Köpte ett hus för ett år sedan och har haft stopp i avloppet under veckan. Firman var här och rensade bort skiten men var inte nöjd. Killen som var här kollade i dagvattenbrunn vid sidan av huset och såg att avloppet från huset gick igenom dagvattenbrunnen, dvs det gå in i botten och sedan ut lite högre upp när det fylls på.

Han kom ihåg att han var här när före ägaren bodde i huset och han sa till de att de borde fixa det då de skulle få stopp i avloppet regelbundet och man få inte har det så där (hela husets avlopp genom dagvattenbrunn).

När vi köpte huset hade de skrivit i frågelistan att de hade stopp i avloppet 2020 men när vi frågade varför sa de ingenting om det här. ”Barnen hade spolat ner bindor” typ.

Är det ett dolda fel om de har ljugit om det här? Eller är det undersökningsplikt som gäller? (Besiktningsmannen kollade inte i dagvattenbrunnen).
 
Är du allvarlig när du skriver att avloppet går ut i dagvattnet, du har inte missförstått något? Har ni eget VA eller är ni anslutna till kommunalt?
 
K Kane skrev:
Är du allvarlig när du skriver att avloppet går ut i dagvattnet, du har inte missförstått något? Har ni eget VA eller är ni anslutna till kommunalt?
Vi har kommunalt VA. Svårt för mig att förklara, förlåt (Svenska är inte mitt modersmål). Vi har ett brunn vid sidan av huset där vattnet från stuprören och avloppet från hela huset gå. Husets avlopp gå in i botten och sedan ut lite högre upp när vatten och skit har nåt nivån och sedan gå den ut till kommunal avloppsanläggning.

Killen sa att vi borde koppla ihop avloppet till kommunalt avlopp på sidan om och det var det han sa till förra ägaren. Han menar att det ska inte vara som det är nu då massa skit och fett bara ligga kvar i botten och då blir det problem med stopp i avloppet hela tiden.

Här är en bild, vet inte om det hjälper.
 
  • Brunn för hushållens avlopp med synliga avlagringar och ett avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar ju onekligen märkligt om ni har kommunalt avlopp men inte är anslutna.
 
K Kane skrev:
Verkar ju onekligen märkligt om ni har kommunalt avlopp men inte är anslutna.
Det kommunala avloppet är ju anslutet efter brunnen

Jag gissar att det har gått till så här:
Från början var dagvatten och avlopp anslutet till det kommunala avloppet (standardlösningen för några decennier sedan). Nån gång i modern tid har man dränerat om och passat på att sätta in ett sandfång/rensbrunn på dräneringen utan att tänka på att husets avlopp går i samma rör.

Lösningen är, som sagt var, att koppla isär avloppet och dagvattnet innan brunnen och koppla ihop det efter istället. Hur enkelt det är att göra vet jag dock inte.
 
useless useless skrev:
Det kommunala avloppet är ju anslutet efter brunnen
Nu faller polletten ner när jag läser nedanstående igen.
Rubideux1987 Rubideux1987 skrev:
Killen sa att vi borde koppla ihop avloppet till kommunalt avlopp på sidan om och det var det han sa till förra ägaren.
 
Min första reflektion är att det låter nästan orimligt att det verkligen går ut till dagvatten hos kommunen. Är det inte tvärtom, att dagvatten från ditt hus går ut till avloppet?


Men grundfrågan om dolt fel är nog lite knepig. Här finns ju flera fel. Dels att avlopp eller dagvatten är felkopplat. Dels nivåskillnaden som ger dåligt flöde, bör ge regelbundna stopp.

Säljaren har angivit att de har haft stopp. Det kan tolkas som att du borde inse att det kan finnas ett fel med avloppet. Svårbedömt.
 
H hempularen skrev:
Min första reflektion är att det låter nästan orimligt att det verkligen går ut till dagvatten hos kommunen. Är det inte tvärtom, att dagvatten från ditt hus går ut till avloppet?
Som jag skrev så går förmodligen både dagvatten och avlopp till det kommunala avloppet. Inget ovanligt.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Brunnen ser ju uråldrig ut så det blir svårt att hävda att denna konstruktion är felaktigt utförd. Det var inte helt ovanligt förr med ett sandfång/vattenlås på utgående spillvattenavlopp. Jag har en sådan lösning på huset sedan 60-talet, beror på att ett enskilt avlopp med en sådan lösning kopplades vidare till det nya kommunala avloppet.

Nackdelen är att fett kan samlas där så det kan kräva underhåll.
 
Låter snarlikt vad som fanns på min mormor och morfars hus. Avlopp går till en brunn som en gång var ett enskilt avlopp (på den tiden krav på enskilda avlopp inte var så stora..., kan vara en enkammarbrunn kanske?)
Senare har allt kopplats på det kommunala avloppet och det är då anslutet så att anslutningen är gjord från den befintliga brunnen. Med regelbundna mellanrum, som beror av hur avloppet används, så behöver det spolas ur och/eller slamsugas för att det blir stopp. Flödet stoppas upp i brunnen och diverse gojs avlagras och sedimenteras som kleggar igen rören före brunnen/under huset.
 
A
Är väl ganska självklart att det inte är ett dolt fel, TS säger ju det till och med själv "Kollade i dagvattenbrunn vid sidan av huset och såg att avloppet från huset gick igenom dagvattenbrunnen,"
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Är väl ganska självklart att det inte är ett dolt fel, TS säger ju det till och med själv "Kollade i dagvattenbrunn vid sidan av huset och såg att avloppet från huset gick igenom dagvattenbrunnen,"
Ja efter de hade rensade bort alla skit och gjorde en sugning, annars ser man bara vatten.
 
Pratade med mäklaren som sålde huset idag. Hon tyckte det blir svårt att anklaga dolda fel eftersom avloppet är inte fel gjort och normalt för ett hus byggde på den tiden. Men hon sa att säljaren har brutit säljarens upplysningsplikt.
 
Claes Sörmland
Rubideux1987 Rubideux1987 skrev:
Pratade med mäklaren som sålde huset idag. Hon tyckte det blir svårt att anklaga dolda fel eftersom avloppet är inte fel gjort och normalt för ett hus byggde på den tiden. Men hon sa att säljaren har brutit säljarens upplysningsplikt.
Kanske, kanske inte. Du och mäklaren vet ju inte vad säljarna förstod och inte om avloppets tekniska anläggning. T ex hade du själv stora svårigheter att förklara på detta forum hur det tekniskt fungerade. Att säljarna ens förstod hur det var kopplat är inte tydligt. Folk ar generellt svårt för allt som inkluderar rör; till rörmokarnas glädje.

Så troligen är det bästa att lägga energin på att lösa problemet med en minigrävare. Ta det i sommar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.