P Petros12 skrev:
Det är registrerad av besiktningsmannen å ligger på besiktningsprorokollet med fel som ska åtgärdas.
Jag ringde besiktnings mannen å frågade hur lång tid har enreprenerön på sig att åtgärda felet så fick jag svar "innom en månad". Han sa också att jag måste hitta på själv ett sätt att tvinga dom på att åtgärda det. Jag kan inte förstå att dom har ingen ansvar nu efter 1,5 år. Dom skickade målare för nån vecka sedan som spacklade å målade alla sprickor i väggar så dom kommer att åtgärda allt men hur länge ska man vänta? Är man skyldig att åtgärda något innom en månad efter besiktningen å inte gjort det varför i hela världen har man ingen ansvar för det?
Eftersom du (och förmodligen den drabbade) vetat om problemet, varför "spärrade" ni inte av det aktuella området?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Eftersom du (och förmodligen den drabbade) vetat om problemet, varför "spärrade" ni inte av det aktuella området?
Hålet ligger utanför trappan vid husingång så man kan inte spärra vägg mot entré dörren. Eftersom det står att det är brådskande med att åtgärda så förväntade jag mig att dom dyker upp när som. Vi har fått information att dom brukar vänta när det blir dags att skicka arbetare som har samma typ av jobb o göra åtgärder hos flera av boende samtidigt Idet här fallet har dom byggt ett antal radhus i samma området men som är byggda ca 2 år senare än våra. Tydligen att dom inte behandlat vårt ärende som brådskande.
 
P Petros12 skrev:
Eftersom det står attdwt är brådskande med åtgärda så förväntade jag mig att dom dyker upp när som.
Ja, men hade det inte gått över 1 år när olyckan inträffade?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ja, men hade det inte gått över 1 år när olyckan inträffade?
Yepp det var det jag sa, hade olyckan inträffat under första månaden efter besiktningen så hade jag förstått att dom inte skulle ha nåt ansvar. Måste förtydliga här att vi köpte färdigt hus av dom typ "nyckel I handen" om det nu har nån betydelse?
 
harry73
P Petros12 skrev:
Yepp det var det jag sa, hade olyckan inträffat under första månaden efter besiktningen så hade jag förstått att dom inte skulle ha nåt ansvar.
Jag skulle säga tvärtom. Ert eget ansvar blir ännu större eftersom det gått så lång tid
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
wildeside
Jag som person/byggherre/fastighetsägare skulle inte väntat 1-2 år på att en entreprenör kommer för att åtgärda en fel/problem som är en potentiell risk för personskada som jag lätt skulle kunna åtgärda med några skyfflar grus oavsett vems ansvar det är att åtgärda felet.
Man måste väll ha något egen ansvar och sunt förnuft.
Oturligt att frun skada sej hoppas att hon blir helt återställd.
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
P Petros12 skrev:
färdigt hus av dom typ "nyckel I handen"
Det där kan betyda lite allt möjligt. Jag uppfattar det som att du inte varit byggherre. Du har alltså köpt ett färdigt hus? Du har bara skrivit på ett köpekontrakt för fastigheten, inga entreprenadavtal, husbyggsatser osv?

För om du har köpt ett färdigt hus, så har du rent lagligt egentligen ingen rätt att få saker rättade, annat än om de kan gå in under reglerna för "dolt fel", och då är det inte en åtgärd, utan ekonomisk kompensation för ett fel som gäller. Strikt juridiskt är det inte så stor skillnad på om huset är 1 dag gammalt eller 100 år när du köper det.

Vid köp av färdiga nybyggda hus, är det vanligt att det dock finns en garanti som "tillfaller" dig som köpare. Men detta är då en avtalsfråga mellan dig och säljaren. Som troligen har rätt luddiga klausuler om vilka tider som gäller. Här kan det vara svårt att hävda att företaget varit försumliga.

Om du däremot har köpt en tomt, och på den låtit bygga ett hus, som kan vara "nyckelfärdigt", då utför byggföretaget ett arbete åt dig, det finns lagar och avtal om vad som gäller för detta arbete som du är bäställare av.
 
H hempularen skrev:
Det där kan betyda lite allt möjligt. Jag uppfattar det som att du inte varit byggherre. Du har alltså köpt ett färdigt hus? Du har bara skrivit på ett köpekontrakt för fastigheten, inga entreprenadavtal, husbyggsatser osv?

För om du har köpt ett färdigt hus, så har du rent lagligt egentligen ingen rätt att få saker rättade, annat än om de kan gå in under reglerna för "dolt fel", och då är det inte en åtgärd, utan ekonomisk kompensation för ett fel som gäller. Strikt juridiskt är det inte så stor skillnad på om huset är 1 dag gammalt eller 100 år när du köper det.

Vid köp av färdiga nybyggda hus, är det vanligt att det dock finns en garanti som "tillfaller" dig som köpare. Men detta är då en avtalsfråga mellan dig och säljaren. Som troligen har rätt luddiga klausuler om vilka tider som gäller. Här kan det vara svårt att hävda att företaget varit försumliga.

Om du däremot har köpt en tomt, och på den låtit bygga ett hus, som kan vara "nyckelfärdigt", då utför byggföretaget ett arbete åt dig, det finns lagar och avtal om vad som gäller för detta arbete som du är bäställare .

Tack för svaret.
Som sagt samma entreprenerön köpte en stor marktomt av kommunen, styckade i ca 50 mindre delar å annonserade husförsäljning. Man fick anmäla sig å betala handpening. När dom påbörjade byggnation av hus fick vi betala för tomten sedan gjöt dom platta på marken och vi fick betala en ny faktura som avsåg platta på marken å sedan fick vi två fakturor till. I och med att hus byggdes av trä som är levande material så uppstår sprickor etc och då brukar man göra en besiktning direkt innan inflyttning å sedan en till efter 2 år. Man besiktigar tomten också och skriver en lista med alla fel som uppstått och ska åtgärdas. Jag är osäker om vi räknas som bygghärre eller ej.
 
harry73
Du är byggherre utan tvekan
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du är byggherre utan tvekan
Hålet var inte så stor från början men plattorna sjönk mer å mer med tiden. Jag var upptagen med att bygga, betong tralldäck å garage infarten å trodde dom dyker upp vilken dag som helst. Det är väll som du ger att jag kunde slänga litte grus i hålet ja men det ör otroligt att dom märker fallet som brådskande å kommer inte alls. Tack för alla svar.
 
P Petros12 skrev:
Hålet var inte så stor från början men plattorna sjönk mer å mer med tiden. Jag var upptagen med att bygga, betong tralldäck å garage infarten å trodde dom dyker upp vilken dag som helst. Det är väll som du ger att jag kunde slänga litte grus i hålet ja men det ör otroligt att dom märker fallet som brådskande å kommer inte alls. Tack för alla svar.
Lite sjunkande plattor är väl inte så "brådskande"? Kan tänka mig att byggföretaget har nog en hel del andra mer riktiga brådskande problem att lösa. Ditt problem hade gått att lösa tillfälligt väldigt enkelt från din sida.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Folk är så otroligt korkade nu för tiden. Du har ett problem hemma hos dig själv. Men istället för att gå ut och lösa problemet som tar max 30 minuter. Så lägger du tid, förmodligen flera timmar, på att bråka och tjafsa med olika människor. Det slutar med att din fru bryter benen och tappar tänderna, och nu ska du lägga ännu mer tid på att bråka med människor. Får man fråga? Har du lyft på stenen och fyllt på med några nävar sand än?
 
  • Gilla
  • Haha
Erik Salhammar och 7 till
  • Laddar…
R Roberthj skrev:
Folk är så otroligt korkade nu för tiden. Du har ett problem hemma hos dig själv. Men istället för att gå ut och lösa problemet som tar max 30 minuter. Så lägger du tid, förmodligen flera timmar, på att bråka och tjafsa med olika människor. Det slutar med att din fru bryter benen och tappar tänderna, och nu ska du lägga ännu mer tid på att bråka med människor. Får man fråga? Har du lyft på stenen och fyllt på med några nävar sand än?
Du har rätt, orkar inte diskutera mer om ämnet. Alla ska få slipa göra som reglerna säger men jag skulle åtgärda felet som mig borde inte kosta ett öre. Jag får se vad advokaterna säger istället. Tack för alla svar.
 
P Petros12 skrev:
Du har rätt, orkar inte diskutera mer om ämnet. Alla ska få slipa göra som reglerna säger men jag skulle åtgärda felet som mig borde inte kosta ett öre. Jag får se vad advokaterna säger istället.
Lyfta på stenen är omöjligt utan speciall verktyg, slänga lite grus är lätt gjort.
Tack för alla svar.
 
Kempa_swe
P Petros12 skrev:
Hej jag hade ett hål i marken(nedsjunkna markplattor) som skulle åtgärdas efter 2 års besiktningen. felet skulle åtgärdas ”skyndsamt" dock senast 2020-05-13.

I juni 2021 snubblade, föll och skadade sig frugan på den nedsjunkna mark stenen. Hon fick frakturer på 3 olika ställe i ena foten samt en sprucken tand som var helt frisk innan. Hon fick dra ut tanden.

Vi skickade foto på gropen till entreprenörens försäkring.

Nu påstår försäkringen att ansvaret ligger inte på enreprenerön utan på husägaren. Huset var köpt enligt schablonen, "nyckel i handen". Räknas vi då som byggherrar i så fall? Är det så att entreprenören verkligen inte har nåt ansvar i det här fallet?

Tack på förhand.
Mvh Dragan
Blir inte någon ersättning, kan därimot kosta er massa mer pengar om ni drar det vidare. De kommer inte betala ut något då ni vetat om gropen sedan länge.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.