Hej
Jag fyndade en supercool gasspis, svart med 5 brännare och två ugnar. Den var väldigt smutsig men kostade 700 och jag bara ville ha den. Men glömde att titta i ugnarna och nu visar det sig att elslingorna ligger öppet både uppe och nere. Nere ligger det en plåt över med hål längs kanterna, antagligen för att släppa ut värmen i ugnen. Har aldrig sett en liknande konstruktion och är nu osäker på om jag vill lägga ner jobb på den.
Foto kommer så fort datorn laddat upp dom.
 
Gammal svart köksspis med två ugnsluckor och flera vred ovanpå, står i ett mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gammal svart vedspis med gulddetaljer och kontrollknappar, placerad i ett mörkt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig ugn i behov av rengöring, med inbrända matrester på plåtar och botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oveja skrev:
[bild]
Här ser man hur Värmeslingan ligger och plåten som ligger ovanpå och att den har hål i sidorna. Vad tycker ni, är det något att lägga energi på ?
 
Är det någon del som fattas? Jag tvivlar på att det skall vara öppet i botten på det sättet. Uppe är det vanligt att elementen sitter öppet. Gillar du spisen och vill ha den är det väl värt att lägga jobb på den.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Tjena! Att slingorna ligger synliga under och över har jag sett i andra spisar och framförallt att de ligger synliga överst. Jag hade absolut inte oroat mig för hur slingorna ligger men se till att prova så att de fungerar som de skall innan du ger dig på att börja gnugga på smutsen! Hoppas verkligen att du ger dig an spisen och tar lite före och efter bilder.. kanske hittar du det bästa knepet för hur en ugn kan rengöras längs resan! Kämpa på och lycka till!
 
  • Haha
sofftis
  • Laddar…
Ojoj, inget konstigt med slingor o dropplåten. Har liknande själv.
Men tillverkaren av MrMuscle måtte gå med rekord vinst detta år..
 
  • Haha
sofftis
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Ojoj, inget konstigt med slingor o dropplåten. Har liknande själv.
Men tillverkaren av MrMuscle måtte gå med rekord vinst detta år..
Men har du en typ el och gas då ? Jag drömde om en ugn med självrengöring och det här verkar helt åt andra hållet
 
F Fabiano skrev:
Tjena! Att slingorna ligger synliga under och över har jag sett i andra spisar och framförallt att de ligger synliga överst. Jag hade absolut inte oroat mig för hur slingorna ligger men se till att prova så att de fungerar som de skall innan du ger dig på att börja gnugga på smutsen! Hoppas verkligen att du ger dig an spisen och tar lite före och efter bilder.. kanske hittar du det bästa knepet för hur en ugn kan rengöras längs resan! Kämpa på och lycka till!
Tack för pepp, får se hur det känns imorgon ❤️
 
Japp kör gasol på spis och el på ugn. 2st P19 tuber per år går åt. Och då lagar vi mycket mat på den spisen.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det någon del som fattas? Jag tvivlar på att det skall vara öppet i botten på det sättet. Uppe är det vanligt att elementen sitter öppet. Gillar du spisen och vill ha den är det väl värt att lägga jobb på den.
Nä, allt är nog med som tänkt bara inte som jag tänkt
 
H håbbe1961 skrev:
Japp kör gasol på spis och el på ugn. 2st P19 tuber per år går åt. Och då lagar vi mycket mat på den spisen.
Ok, det låter bra har din ugn synlig slinga nederst också ?
 
Oveja skrev:
Ok, det låter bra har din ugn synlig slinga nederst också ?
Jo men måste plocka bort en plåt utan hål för hand först och det är ingen bakplåt heller. Kanske saknas i ditt fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.