P
F fsn skrev:
En 8kW bergvärmepump drar runt 2kW och ger med golvvärme och en väl dimensionerad brunn en bit över 8kW med. Det blir inte så där jättedyrt även med priser som bitvis är 2kr/kWh på ett välisolerat hus. Fjärrvärmepriserna är trögare men du är naiv om du inte inser eller har förstått att fjärrvärmepriset kommer att följa med ett ökat elpris.
allt blir dyrare
 
F fsn skrev:
En 8kW bergvärmepump drar runt 2kW och ger med golvvärme och en väl dimensionerad brunn en bit över 8kW med. Det blir inte så där jättedyrt även med priser som bitvis är 2kr/kWh på ett välisolerat hus. Fjärrvärmepriserna är trögare men du är naiv om du inte inser eller har förstått att fjärrvärmepriset kommer att följa med ett ökat elpris.
Inte givet, beror på hur de vill/kan göra. De flesta fjärrvärmebolag producerar också el => bättre resultat med höga elpriser. Har de ingen elproduktion utan bara konsumtion så kan du mycket väl ha rätt. Åt andra hållet så kan fjärrvärmen bli dyrare med låga elpriser. Så det beror dels på hur anläggningsparken ser ut, hur man har sålt/köpt el och hur man tar betalt för fjärrvärmen.
 
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
Inte givet, beror på hur de vill/kan göra. De flesta fjärrvärmebolag producerar också el => bättre resultat med höga elpriser. Har de ingen elproduktion utan bara konsumtion så kan du mycket väl ha rätt. Åt andra hållet så kan fjärrvärmen bli dyrare med låga elpriser. Så det beror dels på hur anläggningsparken ser ut, hur man har sålt/köpt el och hur man tar betalt för fjärrvärmen.
Jag är rätt säker på att jag har rätt oavsett vilket faktiskt, både fjärrvärmehistorik och sunt förnuft tyder på det. Fjärrvärme är, pårecis som elförsäljning bara försäljning av energi. Och det kommer att följa varandra, kanske inte slaviskt men skapligt. Det bests man kan göra är att till rimliga gränser se över sina möjligheter att hushålla med värmen.
 
F fsn skrev:
Jag är rätt säker på att jag har rätt oavsett vilket faktiskt, både fjärrvärmehistorik och sunt förnuft tyder på det. Fjärrvärme är, pårecis som elförsäljning bara försäljning av energi. Och det kommer att följa varandra, kanske inte slaviskt men skapligt. Det bests man kan göra är att till rimliga gränser se över sina möjligheter att hushålla med värmen.
va ?

Du säger "Fjärrvärmepriserna är trögare men du är naiv om du inte inser eller har förstått att fjärrvärmepriset kommer att följa med ett ökat elpris". Det stämmer inte och jag gav dig en väldigt bra förklaring. Det finns däremot flera andra orsaker till att fjärrvärme priset går upp, likaså elen, mjölken och julskinkan.

Men det blir svårt att ta dig på allvar om du först anser att någon är naiv för att dom inte ser ett samband som du felaktigt ser och när du får trivial kunskap som motargument så hävdar du "rätt säker på att jag har rätt oavsett".
 
  • Gilla
joakim_j
  • Laddar…
Tycker det låter hutlöst om du vet att det redan finns vid tomtgräns. 1/3 till hälften inklusive centralen i huset tänker jag mig är rimligt och verkar vara mer i linje vad andra tar.
 
P enginolo skrev:
Med dagens elpriser så är det ju klart lönsammast med fjärrvärme, jag betalar 57 öre/kWh + en årlig avgift. För min villa på ca 180m2 så landar årsförbrukningen på ca 12MWh och då skall tilläggas att vi fyller upp jacuzzin med varmvatten flera ggr i veckan. I runda slängar en tusenlapp i månaden för min värme. Inte kul att sitta med en bergvärmepump som drar dyr el vintertid. En fjärrvärmecentral håller dessutom minst 25 år om du sköter den och går den sönder så billigt att reparera. Hur länge håller en berg/luft/värmepump? Dessutom tar värmen aldrig slut, inte kul att bada kallt siste man in. Jag hade hoppat på fjärrvärme alla dagar i veckan. Med en ränta på ca 1% så ligger kostnaden på ca 1400kr / år att låna 200k. Det tjänar du in redan första kalla månaden på året. De som sitter med pump gråter nu när vi har ett elpris på 6kr/kWh här i södra Sverige och höga elpriser vintertid får vi börja vänja oss vid.

Alla kalkyler du ser som säger att bergvärme billigast bygger på låga elpriser. Det kan du glömma framöver. Det krävs utbyggnad av elnätet och stora investeringar och det dröjer innan efterfrågan möts av större tillgång. Nu skall alla köra elbil och staten vill ha sin kaka. Vi importerar el från våra grannländer när vi inte kan möta behovet och de behöver sin egen el. Våra grannländer är nämligen duktiga på att ta betalt för sin fossil el, så vänj dig vid höga priser.
Nu är det ju Göteborg det gäller och där kostar fjärrvärmen 91 öre/kWh och ökar med cirka 2-3 % per år samt en fast avgift på 4620 kr/år om man inte köper loss anläggningen för typ 60 000 kr. Har man ett äldre hus med hög energiåtgång så blir det rätt feta räkningar.
 
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
va ?

Du säger "Fjärrvärmepriserna är trögare men du är naiv om du inte inser eller har förstått att fjärrvärmepriset kommer att följa med ett ökat elpris". Det stämmer inte och jag gav dig en väldigt bra förklaring. Det finns däremot flera andra orsaker till att fjärrvärme priset går upp, likaså elen, mjölken och julskinkan.

Men det blir svårt att ta dig på allvar om du först anser att någon är naiv för att dom inte ser ett samband som du felaktigt ser och när du får trivial kunskap som motargument så hävdar du "rätt säker på att jag har rätt oavsett".
Viktor.J Viktor.J skrev:
va ?

Du säger "Fjärrvärmepriserna är trögare men du är naiv om du inte inser eller har förstått att fjärrvärmepriset kommer att följa med ett ökat elpris". Det stämmer inte och jag gav dig en väldigt bra förklaring. Det finns däremot flera andra orsaker till att fjärrvärme priset går upp, likaså elen, mjölken och julskinkan.

Men det blir svårt att ta dig på allvar om du först anser att någon är naiv för att dom inte ser ett samband som du felaktigt ser och när du får trivial kunskap som motargument så hävdar du "rätt säker på att jag har rätt oavsett".
P enginolo skrev:
allt blir dyrare
Jag har svårt att ta nån på allvar som inte vet vad trivial betyder.
 
P
F fsn skrev:
Jag har svårt att ta nån på allvar som inte vet vad trivial betyder.
?
 
F fsn skrev:
Jag har svårt att ta nån på allvar som inte vet vad trivial betyder.
Trivial = alldaglig, enkel, okomplicerad etc.

Trivial kunskap = alldaglig kunskap

Hör av dig om det är något mera du behöver hjälp med.
 
Redigerat:
Så här ser det ut hos oss.
"Priser och avtal
En nyckelfärdig installation av fjärrvärme i villa kostar 45 000 kr inklusive moms. I det priset ingår leverans och montage av en fullt driftklar fjärrvärmecentral som inkluderar radiator- och varmvattenväxlare, expansionskärl samt reglerutrustning med utegivare. I installationskostnaden ingår också urkoppling av befintlig värmepanna och eventuell varmvattenberedare"
 
V Vante skrev:
Så här ser det ut hos oss.
"Priser och avtal
En nyckelfärdig installation av fjärrvärme i villa kostar 45 000 kr inklusive moms. I det priset ingår leverans och montage av en fullt driftklar fjärrvärmecentral som inkluderar radiator- och varmvattenväxlare, expansionskärl samt reglerutrustning med utegivare. I installationskostnaden ingår också urkoppling av befintlig värmepanna och eventuell varmvattenberedare"
Men det står inget om anslutningsavgift
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men det står inget om anslutningsavgift
Det är hela avgiften.

Fjärrvärmepris, villor/småhus fr o m 2022-01-01
Samtliga priser är inklusive moms
Fjärrvärmepriset är uppdelat i två delar:
1. Energipris – Rörlig kostnad utifrån uppmätt energiförbrukning
2. Fast avgift – Fast årlig avgift
Energipris
Rörligt pris 77,5 öre/kWh
Tillägg på rörligt pris för klimatneutral* + 2,5 öre/kWh
Fast avgift 5 550 kr/år
 
Känns ruskigt billigt... Bara värmeväxlare kostar väl 25-30000?
 
Har jobbat med bergvärme i många år och klart det är en klok investering. Men med det sagt ligger en fjärrvärme anläggning inte särskilt långt efter när man gör en komplett LCC kalkyl. Många (inte alla) värmepumpar drabbas i regel av en del driftstopp under sin livscykel. Fjärrvärme är driftsäkrare samt levererar mer varmvatten och är i regel inte särskilt beroende av hur ditt nuvarande system ser ut (storlek på radiatorer, mängd vatten osv). Men med den kostnaden du beskriver ovan för installation och anslutning hade jag alla dagar i veckan borrat för bergvärme eller installerat luft/vatten om du inte bor i Norrland och kan leva med en fläkt som står utomhus och blåser.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Känns ruskigt billigt... Bara värmeväxlare kostar väl 25-30000?
Hittade uppgifterna på värmeverkets hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.