Hej jag har en inredd källare med golvvärme. Väggarna är putsade och taggiga, kanske det heter rappade? Hursomhelst jag vill inte ha den där taggiga ytan utan något slätare istället. Jag undrar om någon har lite tips för hur jag enklast kan fixa det?

Kan jag jämna ut det? Det är ju målat ovanpå så jag gissar att det inte fastnar?
Kan man ta bort enbart "rapper"? Hur?
Jag lägger upp två bilder en närbild och en på väggen.
 
  • Putsad och taggig vägg med ojämn yta och ett fönster ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en putsad vägg med grov och taggig yta i en inredd källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin Berg
  • Laddar…

Bästa svaret

Det var en artikel om det i senaste Gör Det Själv. Först måste man slipa ner topparna, antingen med handslipsten eller slipkopp för vinkelslipen. Sen bredspackla med t.ex. gipsputs. Mycket arbete som sagt.
 
  • Gilla
Martin Berg
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Det var en artikel om det i senaste Gör Det Själv. Först måste man slipa ner topparna, antingen med handslipsten eller slipkopp för vinkelslipen. Sen bredspackla med t.ex. gipsputs. Mycket arbete som sagt.
Är det verkligen nödvändigt att slipa, skulle bara spacklat, om det är torrt alltså.
 
Oveja skrev:
Är det verkligen nödvändigt att slipa, skulle bara spacklat, om det är torrt alltså.
Det är nog svårt att få spacklet att sitta om det är målat.
 
  • Gilla
Martin Berg och 1 till
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Det är nog svårt att få spacklet att sitta om det är målat.
Jag hade provar, så taggigt som det är. Blir nog svårt att bort den färgen ?
 
Oveja skrev:
Jag hade provar, så taggigt som det är. Blir nog svårt att bort den färgen ?
Kanske kan köra en primer innan om nu färgen skulle vara ett problem? Kan du testa så slipper jag? Har en hjärtvägg som är för taggig för min smak ;)
 
A ati skrev:
Kanske kan köra en primer innan om nu färgen skulle vara ett problem? Kan du testa så slipper jag? Har en hjärtvägg som är för taggig för min smak ;)
Hej på er, nu har jag kommit en bit i mitt jobb..... lösningen som fungerar för mig är en grovdamsugare kopplad till en vinkelslip med enskyddskåpa så att jag inte får slaget i Lütsen i hela rummet (damm) och i den en diamantsliphuvud.

Köpte först en skitskiva från Jula men det fungerade inte alls så jag gick upp ett steg till biltema och den hade nog fungerat om det inte var för att den var för låg så den nådde inte fram när jag hade skyddskåpan på vinkelslipen. Slutligen hittade jag en vettig på Beijer bygg. Nu har jag gjort ungefär två tredjedelar, jobbar bara lite nu och då när jag har tide. Effektiv tid efter att jag fått alla grejor för det kanske är 15 timmar eller så. Inklusive en massa dammsugning på golvet allt åker inte in i dammsugaren. Jag har gjort åt kanske 12 dammsugarpåsar också.

Här kommer lite bilder på hur det ser ut på en vägg som dessutom verkar vara pepprad av gamla hål. Samt en vägg där det är tegelvägg bakom färgen.

Tycker det blir bra, jag vill ha det där lite ruffiga utseendet så jag siktar på att måla med kalkfärg i några lager. Vägg under renovering med synliga slipmärken och gamla hål, i process att förberedas för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg delvis avskalad från färg visar gult tegel och äldre hål, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
sofftis och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.