
 
  • Graf över elpriser som visar timmar på dagen och kostnad i öre, med en topp på 227 öre kl 18-19.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag måndag 20 dec 2021 kostar elen 388 öre per kWh i snitt i Skåne. + nätavgifter
 
  • Mobilskärmsbild som visar elpriset i Skåne med högsta punkten 601 öre per kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
hsd
Tibber har väl påslag...
 
EddieHansson
hsd hsd skrev:
Tibber har väl påslag...
Det är pris inklusive skatter i diagrammet.
 
Fel av mig. Skyller på dåligt morgonkaffe. :geek:
 
richardtenggren
Ser härligt ut imorgon också! :D
Diagram över elpriser med en kurva som visar prisets variation över dygnet och märkt 303 öre för midnatt till 1 am.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Yay, en tråd till! :)
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ser härligt ut imorgon också! :D
[bild]
Skönt att de konsekvent håller fast vid ören på prisaxeln i alla fall. Genomtänkt användargränssnitt. Synd att diagrammet är missvisande. Priset förändras ju inte kontinuerligt som det påskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.