vad finns det för bra centraldamsugare. vilken har du . vad kostade den och fungerar den bra. är trött på att släpa damsugaren genom hela kåken
 
Ett av de vanligaste tipsen här på forumet är att ringa till ABC Centraldammsugare. Dom säljer nästan alla vanliga fabrikat och har pysslat med cd i tvåhundra år ungefär - dom kan guida dig till den maskin som passar er bäst givet slanglängder och annat.
 
kalas. ska syna den sidan lite
 
Rekommenderar absolut en med av/på knapp på handtaget! Hade det förut men har det inte där vi bor nu. Saknar det som ... :(
 
Vi har en Electrolux ZCV782 som är i drift sedan någon månad. Jag är mycket nöjd med den! Självklart med on/off i handtaget, 10 meter slang. Se denna tråd:

http://www.byggahus.se/forum/teknik/23805-centraldammsugare.html

Lätt att installera själv. Utblåset är mycket tyst, ljudnivån vid dammsugning är helt ok medan centralenheten låter lite väl mycket för att det ska vara behagligt att stå precis bredvid men det löser man ju med en bra placering av den.

Totalkostnad cirka 7.000 kr. Ska köpa till en sockelsugdosa när vi installerar nytt kök.
 
Har haft en etage dammsugare och kört med ett tag men min och frugans åsikter va att det va jobbigare att släpa runt med slangen till denna än en modern smidig vanlig dammsugare.
 
Efter att ha läst diverse tester köpte vi en Cyclovac E100. Har inte haft anledning att ångra beslutet. Via deras hemsida kan man skräddarsy det paket man behöver. Priset var bra. Servicen när vi hade köpt några böjar för lite var dessutom utmärkt.
 
Har en Electrolux sedan många år tillbaka. Jag är nöjd med dammsugaren och ångrar inte att jag köpte den. Framförallt slipper vi lukten vid dammsugning, mikropartiklarna blåser vi ut utanför huset och den ständiga jakten på rätt påse är slut. Vi kör helt utan påse och det fungerar bra. Däremot är jag missnöjd med av/på funktionen på slangen - något jag tror kostade 1000 kr extra. Det blir glapp mellan släpskorna och ringarna mellan handtaget och slangen - har krävts många isärtaganden och filningar där.

Att installationen skulle vara gjord i en handvändning - som ofta påstås i reklamen - är en lögn. Har man som jag uppreglat golv på betongbjälklag mellan våningsplanen så säger det sig självt att det inte är en enkel installation - särskilt inte om man har ambitionen att den ska vara dold.

Pen
 
En sak till som jag kom på är bra med E-lux slang (vet ej vilka fler som erbjuder det eller om det gäller alla E-lux) är att slangen kan roteras vid handtaget via en extra rotationsaxel. Detta underlättar när man behöver vrida rätt slangen då man slipper avbryta sugandet och snurra runt hela handtaget.

Vad gäller installation så beror det självklart på vilken typ av konstruktion man behöver in i samt hur dolt resultat man vill ha. Hemma hos oss gick det väldigt smärtfritt och resultatet (rör) är endast synligt 2-3 meter i tvättstugan vid centralenheten.
 
Har en Husky Air cyclon. Funkar bra, ett jäkla sug. Har dock inga andra erfarenheter av C-sugare.
Den låter en del, men inte värre en den gamla sunk Voltan som kördes innan. Har den i tvättstugan och det funkar bra när dörren är stängd.
Susar en del i munstycket men det kanske beror på att jag kör med ett "vad fan det heter TV-shop á la Thomas Brolin tjofräs" munstycke (den grymt sega göteborgarn... Jo jag har varit bakis och tittat på skiten MEN aldrig handlat!).
Men utan munstycke är det en fröjd (skall testa orginalprylarna nån gång).
 
Brolins Twinner susar -betydligt- mer än orginal Beam munstycket men det är lätt och smidigt...
 
Allaway. Fullt nöjd.
 
Hur kommer det sig att Volta i allmänhet och modell U3500 i synnerhet är så väldigt billiga?
 
jenfor skrev:
Efter att ha läst diverse tester köpte vi en Cyclovac E100. Har inte haft anledning att ångra beslutet. Via deras hemsida kan man skräddarsy det paket man behöver. Priset var bra. Servicen när vi hade köpt några böjar för lite var dessutom utmärkt.
Har en E105 till två lägenheter, sockelsug och uttag utomhus (bilstädning), i övrigt hållar jag med jenfor till 100%

prototypen
 
ThomasLindgren skrev:
Hur kommer det sig att Volta i allmänhet och modell U3500 i synnerhet är så väldigt billiga?
Ser ut som att U3500 är en utgående modell och därför reas för 995:- hos ABC-CDSUG). Att de andra Volta-modellerna är billigare än tex Beam (som tillverkar Voltas cdsugare), kan vara att dom kör med en annan motortyp (Through-flow istf Bypass), har en sämre IP-klassning, eller är ett mindre "lyxigt" märke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.